سفارش تبلیغ
صبا ویژن

 

حجاب و عفاف به کجا میرود !

بیست و یکم تیر ماه، سالروز قیام مردم مشهد علیه کشف حجاب به عنوان شروع هفته عفاف و حجاب در کشور نامگذاری شده است. هفته ای که با برگزاری مراسمات در آن تلاش میشود نقش و شان توجه به حجاب وعفاف در پایداری و استحکام اخلاقیات در خانواده ها و جلوگیری از رشد و گسترش بی بندوباری درجامعه را نشان دهد. حال این سوال پیش می آید که چرا بعد از گذشت اینهمه سال و گرامیداشت هفته های حجاب و عفاف در آن سالها ، روز بروز بی حجابی و مهمتر از آن بد حجابی در جامعه اسلامی رو به افزایش میرود، طوریکه حتی زنان با حجاب سالهای گذشته نیز به نوعی به ترک چادر که یکی از فرمهای معروف و مهم حجاب در کشور تلقی میشود ، روی آورده اند.

در باره افزایش بی حجابی و بد حجابی در کشور تاکنون مقالات و پژوهشهای دانشگاهی مختلفی انجام شده و نتایج آن نیز بارها و بارها در محافل علمی و غیر علمی مطرح شده است. آنچه در این بین مهم است درک این نکته است که دیگر با توجه به رشد و گسترش فضای مجازی ، ارتباطات غیر مستقیم افراد و تغییرات بوجود آمده فرهنگی و اجتماعی شدید در سبک زندگی خانواده ها دیگر نمیتوان با برنامه های کلیشه ای سالانه هفته حجاب و عفاف که ازجمله آن میتوان به برگزاری مراسمات ورزشی، برگزاری سمینارهای سطح پائین، سخنرانیهای غیر کارشناسی در مدارس و همچنین ساختار و نهادسازی دولتی و غیر دولتی (شورای فرهنگ عمومی ، شورای انقلاب فرهنگی و ... )، با بی حجابی مقابله و موضوع حجاب را در جامعه ترویج و گسترش داد. چراکه همه ساله با توجه به برگزاری چنین مراسمات و برنامه های، شاهد گسترش مدلهای عجیب و غریب در پوشش زنان و مردان در جامعه که نمونه بارز آن در ماههای اخیر، مانتوها با پشت نوشته هایی به زبان انگلیسی که استفاده کنندگان از آن حتی معنای آن را نیز نمی داند، هستیم. واقعیت این است وضعیت حجاب و عفاف در کشور با توجه به موضوع ولنگاری عمیق که در حوزه فرهنگی کشور بوجود آمده و هر کس خود را متولی و تصمیم گیر در این حوزه میداند و برای آن نسخه ای می پیچد، به کجا میرود معلوم نیست. باید با شجاعت پذیرفت که تحمیل کردن حجاب نتیجه اش میشود این که یک دختر چادری که فقط از خانه درآمدنی چادر داره ، سر کوچه چادر میره تو کیفش و وسط خیابان یا توی ماشین غریبه آرایش  میکنه، چیزی که امروز در جامعه خیلی دیده میشود. عل ایحال بنظر می آید راهکار این معضل فرهنگی اجتماعی را در سخن زیبا و معنا دار مرحوم دکترعلی شریعتی باید جستجو کرد ولاغیر:

" نمیخواهد لباس بدوزید و بر تن زن امروز نمائید، فکر زن را اصلاح کنید او خود تصمیم میگیرد که چه لباسی برازنده اوست" یعنی همان آگاهی دادن ، مشاوره دادن و بصیرت افزایی در بین مردان و زنان جامعه ، نه راه انداختن گشت ارشاد و غیره که متولیان آن نه فنون مذاکره و مجادله را میدانند و نه شناختی از روحیه و نگرش جوانان دارند، در نهایت وضعیت میشود همین. به قول مرحوم سپهری؛ چشمها را باید شست ، جور دیگر باید دید. به امید آن روز

 

 






تاریخ : دوشنبه 95/4/28 | 6:1 عصر | نویسنده : اصغر مناف زاده | نظرات ()

 

چشمان بیدار (3)

هفته گذشته از شبکه خبر و چند شبکه مختلف سیمای جمهوری اسلامی ایران مستندی بنام ناکامی در عمق پخش گردید. برنامه ای که نشان از بیداری و هوشیاری نیروهای امنیتی و اطلاعاتی کشور در خنثی سازی یکی از بزرگترین اقدامات تروریستی که توسط داعش برای ایجاد ناامنی در عمق کشور یعنی تهران برنامه ریزی شده بود ، خبر میداد. بنظر می آید هرچند که در سالهای گذشته وقتی صحبت از بحران در سطح بین الملل به میان می آمد انگشت اکثریت کارشناسان و صاحبنظران به سمت موضوعاتی همچون بحران های زیست محیطی ، کمبود آب و پدیده گرم شدن زمین نشانه میرفت ، ولی در حال حاضر با توجه به پیدایش گروه تروریستی داعش و اقدامات ضد انسانی و وحشیانه آنها در اکثر کشورهای دنیا و مهمتر از همه رشد قارچ گونه آن در نقاط مختلف دنیا، میتوان اذعان کرد این گروه تروریستی در حال حاضر به یکی از بحرانهای بین المللی تبدیل شده است. چرا که روزی نیست خبری از اقدامات وحشیانه و کشتار غیر نظامیان بی دفاع از سوی گروه مزبور در اخبار به گوش نرسد. از نمونه های آن میتوان به کشته شدن انسانهای بی گناه در ترکیه ، فرانسه ، عراق ، سوریه ، عربستان ، بلژیک و... اشاره کرد.هرچند هدف اصلی از ایجاد و سازماندهی این گروه وحشی که بوی از انسانیت نبرده اند، ضربه زدن به امت اسلام و مسلمین و در راس آنها ایران عزیز می باشد ولی تا کنون به حول وقوه اللهی و وجود تشکیلات مقتدر و چند لایه ی امنیتی و اطلاعاتی در کشور که جزء دستاوردهای بزرگ و مهم نظام جمهوری اسلامی ایران میباشد، نتوانسته اند حتی انفجاری به اندازه یک ترقه در کشور ایجاد کنند. بطوریکه این شکست و ناامیدی باعث شده این گروه تروریستی همانند خصلت ذاتی عقرب خودزنی کنند که نتیجه آن میشود انفجارهای سلسله وار در ترکیه ، عربستان و فرانسه و نیز کشورهای اروپایی که در ایجاد و سازماندهی این گروه تروریستی نقش اساسی داشته اند. در پایان به عنوان یک شهروند ایرانی به داشتن دستگاه مقتدر اطلاعاتی و امنیتی که به حق بنام سربازان گمنام امام زمان (عج) خوانده میشوند و بی منت و مهمتر از همه فارغ از هیاهوی سیاسی موجود در کشور، تنها به حفظ آرامش موجود و پیشرفت ایران اسلامی در سایه امنیت فکر میکنند، افتخار و برای این عزیزان آرزوی سربلندی و سلامتی از خداوند منان دارم. به امید ایرانی آباد و آرام در سایه چشمان بیدار

                                                                  

                                                                                      

 

 






تاریخ : چهارشنبه 95/4/23 | 3:51 عصر | نویسنده : اصغر مناف زاده | نظرات ()

نگاهی به کارکردهای فیلمنامه سریال برادر

در ماه مبارک رمضان امسال شاهد پخش سریال برادر به کارگردانی جواد افشار از شبکه دو سیما بودیم. هرچند که هدف اصلی نویسنده و کارگردان سریال مزبور نشان دادن وضعیت نابسامان و بحرانی قاچاق در خصوص چند کالای مصرفی روزانه در کشور بود. ولی متن و محتوای داستان، اهداف و کارکردهای مثبت و منفی دیگری را در حوزه های مختلف اجتماعی ، فرهنگی ، اقتصادی و حتی سیاسی موجود در جامعه را نیز به نوعی نشانه رفته بود.. از جمله این کارکردها میتوان به مفاهیمی همچون؛

ü    احترام به بزرگتر

ü    وجود سلایق مختلف در خانواده ها

ü    کمک به همنوع و همدلی با آنها

ü    حمایت از تولید داخل

ü    وجود مافیای قاچاق کالا در کشور

ü    ضعف نظارت در برخورد با قاچاق کالا

ü    دلالی و سفته بازی

ü    تغییر در نگاه مثبت به ازدواج مجدد زنان در جامعه

ü    رسیدن به پول و درآمد بدون تلاش و زحمت

ü    اشرافی گری بی حد و مرز

ü    کم رنگ بودن مفاهیم و مضامین اسلامی در بین جوانان بویژه در فروش و معامله وغیره میتوان اشاره کرد. ولی بنظر بنده آنچه از بین همه کارکردها در این سریال از همه مهمتر و شاید جزء اهداف پنهانی فیلمنامه سریال محسوب میشد، نشان دادن اثر مخرب و تخریب کننده پدیده شوم سیاسی جنگ نرم با راهبرد نفوذ بود. موضوعی که در سالهای گذشته و اخیر به نوعی بعد از مطرح شدن مسئله پسا برجام، جزء دغدغه های اصلی مقام معظم رهبری بوده وکماکان نیز هست. واکاوی مفهوم جنگ نرم با راهبرد نفوذ از منظر مقام معظم رهبری دام ظله العالی ، بیانگر این است که جنگ نرم از ویژگی هایی برخوردار است که میتواند با استفاده از راهبرد «نفوذ» باورها ، اعتقادات و فرهنگ یک ملت را به نفع منافع و برنامه های خود تغییر دهد.

با توجه به معنا و مفهوم جنگ نرم با راهبرد نفوذ، در سریال مورد بحث دیدیم که چطور آقای کاظم بلوچی ( در نقش آقای کلالی) و خانم گلاره عباسی ( در نقش نازی دختر کلالی) با استفاده از همین استراتژی جنگ نرم و شناسائی نقاط ضعف فکری ، اعتقادی و اقتصادی ناصر (پسر حاج کاظم پهلوان) و شهاب شاگرد حجره حاج کاظم در انها نفوذ و با ابزار قرار دادن ناصر وشهاب ضمن کسب درآمد به اهداف خود که همانا تخریب وجهه ی مثبت حاج کاظم پهلوان در بازار بود برسند.  حتی توانستند او را در بین کاسب های بازار بدنام نیز نشان دهند ، با این اوصاف و با توجه به حساسیت سیاسی موجود در منطقه و همچنین تحولات اجتماعی وفرهنگی بوجود امده در سطح جامعه، می طلبد همه ی افراد جامعه بویژه خواص در هر مقام و جایگاهی که قرار گرفته اند و یا در آینده قرار خواهندگرفت نسبت به همراهی ، هم رای و همدردی دیگران نسبت به خودشان با حساسیت و بصیرت افزایی و تحلیل زوایای مختلف آن عکس العمل نشان دهند تا بعد از مدتی شاهد نفوذ و سیطره افکار افراد به ظاهر دوست در رفتارها و دیدگاههای خود نباشند.






تاریخ : دوشنبه 95/4/21 | 6:49 عصر | نویسنده : اصغر مناف زاده | نظرات ()

 

فیش های حقوقی نا متعارف

چند هفته ای است که ماجرای فیشهای حقوقی سر به فلک کشیده یا به قول معروف نامتعارف ، فضای عمومی کشور را فرا گرفته است . بطوریکه همه ی نگاهها و توجهات مردم، بویژه سران سه قوه بسوی آن سوق پیدا کرده و عکس العمل های آنان را نسبت به این موضوع به دنبال داشته است. در این راستا همه مسئولین خواستار برخورد جدی با آن شده و همه امکانات نرم افزاری و سخت افزاری نهادهای نظارتی برابر تصمیمات اتخاذ شده در دولت برای مبارزه با این پدیده شوم و ناصحیح ، بسیج گردیده است. علی ایحال در این ارتباط ذکر چند نکته ضروری به نظر میرسد:

 -علیرغم وجود فشارهای منفی در ارتباط با نقش و کارکرد شبکه های اجتماعی در جامعه که تا حدودی در برخی موارد صحیح نیز میباشد ولی نباید نقش اطلاع رسانی سریع و فوری اخبار در این فضا را نادیده گرفت. در حال حاضر شبکه های اجتماعی ازجمله تلگرام به مثابه دوربین مخفی عمل میکنند که همه ی رفتار و کردارهای افراد، بویژه افراد خاص در آن ثبت، ضبط و پخش میگرددکه میتواند نقش بازدارندگی داشته باشد. اگر این فضا به درستی مدیریت گردد و قوانین مرتبط با نحوه عملکرد آن در کشور تدوین و اجرا گردد، نقش موثری در مبارزه با فساد بویژه فسادهای مالی خواهد داشت. این کارکرد در موضوع فیش های حقوقی به خوبی خود را نشان داد. به عبارت دیگر قدرت رسانه بر قدرت نهادهای نظارتی و حراستی در این موضوع چربید.

 

-از زمان مطرح شدن موضوع مورد بحث هیاهوی خاصی در کشور بلند شده و همه مسئولین از موضع عدالت محور بودن نظام جمهوری اسلامی ایران، خواستار برخورد جدی با این قضیه هستند. نکته مهم در این ماجرا این است که نباید طوری عمل نمائیم که مانند دیگر ماجراهای قبلی با برخورد با برخی افراد متخلف موضوع مشمول مرور زمان قرار گرفته و مجدداً سررشته های اصلی در این پرونده نیز ناشناخته باقی بماند. بنابرین می طلبد در این رسوایی اجتماعی- فرهنگی دولت و مسئولین ذی مدخل با برنامه ریزی و پرهیز از هرگونه سیاه نمائی و شتابزدگی موضوع را بطور اصولی و کارشناسی شده پیگیری و حل و فصل نمایند. طوریکه دوباره بعد از چند سال و عوض شدن دولت شاهد چنین اتفاقاتی نباشیم و مهمتر از همه گزارش آن را به اطلاع مردم برسانند.

-با وجود دستگاههای نظارتی چند لایه با عناوین مختلف از جمله حراست، سازمان بازرسی، دیوان محاسبات در نهادها و ارگانهای دولتی، بروز و پیدایش چنین فسادهای کلان قابل قبول نمی باشد. پیام این اتفاق و اتفاقات مشابه در سالهای گذشته علیرغم وجود نهادهای مورد اشاره، میتواند این باشد که یا قوانین و مقررات موجود دارای اشکال میباشد یا مجریان آن که در هر دو حالت باید برای آن چاره اندیشی کرد. با برخوردهای کوتاه مدت و آنی ره به جائی نخواهیم برد.

در پایان امیدوارم با بستر سازی مناسب قانونی و پایبند کردن همه نهادهای دولتی و شبه دولتی به تبعیت از قانون خدمات کشوری و جلوگیری از چندگانه عمل نمودن در موضوع پرداخت حقوق و دستمزد در کشور که متاسفانه یکی از دلایل عمده این فیشهای حقوقی همین موضوع میباشد، شاهد عدالت اجتماعی در پرداختی های حقوق بگیران در کل کشور باشیم. انشاالله

 






تاریخ : دوشنبه 95/4/14 | 7:53 صبح | نویسنده : اصغر مناف زاده | نظرات ()
طول ناحیه در قالب بزرگتر از حد مجاز
.: Weblog Themes By SlideTheme :.

  • وب میوه ها
  • وب دختر تهرونی
  • وب دو دی ال
  • وب وب آنلاین