سفارش تبلیغ
صبا ویژن

                   مزایای رفاهی و اضافه کاری، نبض زندگی کارکنان دولت

همه ما میدانیم زندگی کارمندی خوب یا بد برای خود چهارچوب مشخص و معینی دارد و شخص کارمند براساس آن زندگی خود را تنظیم کرده واداره می کند . یکی از ویژگیهای زندگی کارمندی داشتن حساب و کتاب در آن است. به این معنی که کارمند براساس دریافتی خود که شامل حقوق و مزایای رفاهی از جمله آن اضافه کاری می باشد. پیچ و مهره زندگی خود را محکم می کند در حال حاضر اگر نگاه دقیق به زندگی یک کارمند داشته باشیم حقوق دریافتی او بدون لحاظ نمودن اضافه کاری، ابتدا اقساط بانکی (به غیر از اقساطی که توسط امور مالی اداره راسا کم می شود) پرداخت می شود و سپس نوبت به فیش های رنگارنگ به قول معروف حامل های انرژی می رسد و نهایتا نوبتی هم که باشد نوبت به خرید مایحتاج ضروری زندگی می رسد . این گام اول هزینه کرد 2 تا 3 روز آخر ماه یا اویل ماه بعد بطول می انجامد و اگر حوادث غیرمترقبه ای مانند بیماری اعضا خانواده، مراسم مختلف خانوادگی، بیمه ماشین، شهریه مدرسه و دانشگاه فرزندان، هزینه های غیرخوراکی و... که معمولا بطور میانگین ماهانه شاهد یک یا دو مورد از آن هستیم، می توان گفت پرونده خالص حقوق دریافتی بسته می شود و نوبت به هزینه کرد اضافه کاری می رسد یعنی کارمند بخت برگشته اگر حوادث غیرمترقبه اجازه بدهد با مبلغ اندک اضافه کاری که آن هم در بین کارکنان متفاوت می باشد باید 26 الی 27 روز باقی مانده از ماه را با آن مبلغ ناچیز سپری کند واکثر کارمندان نه همه آنها زندگی روزمره خود را با این وضعیت و شرایط سازگار و هماهنگ کرده اند. حال تصور کنید که روزی در این فرایند یعنی پرداخت حقوق و مزایای رفاهی کارکنان خللی بوجود آید چه اتفاقاتی پیش خواهد آمد. متاسفانه در ماههای اخیر شاهد عدم پرداخت اضافه کاری به کارمندان دولت در اکثر استانها هستیم و اگر این وضع در ماههای آینده نیز به همین منوال پیش برود. قطعا ادامه زندگی کارمندان دولت با چالش جدی روبروی خواهد شد که از جمله آن میتوان به عدم پرداخت اقساط بانکی ،اجاره مسکن، چک های برگشتی و غیره اشاره کرد . بنابراین ضروریست متولیان امر بویژه سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور نسبت به حل این معضل چاره اندیشی کنند. شاید این موضوع مطرح گردد که کشور در وضع تحریم قرار گرفته و منابع درآمدی دولت به جهت کاهش قیمت نفت در وضعیت مناسبی قرار ندارد و هزاران بهانه دیگر، لذا دولت در پرداخت مزایای رفاهی با مشکل مواجه است . بله این حرف درستی هست ولی آیا همه کارمندان دستگاههای اجرایی مشمول خدمات کشوری و سایر کارکنان غیرمشمول که از بیت المال استفاده می کنند در سال جاری اضافه کاری دریافت نکرده اند؟

در پاسخ به این سوال می بینیم که اینطور نیست و حداقل در برخی از استانها شاهد این بی عدالتی در پرداختی ها بوده و هستیم . اگر محدودیت منابع مالی در کشور وجود دارد باید برای همه باشد، نه اینکه تعدادی به بهانه ملی بودن اعتبارات ،‌چانه زنی و ارتباطات اداری، ‌اضافه کاری بگیرند و تعدادی از کارمندان از دریافت آن بی نصیب باشند. یعنی همان بی عدالتی اجتماعی .

در پایان امیدواریم تا نبض زندگی کارکنان دولت، ضعیف و ضعیف تر نشده مسئولین امر نسبت به مرتفع کردن موانع پیش روی پرداخت مزایای رفاهی اقدام نمایند. این موضوع قابل قبول نیست که محدودیت منابع دولت فقط دامن کارمند دولت را بگیرد و سایر کارکنان در دستگاههای دیگر که به هر دلیل خارج از قانون مدیریت خدمات کشوری کار می کنند و از بیت المال حقوق می گیرند از تلاطم و کمبود منابع دولت بی نصیب باشند.

 






تاریخ : پنج شنبه 94/3/28 | 12:3 صبح | نویسنده : اصغر مناف زاده | نظرات ()
.: Weblog Themes By SlideTheme :.

  • وب میوه ها
  • وب دختر تهرونی
  • وب دو دی ال
  • وب وب آنلاین