سفارش تبلیغ
صبا ویژن

نگاه کارشناسی به طرح حمایت از 6 میلیون نیازمند کشور

 

طرح حمایت از 6 میلیون نفر از نیازمندان تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی(ره) و سازمان بهزیستی با امضا اکثریت نمایندگان مجلس شورای اسلامی با دو فوریت به هیئت رئیس مجلس ارائه شده است. در صورت تصویب این طرح در صحن مجلس و شورای نگهبان ، سقف دریافتی سرپرستان خانوارهای نیازمند تحت پوشش دو نهاد مزبور، ماهانه به 591 هزار تومان افزایش خواهد یافت. با توجه به اینکه طرح مورد اشاره در دستور کار مجلس شورای اسلامی می باشد. لذا نکات کارشناسی زیر جهت افزایش اثربخشی طرح ارائه می شود. باشد که مورد توجه طراحان و بررسی کنندگان آن قرار گیرد:

 

1-با توجه به عنوان طرح، دامنه شمول آن برای 6 میلیون نفر دیده شده است حال این سوال پیش می آید که آیا واقعا افراد نیازمند درکشور به همین میزان
می باشد ؟ در پاسخ باید گفت که این طور نیست، چرا که تاکنون تعریف واحد و مشخصی از خط فقر که معمولا نشان دهنده تعداد فقرا درکشور می باشد وجود ندارد . بنابراین چنانکه طرح مزبور بخواهد کلیه نیازمندان واقعی را تحت پوشش خود قرار بدهد باید ابتدا خط فقر تعریف و مشخص گردد . چرا که در حال حاضر با تو جه به شرایط بد اقتصادی در کشور اگر خط فقر تعیین گردد شاهد افزایش تعداد افراد نیازمند به بیش از
6 میلیون نفر خواهیم بود.

 

2-برای تامین منابع مالی طرح روی منابع مازاد مالیاتی کشور، صرفه جویی در هزینه های غیرجاری دستگاههای اجرایی،اعمال تعرفه 2 درصد بر واردات تجهیزات و ماشین های لوکس و منابع ماده 7 هدفمندی یارانه تاکید شده است. با نگاه کارشناسی به عملکرد منابع عنوان شده در سنوات گذشته، امکان تامین منابع مالی طرح بعید به نظر می آید. چرا که ما هنوز در کشورشاهد فرار مالیاتی گسترده می باشیم که امکان رسیدن به عملکرد صدرصدی را محدود کرده است، دستگاههای اجرایی در تامین منابع مالی و پرداخت بدهی های خود با چالش های جدی مواجه بوده و به دنبال منابع مالی هستند. از طرفی دیواری کوتاه تر از دیوار ماده 7 هدفمندی یارانه در کشور وجود ندارد که به ابزاری برای تامین مالی تمامی طرحها و لوایح مجلس و دولت تبدیل شده است. مگر چقدر منابع مالی در این ردیف قانونی وجود دارد که می تواند همه ی اینها را تامین کند. از سوی دولت خود در این وادی کمبود منابع مالی که توان پرداخت حقوق کارکنان و یارانه مردم را ندارد و هماننده مرغ سرکنده خود را به این طرف و آن طرف می زند ،چطور خواهد توانست بار مالی این طرح را جبران و تامین نماید.

 

3- برای اینکه هر طرح یا لایحه ای از ضریب اطمینان بالا واز خطای کمتری در اجرا برخوردار باشد، مستلزم داشتن پشتوانه علمی و کارشناسی شده دقیق می باشد. هر چند که طراحان طرح از داشتن مطالعات 7 ماه از این طرح خبر می دهند! ولی بهتر است طرح مزبور توسط اساتید حوزه رفاه اجتماعی و اقتصادی مراکز دانشگاهی کشور مورد نقد و بررسی قرار گیرد در غیر اینصورت مشکلات اجرایی طرح مرتفع نخواهد شد و سرنوشت آن به سرنوشت قانون هدفمندی یارانه ها تبدیل خواهد شد.

 

4-اگر اصرار و قرار بر اجرای طرح باشد بهتر است به جای پرداخت صرف یارانه نقدی به نیازمندان که پیامدهای تورمی نیز خواهد داشت ، بسته های حمایتی متنوع اعم از یارانه نقدی ، غیرنقدی، آموزشی، مهارتی، بیمه ای و تامین مسکن در طرح پیش بینی گردد.

علی ایحال امیدواریم با کار کارشناسی دقیق و کامل و نقد آن توسط صاحب نظرات دانشگاهی ، شاهد طراحی و تدوین طرحی جامع و مانع در حمایت از نیازمندان و فقرا در کشور باشیم.

 

 

 






تاریخ : شنبه 94/3/30 | 11:58 عصر | نویسنده : اصغر مناف زاده | نظرات ()

برخی از تحولات کمی و کیفی مهم اشتغال زنان، اتباع خارجی و بازنشستگان کشور

در مطالعه گزارشات وا صله از مرکز آمار و اطلاعات راهبردی به نکات جالب از تحولات کمی و کیفی در خصوص ویژگیهای جمعیتی و نیروی انسانی زنان، اتباع خارجی و بازنشستگان کشور برخورد کردم که حیفم آمده دوستان و خوانندگان مطالب وبلاگم که اکثراً افراد صاحب نظر می باشند از مطالعه آن ها بی نصیب بمانند. بنابراین موارد ذیل به حضور تان تقدیم می گردد باشد که مفید به فایده باشد.

- بر اساس آمارهای رسمی نرخ بیکاری زنان از 16.8 درصد در سال 1388 به 19.8درصد در سال 1392 رسیده است که بیانگر افزایش 3 درصدی شاخص نرخ بیکاری زنان در پنج سال اخیر است. این در حالی است که طی این پنج سال، نرخ بیکاری مردان از 10.8درصد به 8.6درصد کاهش یافته است.

 -بر اساس آخرین آمارهای در 1392، نرخ مشارکت مردان در بازار کار ایران، معادل 63 درصد اعلام شده در حالی که این نرخ برای زنان تنها به میزان 12.4 درصد است. یعنی تنها این آمار به عنوان یکی از مؤلفه های تأثیر گذار بیانگر شکاف جنسیتی قابل توجهی است که در بازار کار کشور وجود دارد.

- (مجمع جهانی اقتصاد) در گزارش 2014 خود به بررسی وضعیت نا برابری بین زنان و مردان در 142 کشور جهان پرداخته است. بر این اساس در سال 2014، 10 کشوری که در بالاترین سطوح برابر جنسیتی قرار دارند عبارتند از: ایسلند، فنلاند، نروژ، سوئد، دانمارک، نیکاراگوئه، روا ندا، ایرلند، فیلیپین و بلژیک. بر اساس این گزارش ایران در رده بندی جهانی در رتبه 137 قرار گرفته است.

- تعداد شاغلان مرد در سال 1392، نسبت به سال 1388 به میزان 5 درصد افزایش پیدا کرده و از رقم 17334085 نفر به 18200886 نفر رسیده است، بدین ترتیب با پدیده مردانه شدن اشتغال و زنانه شدن بیکاری مواجه هستیم.

- تعداد شاغلان زن در سال 1392 نسبت به سال 1388، در دو بخش کشاورزی و صنعت به ترتیب 34.1 درصد و 16 درصد کاسته شده و از طرف دیگر در بخش خدمات 0.53 درصد افزایش یافته است.

- در سال 1390، از 75149669 نفر جمعیت کل کشور، 97.75 درصد را ایرانیان و مابقی را اتباع سایر کشورها تشکیل داده اند. سهم اتباع کشورهای افغانستان 1.93درصد، عراق 0.07و پاکستان 0.02 درصد بوده است.0.03 درصد از کل جمعیت نیز، تابعیت سایر کشورها را داشته اند و 0.19 درصد تابعیت خود را اظهار نکرده اند.

- جمعیت اتباع خارجی در کشور در سال 1390 برابر 1688195 نفر می باشد که نسبت به سال 1365 به میزان 81.9 درصد رشد داشته است.

- از مجموع 1688195 نفر اتباع غیر ایرانی در کشور، 86 درصد افاغنه می باشند و پس از آن به ترتیب 3.1 درصد عراقی، 1.1 درصد پاکستانی، 0.1 درصد ترکیه و 1.4 درصد مربوطه به سایر کشورها می باشند و 8.3 درصد تابعیت خود را اظهار نکرده اند.

- استان های تهران، خراسان رضوی، اصفهان بیشترین تعداد اتباع خارجی 10 ساله و بیشتر را در خود جای داده اند.

  - فعالیت ساختمان با 34.7 درصد شاغل خارجی، بیشترین سهم را در بین گروه های عملی فعالیت در کشور به خود اختصاص داده است.

    - 7 درصد کارگران ساده در کشور، غیر ایرانی می باشند.

    - 0.2 درصد از بیکاران تحصیل کرده در کشور، غیر ایرانی می باشند.

- بر اساس اطلاعات به دست آمده از طرح سر شماری عمومی نفوس و مسکن سال 1390، از 75149669 نفر جمعیت کل کشور، تعداد 4296769 نفر را افراد 65 ساله و بیشتر در کشور تشکیل داده اند. به عبارت دیگر 5.7 درصد جمعیت کشور 65 ساله و بیشتر سن دارند. که از این میان 2141760 نفر(49.8 درصد) مرد و 2155009 نفر( 50.2 درصد) زن هستند.

- - تعداد زنان 65 ساله و بیشتر که هرگز ازدواج نکرده اند( 18280 نفر) بیشتر از مردان (15183 نفر) در این گروه می باشد.

 - 4.4 درصد از کل شاغلین در کشور را افراد 65 ساله و بیشتر به خود اختصاص داده اند. این موضوع نشان دهنده آن است که افراد با سن بیش از 65 سال(سالمند) بعد از بازنشستگی نیز به فعالیت ادامه می دهند.

 

 






تاریخ : شنبه 94/3/30 | 9:8 صبح | نویسنده : اصغر مناف زاده | نظرات ()

                   مزایای رفاهی و اضافه کاری، نبض زندگی کارکنان دولت

همه ما میدانیم زندگی کارمندی خوب یا بد برای خود چهارچوب مشخص و معینی دارد و شخص کارمند براساس آن زندگی خود را تنظیم کرده واداره می کند . یکی از ویژگیهای زندگی کارمندی داشتن حساب و کتاب در آن است. به این معنی که کارمند براساس دریافتی خود که شامل حقوق و مزایای رفاهی از جمله آن اضافه کاری می باشد. پیچ و مهره زندگی خود را محکم می کند در حال حاضر اگر نگاه دقیق به زندگی یک کارمند داشته باشیم حقوق دریافتی او بدون لحاظ نمودن اضافه کاری، ابتدا اقساط بانکی (به غیر از اقساطی که توسط امور مالی اداره راسا کم می شود) پرداخت می شود و سپس نوبت به فیش های رنگارنگ به قول معروف حامل های انرژی می رسد و نهایتا نوبتی هم که باشد نوبت به خرید مایحتاج ضروری زندگی می رسد . این گام اول هزینه کرد 2 تا 3 روز آخر ماه یا اویل ماه بعد بطول می انجامد و اگر حوادث غیرمترقبه ای مانند بیماری اعضا خانواده، مراسم مختلف خانوادگی، بیمه ماشین، شهریه مدرسه و دانشگاه فرزندان، هزینه های غیرخوراکی و... که معمولا بطور میانگین ماهانه شاهد یک یا دو مورد از آن هستیم، می توان گفت پرونده خالص حقوق دریافتی بسته می شود و نوبت به هزینه کرد اضافه کاری می رسد یعنی کارمند بخت برگشته اگر حوادث غیرمترقبه اجازه بدهد با مبلغ اندک اضافه کاری که آن هم در بین کارکنان متفاوت می باشد باید 26 الی 27 روز باقی مانده از ماه را با آن مبلغ ناچیز سپری کند واکثر کارمندان نه همه آنها زندگی روزمره خود را با این وضعیت و شرایط سازگار و هماهنگ کرده اند. حال تصور کنید که روزی در این فرایند یعنی پرداخت حقوق و مزایای رفاهی کارکنان خللی بوجود آید چه اتفاقاتی پیش خواهد آمد. متاسفانه در ماههای اخیر شاهد عدم پرداخت اضافه کاری به کارمندان دولت در اکثر استانها هستیم و اگر این وضع در ماههای آینده نیز به همین منوال پیش برود. قطعا ادامه زندگی کارمندان دولت با چالش جدی روبروی خواهد شد که از جمله آن میتوان به عدم پرداخت اقساط بانکی ،اجاره مسکن، چک های برگشتی و غیره اشاره کرد . بنابراین ضروریست متولیان امر بویژه سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور نسبت به حل این معضل چاره اندیشی کنند. شاید این موضوع مطرح گردد که کشور در وضع تحریم قرار گرفته و منابع درآمدی دولت به جهت کاهش قیمت نفت در وضعیت مناسبی قرار ندارد و هزاران بهانه دیگر، لذا دولت در پرداخت مزایای رفاهی با مشکل مواجه است . بله این حرف درستی هست ولی آیا همه کارمندان دستگاههای اجرایی مشمول خدمات کشوری و سایر کارکنان غیرمشمول که از بیت المال استفاده می کنند در سال جاری اضافه کاری دریافت نکرده اند؟

در پاسخ به این سوال می بینیم که اینطور نیست و حداقل در برخی از استانها شاهد این بی عدالتی در پرداختی ها بوده و هستیم . اگر محدودیت منابع مالی در کشور وجود دارد باید برای همه باشد، نه اینکه تعدادی به بهانه ملی بودن اعتبارات ،‌چانه زنی و ارتباطات اداری، ‌اضافه کاری بگیرند و تعدادی از کارمندان از دریافت آن بی نصیب باشند. یعنی همان بی عدالتی اجتماعی .

در پایان امیدواریم تا نبض زندگی کارکنان دولت، ضعیف و ضعیف تر نشده مسئولین امر نسبت به مرتفع کردن موانع پیش روی پرداخت مزایای رفاهی اقدام نمایند. این موضوع قابل قبول نیست که محدودیت منابع دولت فقط دامن کارمند دولت را بگیرد و سایر کارکنان در دستگاههای دیگر که به هر دلیل خارج از قانون مدیریت خدمات کشوری کار می کنند و از بیت المال حقوق می گیرند از تلاطم و کمبود منابع دولت بی نصیب باشند.

 






تاریخ : پنج شنبه 94/3/28 | 12:3 صبح | نویسنده : اصغر مناف زاده | نظرات ()

 کودکم را در کدام کلاس تابستانی ثبت نام کنم؟

      این سوالی است که با شروع تعطیلات تابستانی یا نزدیک شدن به آن در بین اکثر خانواده ها مطرح می شود وبرای یافتن جواب با دوستان و آشنایان خود نیز مشورت می کنند. در دهه شصت که مدارس تعطیل میشد از چنین سوالهایی خبری نبود. در آن زمان تعدادی از دانش آموزان جهت کمک به مغازه پدرشان می رفتند، تعدادی جهت تامین هزینه خانواده کار می کردند، برخی تصمیم می گرفتند فقط بازی و تفریح کنند و تعداد کمی از دانش آموزان آن زمان در کلاسهای تقویتی محل تحصیل خود ثبت نام می کردند.

 

        اما امروزه پر کردن اوقات فراغت کودکان به یکی از چالش های والدین تبدیل شده و بخش قابل توجهی از هزینه های خانواده ها را نیز به خود اختصاص داده است. طوری که فرزند خود را در چندین کلاس تابستانی ثبت نام می کنند و کودک بیچاره مجبور می شود از کلاس کامپیوتر به کلاس شنا، از کلاس شنا به کلاس نقاشی و از کلاس نقاشی به کلاس زبان انگلیسی برود و گاهاً نیز پیش می آید که زمان نیز کم می آورد. 

      این شرایط جز اتلاف وقت و انرژی کودکان و افزایش هزینه خانواده ها، اثر بخشی دیگر نداشته و نخواهد داشت. بنابراین ضروریست خانواده ها در این باب با دقت و وسواس بیشتری عمل نمایند.

لذا رعایت موارد زیر در پر کردن اوقات فراغت کودکان به والدین توصیه می گردد:

*     در تعیین نوع کلاس تابستانی، نظر و علاقه کودک از نکات مهم و حساس می باشد که متاسفانه مورد غفلت خانواده ها قرار گرفته است. اطلاع از علاقه و انگیزه کودک این نیست که در زمان ثبت نام از او سوال کنیم به کدام موضوع علاقه دارد و متناسب با جواب او را در همان کلاس ثبت نام کنیم. شناخت علاقه و انگیزه، موضوعی است که در طول زندگی کودک می بایست شناسایی و روی آن سرمایه گذاری صورت پذیرد.

*     امروزه فرستادن کودکان به کلاس های تابستانی بین خانواده ها به مد و فخر فروشی تبدیل شده است و خانمها در مجالس و محافل خانوادگی عنوان می کنند که فرزندم را در کلاس فلان، فلان و فلان ثبت نام کرده ام. موضوعی که به شدت باید از آن پرهیز گردد. چرا که جسم و ذهن کودک وسیله ای برای فخر فروشی در بین فامیل و آشنایان نیست.

*     باید توجه کنیم که کودکان بعد از نه ماه تحصیل، نیاز به استراحت و تفریح نیز دارند. بنایراین نباید طوری برنامه ریزی شود که آنها از استراحت و تفریحات سالم باز بمانند. چرا که کودکان در حین بازی با همسالان خود بسیاری از رفتارهای اجتماعی را یاد می گیرند که در جامعه پذیری آنها بسیار سودمند می باشد. موضوعی که در هیچ یک از آموزشگاهها به آن اشاره و پرداخت نمی شود.

*     در بین برخی خانواده ها هدف از ثبت نام کودکان در کلاس های تابستانی صرفاً جدا ساختن آنها از محیط خانه جهت آرام کردن فضای خانه برای مدتی می باشد، این نگاه به موضوع بسیار خطرناک بوده و می تواند در روحیه کودک تأثیر منفی بگذارد و از طرفی شرکت در کلاس های تابستانی نیز بی فایده خواهد بود چون نه خانواده و نه خود کودک هیچ هدفی را دنبال نمی کنند جز وقت گذرانی.

*     با شروع تابستان تبلیغات مؤسسات آموزشی جهت جلب نظر والدین به سوی خود چندین برابر می شود. ولی به دلیل ضعف نظارت از سوی متولیان امر کیفیت آموزشی آنها همانند زرق و برق تبلیغاتیشان نیست. بنابراین در صورت تمایل به ثبت نام کودکان در چنین مؤسساتی خانواده ها حتماً از سابقه آموزشگاه، مربیان و مدیریت آن اطلاعات لازم را کسب و سپس اقدام به ثبت نام کنند.

*     جهت افزایش سطح یادگیری و نتیجه بخش بودن آموزش های غیر رسمی کودکان، والدین آنها را در یک کلاس متناسب با علاقه او ثبت نام کنند. و طوری برنامه ریزی گردد که آموزش او در آن موضوع مداوم و مستمر باشد.

 در پایان پیشنهاد می شود:

        خانواده ها با توجه به شرایط بازار کار منطقه خود و حرکت در راستای تضمین آینده شغلی کودکان خود، آنها را در کلاس هایی که مهارت های عملی را آموزش می دهند، ثبت نام کنند، نه در کلاس هایی که برخی مفروضات را به کودکان آموزش می دهند و اگر این کلاس های مهارتی تداوم و مستمر باشد و در یک یا چندترم خلاصه نگردد، قطعاً در آینده شغلی کودکان مؤثر خواهد بود.

 






تاریخ : سه شنبه 94/3/26 | 7:49 عصر | نویسنده : اصغر مناف زاده | نظرات ()

چگونگی بهبود فضای کسب و کار استان

 

مقدمه:

فضای کسب و کار از جمله شاخص های تعیین کننده وضعیت اقتصادی هر کشور است که با استناد به آن می توان به بررسی و تجزیه و تحلیل شرایط اقتصادی هر کشور پرداخت، تأثیر فضای کسب و کار مساعد بر افزایش جذب سرمایه گذار داخلی و خارجی، ایجاد اشتغال و رشد تولید ناخالص مشهود است. با این وجود هنوز هم بسیاری از فعالان اقتصادی بویژه بخش های خصوصی و غیر دولتی با انتقاد از وضعیت فضای کسب و کار بر تلاش حداکثری برای بهبود شرایط کسب وکار در کشورمان تاکید دارند.

این شرایط موجب شده است تا کنون بهبود فضای کسب و کار با توجه به چالش های پیش روی اقتصاد کشور به ضرورتی انکار ناپذیر تبدیل شود. با این وجود به نظر می رسد هنوز هم بستر های مناسب برای ایجاد فضای امن سرمایه گذاری کسب و کار در کشورمان چندان فراهم نبوده و برای رسیدن به جایگاه واقعی اقتصاد ایران در زمینه شاخص های فضای کسب و کار، فراهم کردن برخی زیر ساخت ها اجتناب ناپذیر است.

تعریف فضای کسب و کار:

شاید بتوان در تعریف فضای کسب و کار گفت، آن دسته از عوامل مؤثر بر عملکرد بنگاه های اقتصادی را که مدیران و مالکان بنگاه ها نمی توانند آنها را تغییر داده و یا بهبود بخشند و خارج از اداره و اختیار آنهاست.

فضای کسب و کار می گویند شاخص های فضای کسب و کار و یکی از پارامترهای مهم برای جذب سرمایه خارجی و تصمیم گیری سرمایه گذاران محسوب می شود. در فضای نا مناسب کسب و کار، بخش خصوصی ناگزیر به سمت اقتصاد زیر زمینی غیر مولد و غیر رسمی سوق پیدا می کند. رشوه و فساد افزایش می یابد و زد و بند و تبانی در قراردادها و مزایده ها و مناقصه ها و خریدهای دولتی فراکیر می شود.

به منظور آشنایی هر چه بهتر در خصوص شاخص های فضای کسب و کار، گزارش هم بانک جهانی در ارتباط و با وضعیت ایران در خصوص سهولت انجام کسب و کار در سال 2013 عیناً به شرح ذیل ارائه می گردد.

متن گزارش:

یازدهمین گزارش انجام کسب و کار بانک جهانی، سال 2014 با عنوان مقررات هوشمندانه تر برای بنگاه های کوچک و متوسط  منتشر شد. این گزارش به سنجش و ارزیابی مقررات کسب و کار 189 کشور درباره فراهم آوردن شرایط آسان برای انجام کسب و کار پرداخته و نتیجه را به صورت رتبه بندی کشورها منتشر می کند.((شاخص سهولت انجام کسب و کار)) در این گزارش شامل 10 نماگر است که در جدول 1 آمده است. در هر نماگر غالباً تعداد رویه ها، مدت زمان و هزینه لازم جهت انجام هر یک از مراحل کسب و کار در هر کشور محاسبه می شود.

در گزارش انجام کسب و کار سال 2014، رتبه ایران از بین 189 کشور، 152 محاسبه شده است که وضعیت ایران نسبت به سال 2013 هفت رتبه و نسبت به سال 2012،هشت رتبه بدتر شده است.

رتبه ایران در بین 10 نماگر شاخص انجام کسب و کار، بیشترین تنزل را در نماگر شروع کسب و کار دارد: به طوری که از رتبه 87 در گزارش 2013، به رتبه 107در گزارش 2014 تغییر یافته است. در این میان، ایران در نماگر((حمایت از سرمایه گذاران)) از رتبه 150 در گزارش 2013 به رتبه 147 در گزارش 2014 صعود کرده است. در گزارش 2014، بهترین رتبه ایران در بین نماگرهای گزارش، مربوط به نماگر اجرای قراردادها با رتبه 51 است. بدترین رتبه نیز مربوط به نماگرهای((شرایط ومقررات اخذ مجوزودستدسی به برق)) با رتبه 169 است.

جدول1: رتبه ایران در میان 189 کشور در شاخص های گزارش بانک جهانی از سهولت کسب و کار طی سه سال اخیر

 

سال

شاخص انجام کسب و کار(رتبه کلی)

شروع کسب و کار

کسب مجوزهای ساخت و ساز

دسترسی به انرژی الکتریکی

ثبت مالکیت

دریافت اعتبار

حمایت از سرمایه گذاران

پرداخت مالیات

تجارت خارجی

اجرای قراردادها

حل و فصل ورشکستگی

تعداد کشورها

2012

144

50

166

164

165

97

167

125

139

54

125

183

2013

145

87

166

163

165

83

150

129

143

53

126

185

2014

152

107

169

169

168

86

147

139

153

51

129

189

 

 

 

مستندات قانونی بهبود فضای کسب وکار:

با توجه به شرایط نامساعد فضای کسب و کار در کشور و به تبع آن در استانها و همچنین حساسیت این موضوع در جلب و جذب سرمایه گذاری داخلی و خارجی،قانونگذار در فصل پنجم قانون برنامه پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران در موارد 76،75،70،69 به صراحت به این مقوله پرداخته و بستر قانونی لازم را برای بهبود و ارتقاء فضای کسب و کار را فراهم کرده است. در ادامه به مفاد مواد قانونی فوق الذکر اشاره میگردد:

ماده 69: به منظور بهبود فضای کسب وکار در کشور وزارت بازرگانی مکلف است با همکاری اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران، اتاق تعاون، سازمان ثبت و اسناد و املاک کشور و سایر دستگاههای ذیربط با هماهنگی معاونت و در چهارچوب بودجه های سنواتی، ضوابط و سیاستهای تشویقی لازم از جمله اهداء جوایز یا اعطاء تسهیلات با کمک های مالی، برای استفاده کالاها و خدمات از نام و نشان با حفظ حقوق معنوی صاحب نشان را تا پایان سال اول برنامه تهیه و برای اجرا ابلاغ نماید.

ماده 70: در مورد آن دسته از فعالیت های اقتصادی که نیازمند اخذ مجوز از دستگاهای متعدد می باشند، دستگاه اصلی موضوع فعالیت، وظیفه مدیریت یکپارچه، هماهنگی و اداره امور اخذ و تکمیل و صدور مجوز را بر عهده خواهد داشت و از طریق ایجاد پنچره واحد به صورت حقیقی یا فضای مجازی با مشارکت سایر دستگاههای مرتبط به گونه ای اقدام می نماید ضمن رعایت اصل همزمانی صدور مجوزهای سقف زمانی مورد نظر برای صدور مجوز از زمان پیش بینی شده در قانون نحوه اجرای سیاستهای کلی اصل 44 قانون اساسی تجاوز ننماید.

ماده 75: به منظور تبادل  نظر دولت و بخشهای خصوصی و تعاونی و تسهیل فعالیت های اقتصادی این بخشها، بررسی و رفع موانع کسب و کار و اتخاذ تصمیم مؤثر برای اقدامات لازم در چهارچوب قوانین و مقررات موجود و ارائه پیشنهادها و راهکارهای اجرائی مناسب به مراجع ذیربط، شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی تشکیل می شود.( در خصوص اعضاء و نحوه تشکیل جلسات خوانندگان محترم به متن خود ماده مراجعه نمایند).

ماده 76: اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران مؤظف است با همکاری و حضور اتاق تعاون مرکزی جمهوری اسلامی ایران و شورای اصناف کشور، نسبت به شناسائی قوانین، مقررات و بخشنامه های مخل تولید و سرمایه گذاری در ایران اقدام نماید و به مراجع ذیربط تعیین شده در همین ماده ابلاغ نماید.

وضعیت و چگونگی تشکیل جلسات شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی در استان:

از زمان اجرایی شدن شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی در استان به دبیری اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی تاکنون تعداد 15 جلسه شورا تشکیل شده است. نگاهی به دستور جلسات شورای مزبور، بیانگر این موضوع است که جلسات آن طور که مدنظر قانونگذار بوده و در مفاد ماده 75 و تبصره ها ذیل به آن اشاره شده، مدیریت نگردیده و به نوعی موضوعاتی در آن مطرح شده خارج از وظایف تعریف شده شورا بوده است. بنابراین ضروری است نسبت به تغییر در فرایند مدیریت و نحوه برگزاری جلسات شورای گفتگو قامهای مؤثر و عملی برداشته شود. در غیر اینصورت نمی توان به بهبود فضای کسب و کار موجود در استان که به قربانی کردن سرمایه گذاران و فراری دادن آنها مشهور است، امیداوار بود.

الگوی پیشنهادی جهت بهبود فضای کسب و کار استان:

همانطور که در مطالب گذشته عنوان شد فضای کسب و کار شامل 10 مؤلفه یا شاخص می باشد. بنابراین پیشنهاد میگردد برای بررسی و شناسایی قوانین و مقررات مخل تولید برای هر کدام از مؤلفه ها، کمیته های کاری با عضویت دستگاهای اجرایی اصل و فرعی در سطح کارشناسی و با حضور تعدادی از فعالان بخش خصوصی استان که جهت اخذ مجوز و راه اندازی فعالیت خود به نوعی این ده مرحله را طی کرده اند،تشکیل تا نسبت به شناسایی قوانین و بخشنامه های مزاحم تولید و سرمایه گذاری اقدام گردد. و ماحصل نتیجه کمیته توسط مدیر هر کمیته در جلسه مرکز خدمات سرمایه گذاری به ریاست رئیس مرکز خدمات و با حضور مدیران و نمایندگان ثابت و تام الاختیار آنها مطرح و مورد بررسی قرار گیرد.

در صورت تأیید در جلسه مرکز خدمات سرمایه گذاری استان، مراتب جهت تصویب به کمیسیون بهبود فضای کسب و کار استان ارجاعتا بعد از تصویب در آن کمیسیون جهت اخذ مصوبه نهایی مبنی بر ارسال موارد احضاء شده به مراجع ذیربط قانونی، در شورای گفتگوی مطرح نظر تصمیم گیری گردد. با این شیوه میتوان راهکارهای عملی بهبود فضای کسب و کار را شناسایی و عملیاتی کرد. در غیر اینصورت کلیه فعالیت ها در این خصوص بصورت هدفدار و اثر بخش نخواهد بود.

اسامی کمیته های دهگانه به شرح ذیل می باشد:

1. کمیته کاری بررسی فرایند شروع کسب و کار

2. کمیته کاری بررسی کسب مجوزهای ساخت و ساز

3. کمیته کاری بررسی نحوه دسترسی به انرژی الکتریکی

4. کمیته کاری بررسی نحوه ثبت مالیات و شرکت

5. کمیته کاری دریافت اعتبار و تسهیلات

6. کمیته کاری حمایت از سرمایه گذاران

7. کمیته کاری پرداخت مالیات

8. کمیته کاری تجارت خارجی و صادرات

9. کمیته کاری نحوه اجرایی قراردادها

10. کمیته کاری بررسی چگونگی و شرایط ورشکستگی

با توجه به اینکه در استان مرکز خدمات سرمایه گذاری در محل اداره کل دارایی استان چندسال است با حضور کارشناسان ارشد دستگاهای اجرایی تشکیل گردیده و تاکنون نیز علیرغم وجود مشکلات فراوان در این حوزه، اقدامات مهم و اثر بخشی را انجام داده است.لذا به منظور استفاده بهینه از این ظرفیت مهم پیشنهاد میگردد کلیه هماهنگی ها جلسات و برنامه های کمیته های ده گانه به مرکز خدمات سرمایه گذاری استان واگذار گردد. 

 

 






تاریخ : دوشنبه 94/3/25 | 12:10 صبح | نویسنده : اصغر مناف زاده | نظرات ()

چرا سگ بازی در جامعه مد شده است؟

سگ نخستین جانوری است که به دست انسان اهلی شد. و بعد از آن آدمیان از این حیوان برای شکار، گله داری، بارکشی، محافظت،کمک به پلیس و نیروهای نظامی، نجات جان انسانها در حوادث و بلائها و ... استفاده کردند. در بعضی از فرهنگ ها از این حیوان متاسفانه به عنوان یک منبع غذایی هم استفاده شده است این در حالی است که بر اساس آماری که در سال 2001 برآورد شده حدود 400 میلیون قلاده سگ در سراسر دنیا زندگی می کنند.برخی تحقیقات نشان می دهد که سگ ها دست کم در حدود پانزده هزار سال پیش اهلی شده اند، اما با معیار قرار دادن شواهدی که از فسیل ها و آزمایش دی ان ای به دست آمده است سگ ها از یکصد هزار سال پیش اهلی بودند.

سگهایی که عضو خانواده و حتی سیاسی شدند!

هر چند که سابقه ای از زمان ورود سگ بعنوان عضوی از خانواده، در فرهنگ غرب در دسترس نیست. اما سگ نخستین حیوانی اهلی است که پیش از صدها سال است در غرب و آمریکا نه تنها به عنوان یک حیوان نگهبان یا شکاری بلکه بعنوان یک حیوان خانگی وارد زندگی آدمی شده تا جائیکه آرام آرام به دلیل از هم گسستگی بنیان خانواده در غرب بیشترشهروندان اروپا و آمریکایی سگ را بعنوان عضوی از خانواده قبول کرده و حتی در حقوق مدنی خود حق الارث هم برای این حیوان خانگی لحاظ می کنند. و این اتفاق تا جایی پیش رفته که امروز سگ ها را به عنوان یک چهره سیاسی و عضوی از ساکنان کاخ سفید آمریکا یا کاخ ریاست جمهوری در بسیاری از کشورها مشاهده می کنیم.

حضور سگ ها در انتخابات آمریکا:

سگ ها و حتی گربه ها در اروپا و آمریکا دارای قبرستان، بیمارستان، شهر، کلینیک، هتل و پرستار ویژه بوده و حتی در سال گذشته یک سگ در انتخابات شهرداری شرکت کرده است به نحوی که در جریان انتخابات سال گذشته این سگ مذکور در رقابتهای انتخابات شهرداری پیروز شد.

سگ در فرهنگ ایران:

نقش سگ در فرهنگ ایرانی هم جایگاه خودش را دارد. از سگ های گله که همیشه نگهبان احشام روستائیان بوده، تا سگ های شکاری که عصای دست شکارچیان ایرانی بوده اند. اما بر خلاف غرب کمتر دیده شده که سگ ها وارد زندگی ایرانیان بعنوان عضوی از خانواده شوند. هر چند که برخی پادشاهان ایرانی سگ خانگی داشتند اما با توجه به فرهنگ اسلامی حاکم بر ایران مسلمانان ایرانی بر اساس روایات و احادیث و فتوای مراجع عظام سگ را حیوانی نجس دانسته و از معاشرت با آن دوری می کنند. اما در سالهای اخیر عواملی موجب شده تا برخی از جوانان امروزی بر خواسته از تأثیر این عوامل نگهداری و زندگی با سگ را در خانه و خانواده خود تجربه کنند.

آسیب های روانشناختی:

مانوس شدن بعضی جوان ها با حیوانات مانند سگ و گربه میتوان گفت این افراد دو گروه هستند. گروه اول افرادی هستند که ارتباطات خوب اجتماعی نداشته و گاهی دوست و آشنایی ندارند و بیشتر احساس تنهایی می کنند و گروه دوم افرادی هستند که بیشتر به این موضوع از روی علاقمندی نگاه کرده و تعلق خاطری هم ندارند و به نوعی بعنوان سرگرمی به آن نگاه می کنند.

در موضوع گروه اول به دلیل آنکه عمر حیوانات بعضاً کمتر از 10 سال است فرد در طول عمر خود بارها و بارها شاهد مرگ حیوانات مورد علاقه خود است و همین موجب افسردگی برای فرد می شود و البته موضوع آلودگی حیوانات که جای خودش را دارد اما عشق به حیوانات تبعات جبران ناپذیزی از نظر روانی خواهد داشت.

دیدگاه علمی بهداشت جهانی در مورد نگهداری از حیوانات و سگ:

بر اساس گزارش سازمان جهانی بهداشت از میان 1709 عامل بیماری زا، 832عامل، از حیوانات به انسان منتقل می شود و همچنین از میان 156 بیماری نو پدید شناخته شده در انسان، 114 مورد آن از حیوانات به انسان منتقل می شود. در بعضی از کشورهای غربی تعداد حیوانات خانگی شان از تعداد شهروندان آن بیشتر است و همه این حیوانات به صورت بالقوه توانایی انتقال بیماری را دارند.

در پایان متولی امور اجتماعی و فرهنگی و مسئول سیاستگذاری در این بخش باید قبل از بروز هر گونه اپیدمی آسیب اجتماعی در جامعه بسته های فرهنگی آماده ای داشته باشد. با این حال پرونده سگ بازی در جامعه همچنان مفتوح است تا رسانه ها و دستگاه های متولی اقدام فرهنگی در این مورد داشته باشند.

 

 






تاریخ : شنبه 94/3/23 | 11:56 عصر | نویسنده : اصغر مناف زاده | نظرات ()

سرمایه گذاری خارجی در ایران موانع و راهکار ها

سرمایه گذاری مستقیم خارجی یکی از اصلی ترین نمودهای« جهانی شدن» است. امروز اقتصاددانان و دولت ها همگی بر اهمیت حیاتی سرمایه گذاری خارجی اتفاق نظر دارند. سرمایه گذاری خارجی می تواند ابزاری برای رشد و توسعه باشد و اغلب کشورها، به ویژه کشورهای در حال توسعه که امکانات اقتصادی کمتر و نقدینگی پایین تری دارند، برای اجرای طرح های اقتصادی و رشد اقتصادی- صنعتی خود، به دنبال جذب سرمایه گذاری خارجی هستند. لیکن سرمایه گذاری خارجی دارای ابعاد سیاسی و اقتصادی وسیعی می باشد. مطالعات نشان میدهد که سرمایه گذاری مستقیم خارجی به هر علت و شکلی که صورت پذیرد، اثرات قابل ملاحظه ای بر روی متغیرهای کلان اقتصادی از جمله کاهش نرخ بهره، کاهش نرخ ارز، افزایش رشد اقتصادی، افزایش درآمد مالیاتی دولت، کاهش بدهی دولت، بهبود توزیع درآمد، انتقال تکنولوژی، افزایش انتقال توسعه صادرات، کاهش واردات و تأثیر مثبت در تراز پرداختها دارد. در شرایط نوین اقتصاد جهانی، سرمایه گذاری خارجی نقش بسیار مهمی بازی می کند. سرمایه گذاری خارجی به ویژه شرکت های فراملیتی برای ارتقاء سطح رقابت پذیری و کسب سود بیشتر علاقمند به سرمایه گذاری در مناطق مستعدد و مزیت دار شده اند.

مهمترین مزایای ایران برای سرمایه گذاری خارجی عبارتند از اقتصاد بر مبنای منابع متنوع و عظیم نفتی، چهارمین تولید کننده نفت جهان، دومین کشور در حجم ذخایر گازی جهان، بزرگترین پایگاه صنعتی در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا، دهمین کشور در جذابیت های توریسم و پنجمین کشور در زمینه طبیعت گردی، نرخ رشد بالای تولید ناخالص ملی، رتبه چهارم تا نهم در زمینه تولید فلزات روی ، سرب، کپالت، آلومینیوم، منیزیم و مس در جهان، دارای 6 منطقه آزاد تجاری- صنعتی و 19 منطقه ویژه اقتصادی می باشند. با وجود این، هنوز در مقایسه با بسیاری از کشورهای در حال توسعه در جذب سرمایه گذاری مستقیم خارجی توفیق چندانی نداشته است. طبق گزارش آنکتاد در سال 2005 رتبه ایران در جذب سرمایه گذاری مستقیم خارجی در بین 140 کشور جهان 130 است که عدم اطمینان و بی ثباتی سیاسی و اقتصادی می تواند یکی از دلایل اصلی عدم موفقیت در جذب آن باشد می توان عوامل متعددی را در این امر دخیل دانست:

عوامل خارجی:

در عرصه بین المللی یکی از موانع اصلی برای سرمایه گذاری خارجی مسئله تنش با غرب به ویژه با آمریکا است. از جمله تحریم سرمایه گذاری در ایران، فشار آوردن به سایر کشورها جهت اجرای این تحریم، به کار گیری فشارهای سی اس، تهدیدها و ... مانعی جدی در این زمینه برای جمهوری اسلامی ایران ایجاد کرده است. با وجود در پیش گرفتن سیاست تنش زدایی، این مسئله همچنان به قوت خود باقی است. آمریکایی ها صراحتاً شرکت ها را از سرمایه گذاری در ایران منع می کنند. طبق قانون ایلسا( اوت 1996) شرکت های خارجی که در ایران در زمینه نفت و گاز بیش از 20 میلیون دلار در سال سرمایه گذاری نمایند، مشمول تحریم های آمریکا خواهند شد. این امر تهدیدی برای سرمایه گذاری در ایران( خصوصاً برای شرکت های بزرگ) محسوب می شود.

عوامل داخلی:

الف) چارچوب های خط مشی گذاری:1- خصوصی سازی 2- آزاد سازی اقتصادی 3- ریسک سیاسی 4- مقررات و قوانین

ب) موانع اقتصادی: با وجود جنبه های مثبت اقتصادی در ایران برای جذب سرمایه گذاری مستقیم خارجی، ایران از نظر بسیاری از جنبه ها خصوصاً از دیدگاه های بنگاههای جویای بهره وری دارای بازدهی مناسب نیست، از جمله موارد بنادر، جاده ها، حمل و نقل و مسائلی از این قبیل می باشد. ایران اگر چه از نظر نیروی کار فراوان و ارزان و تنوع منابع طبیعی دارای مزیت های بالقوه برای سرمایه گذاری مستقیم خارجی می باشد، اما به علت مشکلات زیربنایی ذکر شده هزینه تولید در ایران بالا می باشد.

1- زیر ساخت فیزیکی

2- نیروی کار

3- دسترسی به بازار ملی و منطقه ای

4-هزینه های بوروکراسی

1-ثبات اقتصادی

2-سیاست های بانکی

3-محیط سیاسی و اقتصادی نظام

نتیجه گیری:

خوشبختانه، در کشور ما با فراهم شدن بستر های لازم به ویژه تصویب قانون(( تشویق و حمایت سرمایه گذاری خارجی)) و نیز دو حرکت مثبت، یعنی تک نرخی شدن ارز و تبدیل قانون مالیات ها، راه برای جذب این گونه سرمایه گذاری ها هموار گردیده است. اما محدودیت های همچون تعداد قوانین، مقررات دست و پا گیر، برخوردهای سلیقه ای، انحصارات دولتی و غیر دولتی، بسته بودن اقتصاد کشور و نگرش منفی نسبت به سرمایه گذاری خارجی همچنان سد راه این حرکت اقتصادی محسوب می شوند. به هر حال باید پذیرفت که پیوستن به اقتصاد جهانی الزاماتی را می طلبد که یکی از این الزامات رشد فزاینده جذب سرمایه گذاری مستقیم خارجی می باشد.

 

 






تاریخ : دوشنبه 94/3/18 | 1:50 عصر | نویسنده : اصغر مناف زاده | نظرات ()

برای همه ما اتفاق افتاده که در معابر شهری و تابلوهای اعلانات در سطح شهر، شاهد آگهی های ترحیم هموطنان اعم از پیر و جوان، زن و مرد باشیم که به دلایلی از این جهان رخت بربسته اند. زمانی که آگهی ترحیمی را می بینیم در این حالت خبر گیر هستیم یعنی باخبر می شویم که انسانی مرده است. آیا تا کنون فکر کرده اید زمانی خواهد رسید که مرگ ما خبر ساز خواهد شد و دیگران خبر گیر مرگ ما خواهند بودو آگهی ترحیم ما در و دیوار شهر محل زندگییمان را پر خواهد کرد.نکته جالب اینکه زمانی که میخواهیم درباره مرگ صحبت کنیم همه ی اطرافیان به نوعی به ما حمله ور شده و متذکر می شوند که چرا از مرگ صحبت می کنی از چیزهای خوش زندگی حرف بزن! غافل از اینکه مرگ نیز جزء واقعیت های زندگی تک تک ماهاست یا به قول معروف شتری است که در همه خانه ها را خواهد زد. طوریکه حضرت علی(ع) ضربت شمشیر می خورد و به خدای کعبه قسم می خورد که از این دنیا راحت شده است. ولی ما انسانها آنقدر در دنیا و مشکلات آن غرق شده ایم که به غیر از زمان کوتاهی که خبر گیر مرگ کسی هستیم در سایر زمانها به یاد مرگ، حتی مرگ خودمان نیستیم. به نظر می آید دلایل عمده رفتارهای ضد اخلاقی و ناهنجارهای اجتماعی ناشی از عدم یادآوری مرگ خودمان می باشد. چرا که اگر به یاد مرگ خودمان باشیم و بدانیم که هر لحظه امکان دارد از این دنیا کوچ کنیم، قطعاً با هم نوع خود مهربان خواهیم بود و با اطرافیان خود با محبت و دوستی رفتار خواهیم کرد. ولی در عمل اینطور نیست و در حال حاضر اکثریت قریب به اتفاق افراد جامعه امروزی ما اصلاً به فکر و یاد مرگ خود نیستند و انگار فراموش کرده اند که روزی خواهند مرد. این طرز فکر و خلاء تفکر درباره مرگ اندیشی، باعث شده در جامعه کارهایی از جمله دروغ گفتن، دشنام دادن، تبعیض ، دو رویی ، قسم بی جا خوردن، ضایع کردن حق و حقوق دیگران، مال یتیم خوردن و غیره ... فزونی یابد و متأسفانه رفته رفته نیز با توجه به شرایط جامعه امروزی ما و همچنین دین گریزی از سوی برخی مردم به دلایل مختلف در حال رشد می باشد که توجه جدی متولیان فرهنگی و اقتصادی را می طلبد. در این دل نوشته کوتاه تلاش کردیم که حداقل خوانندگان محترم را هر چند شده چند ثانیه به یاد مرک خود بیندازیم، ولی می دانیم که بعد از چند ثانیه دیگر مجدداً فراموش خواهند کرد که روزی مرگ ما خبر ساز خواهد شد چرا که مرگ بعنوان یکی از مراحل زندگی هنوز توسط برخی ها به رسمیت شناخته نشده است.






تاریخ : شنبه 94/3/16 | 8:45 صبح | نویسنده : اصغر مناف زاده | نظرات ()

                                        چشمان بیدار 2

بعضی وقتها فرصتی پیش می آید که اقدام به پیاده روی می کنم ، دیروز یکی از آن روزها بود تا در کنار فضای سبز تا حدودی زیبای خیابان ساحلی قدم بزنم. با توجه به شرایط خوب آب وهوا، تعداد زیادی از هموطنان از پیر و جوان گرفته تا کودکان خردسال مشغول گذراندن اوقات فراغت خود بودند. برخی مشغول مطالعه و خواندن درس ، گروهی ازجوانان در حال بازی شطرنج و تخته ، برخی به نظر می آید تازه ازدواج کرده و با آرامش خاطر روی صندلی پارک برای آینده زندگی مشترکشان در حال تصمیم گیری ، تعداد از سالمندان در حال مرور خاطرات زندگی گذشته خود و تعدادی از دختران جوان با صفحات گوشی هوشمند خود مشغول بازی بودند . خلاصه کلیه افراد داخل پارک به نوعی درکمال آسایش و بدون هیچ گونه نگرانی ، ترس و دلهره گذر زمان می کردند ، یکدفعه به یاد مردمان کشورهای سوریه،عراق،یمن و بنگلادش و فلسطین افتادم و از خود پرسیدم که آیا الان مردم آن کشورها بویژه درمناطق که تحت سیطره نیروهای از خدا بی خبر داعش می باشند،همانند هموطنانم از چنین فضای آرام و عاری از خطر برخوردار هستند ؟ متاسفانه برای سوال خود جواب مثبتی نداشتم ولی از اینکه علیرغم وجود فشارهای اقتصادی و معیشتی ، مردمان شهرم از بالاترین امنیت پایدار برخوردار هستند خیلی خوشحال و خرسند شدم. این امنیت کامل مرهون تلاش های شبانه روزی و صد البته صادقانه نیروهای اطلاعاتی یا به قول معروف، سربازان گمنام حضرت ولی عصر(عج ا....) تعالی فرجه و شریف هستیم که بی منت و با چشمان بیدارمشغول حفاظت از مرز و بوم و کیان ایران عزیزمان می باشند. غفلت این عزیزان از ماموریت خود، قطعا خسارات جبران ناپذیری را برای کشور رقم خواهد زد و این آن چیزی است که دشمنان ما منتظر آن هستند تا از آن حداکثر استفاده را ببرند ولی تاکنون این آرزو را به همت بچه های وزارت اطلاعات به گور برده اند. خوشبختانه با توجه به گزارش اخیر وزیر اطلاعات در روزهای اخیر نیز ضربات محکمی بر گروه های تکفیری و تروریستی که قصد اقدامات خرابکارانه در داخل کشور داشتند وارد شده است که نشان از بیداری همیشگی نیروهای اطلاعاتی
دارد. در پایان ضمن تبریک نیمه شعبان به خدمت تمامی سربازان گمنامش، برای این نیروهای شریف و صادق آرزوی موفقیت و سربلندی دارم.

 






تاریخ : سه شنبه 94/3/12 | 10:55 عصر | نویسنده : اصغر مناف زاده | نظرات ()

نقدی بر سریال شمعدونی

این روزها از شبکه سه سیما سریال شمعدونی به کارگردانی سروش صحت در حال پخش می باشد. این سریال دارای فیلمنامه ی طنز بوده و محتوای سریال بر زندگی یک خانواده ایرانی که دارای مشکلات فراوانی هستند تأکید دارد. خانواده ای که بر سر هر مسئله ی با هم درگیر و بگو مگو راه می اندازند و آخر سر نیز به نتیجه ی خاصی نمی رسند. متأسفانه این سریال دارای موارد ضد اخلاقی، تربیتی و یا به قول معروف بدآموزی های هست که آن را از دیگر سریال های پخش شده یا در حال پخش سیما متفاوت کرده است. در ادامه یادداشت به تعداد از این موارد اشاره می گردد:

1- همه ی خانواده ها در طول روز در تلاش هستند تا کودکان خود را از رفتارها و کردارهای که به نوعی مورد پسند جامعه نیست دور نگه دارند و سعی می کنند حتی المقدور در جلوی کودکان آنها را تکرار نکنند. ولی ما در سریال شمعدونی به عینه شاهد رفتارها و گفتارهایی هستیم که مورد قبول جامعه نیست. از جمله آن می توان به دروغ گفتن، حسادت، غیبت، مسخره کردن، بگو مگو های بیجا اشاره کرد که در تمامی قسمت های سریال موارد گفته شده به کرار توسط اعضاء خانواده نسبت به همدیگر جاری و ساری می گردد که بار آموزشی منفی برای خرسالان و کودکان در خانه دارد.

2- دقیقاً مشخص نیست سریال مورد اشاره چه موضوعی را دنبال می کند و قصد به تصویر کشیدن آن را دارد. بنده که تا کنون چندین قسمت از این سریال را دنبال کرده ام، تا به امروز متوجه نشدم که واقعاً سریال به دنبال القاء چه موضوعی به مخاطبین خود می باشد.

3- خرد کردن شخصیت یا به قول معروف ضایع کردن همدیگر توسط اعضاء خانواده از دیگر ویژگی های منفی سریال می باشد. طوری که شخصیت پدر خانواده توسط همسر، پسر، دختر و حتی کوچکترین عضو خانواده یعنی ارشیا خرد می گردد. نکته جالب اینکه این موقعیت ها سوژه ای می شود برای خندیدن دیگر بازیگران سریال.

4- آنچه در شمعدونی نمایش داده می شود هیچ نسبتی با جامعه اسلامی و انقلابی ندارد. درست است که شخصیت های این سریال فارسی حرف می زنند و ایرانی هستند اما به دلیل نبود رویکردهای مشخص انگار که این سریال در فضایی ساخته شده است چرا که این خانواده ها نشانی از مسلمانی یا تفکر انقلابی ندارند.

در پایان درست است که هدف اصلی از ساخت سریال ها و علی الخصوص سریال های طنز پر کردن اوقات فراغت خانواده ها و ایجاد شادی در جامعه است اما به دلیل اثر گذاری بالای سریال ها روی مخاطبین باید در کنار تمام این ها، کمی هم به مفهوم سریال ها و تاثیرات فرهنگی و اجتماعی آن ها دقت شود. اینکه در سریال شاهد حرمت شکنی بزرگترها توسط افراد کوچک تر خانواده باشیم باعث قبح شکنی این مساله شده و فرهنگ جامعه را تحت تأثیر قرار می دهد.

 

 






تاریخ : دوشنبه 94/3/11 | 11:18 عصر | نویسنده : اصغر مناف زاده | نظرات ()
   1   2      >
طول ناحیه در قالب بزرگتر از حد مجاز
.: Weblog Themes By SlideTheme :.

  • وب میوه ها
  • وب دختر تهرونی
  • وب دو دی ال
  • وب وب آنلاین