سفارش تبلیغ
صبا ویژن

داستان های کوتاه و آموزنده

1- کیفیت:

درباره کیفیت محصولات و استانداردهای کیفیت در ژاپن بسیار شنیده ایم. این داستان هم که در مورد شرکت کامپیوتری در ((آی، بی، ام)) اتفاق افتاده در نوع خود شنیدنی است:

چند سال پیش شرکت آی، بی، ام تصمیم گرفت که تولید یکی از قطعات کامپیوترهایش را به ژاپنی ها بسپارد. در مشخصات تولید محصول نوشته بود. (( سه قطعه معیوب در هر هزار قطعه تولیدی قابل قبول است.))

هنگامی که قطعات تولید شدند و برای آی، بی، ام فرستاده شدند. نامه ای همراه آنها بود با این مضمون.

(( مفتخریم که سفارش شما را سر وقت آماده کرده و تحویل می دهیم. برای آن سه قطعه معیوبی هم که خواسته بودید خط تولید جداگانه ای درست کردیم و آنها را هم ساختیم؛ امیدواریم این کار رضایت شما را فراهم سازد.))

کار خوب کردن بهتر از حرف زدن است.

2- عمل، همراه با علم

برای تعمیر دیگ بخار یک کشتی عظیم بخاری، از یک متخصص دعوت کردند. وی پس از آنکه به توضیحات مهندس کشتی گوش داد و سؤالاتی از او کرد. به قسمت دیگ بخار رفت نگاهی به لوله های پیچ در پیچ کرد و چند دقیقه به صدای دیگ بخار گوش داد و در نهایت، چکش کوچکی را برداشت و با آن ضربه ای به شیر قرمز رنگی زد...

ناگهان تمام موتور بخار به طور کامل به کار افتاد و عیب آن برطرف شد و آن متخصص هم در پی کار خود رفت.

روز بعد که صاحب کشتی یک صورتحساب هزار دلاری دریافت کرد، متعجب شد و گفت که این متخصص بیش از 15 دقیقه در موتورخانه کشتی وقت صرف نکرده است، پس این صورتحساب هزار دلاری برای چیست؟!

آنگاه از او صورت ریز هزینه ها را خواست و متخصص این صورتحساب را برایش فرستاد:

بابت ضربه زدن با چکش: 0/5 دلار

بابت دانستن محل ضربه: 999/5دلار

نتیجه:

آنچه شما را به نتیجه مطلوب می رساند، الزاماً نه تلاش و فعالیت سخت و طاقت فرساست، بلکه آگاهی و اطلاع از چگونگی انجام دقیق و درست کارهاست.

منبع: تو،تویی جلد دوم، امیر رضا آرمیون

 

 






تاریخ : پنج شنبه 93/12/28 | 11:57 عصر | نویسنده : اصغر مناف زاده | نظرات ()

 

حداقل دستمزد 94 مشمولان قانون کار به 7 میلیون و 124 هزار و 250 ریال افزایش یافت. مبلغ کمک هزینه اقلام مصرفی خانوار ماهیانه 1 میلیون و 100 هزار ریال ، سنوات روزانه 10 هزار ریال ، حق اولاد یک فرزند نیز هفتصد و 12 هزار و 410 ریال شد. شورای عالی کار در دویست و چهل و پنجمین نشست پس از چند ساعت بحث و گفتگوی شبانه حداقل دستمزد  مشمول قانون کار را تعیین و تصویب کرد. طبق مصوبه شورای عالی کار، از ابتدای فروردین ماه سال آینده  حداقل مزد در سال 1394 روزانه 23 هزار و هفتصد و  47 تومان ، حق بن نقدی کارگران از 80 به 110 هزارتومان، حق مسکن از 20 به 40 هزارتومان، حق سنوات از 500 تومان روزانه به 1000 تومان، حق اولاد یکنفر از 60888 تومان به 71241 تومان و حداقل مزد روزانه نیز از 20297 تومان به 23747 تومان افزایش می یابد.

علاوه بر این سایر سطوح مزدی از ابتدای سال 1394 به ماخذ روزانه 17 درصد آخرین مزد ثابت یا مزد مبنا ( موضوع ماده 36 قانون کار ) سال 1393 افزایش می یابد .

جدول کامل شده بسته دستمزد 94

(ارقام به تومان)

حداقل دستمزد ماهیانه712425
حق بن نقدی (خواروبار)
110000
حق اولاد- یک فرزند71241
حق اولاد- دو فرزند142482
حق سنوات روزانه1000
حداقل مزد روزانه 23747
مجموع دریافتی افراد مجرد892430
مجموع دریافتی افراد متاهل با یک فرزند963671
مجموع دریافتی افراد متاهل با دو فرزند1034912

 

 






تاریخ : چهارشنبه 93/12/27 | 10:6 عصر | نویسنده : اصغر مناف زاده | نظرات ()

بازهم تصمیم غیرکارشناسی، با چاشنی انتخاباتی!

آقای اسدی نماینده مردم شهرستان مشگین شهر در مجلس شورای اسلامی و رئیس مجمع نمایندگان استان در مصاحبه اخیر خود عنوان کرده است که در دیدار مجمع نمایندگان با وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی که با حضور مقام عالی استان انجام پذیرفته، استان اردبیل به عنوان پایلوت مشاغل خانگی انتخاب شده است. که در این باب نکاتی قابل تأمل برای دوستان وخوانندگان محترم ارائه میگردد:

1-    پایلوت مطالعه یا بررسی است که به صورت مقدماتی و در مقیاس کوچک، پیش از اجرای طرح اصلی انجام میشود تا امکان پذیری طرح ارزیابی شده یا تحوی اجرای طرح بهبود داده شود. اغلب طرح های پایلوت پیش از اجرای طرحهای کلان اجرا می شوند، با این هدف که از اتلاف منابع، زمان و هزینه بر روی طرح هایی که هنوز کامل نیستند خودداری شود. در طی اجرای پایلوت یک طرح، نواقص و مشکلاتی که در اجرا وجود دارد شناسایی و بررسی می شود تا بتوان مطالعه اصلی را تکمیل کرد.

2-    قانون ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی نزدیک به 5 سال است که به عنوان یک طرح کلان در سطح کشور در حال اجرا می باشد. بنابراین چطور میتوان طرحی که اجرا شده و اثرات منفی خود را از باب اتلاف منابع و افزایش نقدینگی در جامعه گذاشته و احتمال لغو آن نیز میرود.پس اجرای مجدد آن،انهم به شکل پایلوت در استان به چه معنا و مفهومی میتواند می باشد؟

3-    دوستان به خوبی میدانند دولت یازدهم عملاً اعتقادی به این طرح نداشته و ندارند. طوری که وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در مصاحبه خود در یکی از استانهای کشور عنوانکرده اند که تسهیلات مشاغل خانگی صرف عمل بینی متقاضیان شده است. و از طرفی از زمان روی کار آمدن دولت تدبیر و امید، اعتبار مشاغل خانگی به شدت کاهش یافته و تلاش گردیده در فرایند اجرای آن تجدید نظر گردد که تاکنون اقدام خاصی صورت نگرفته و عملاً اجرای طرح برابر مفاد قانون متوقف شده است. پس چرا در این شرایط وزیر محترم تأکید دارند که استان اردبیل به عنوان پایلوت مشاغل خانگی باشد. شاید ملاحظات سیاسی در اتخاذ این تصمیم دخیل بوده تا ملاحظات اقتصادی.

4-    واقعیت امر این است که با این میزان تسهیلات(30 تا 50 میلیون ریال) نمی توان شغلی در جامعه ایجاد کرد و اکثر تسهیلات پرداخت شده به جز افزایش نقدینگی، هیچگونه تأثیری در جامعه نداشته و از طرفی خود مسئولین و متولیان امر نیز دقیقاً به این موضوع آگاه هستند. پس چه اصراری است پایلوت طرحی که مجریان اعتقادی به اجرای آن ندارند در استان اجرا گردد.

در پایان امیدواریم به جای انجام پایلوت طرح مشاغل خانگی دربخش رضی شهرستان مشگین شهرودرکل استان برابرتصمیم اخیر(پایلوت درپایلوت)، طرح تمامشماری از فرایند اجرای طرح مزبور از باب اینکه آیا تسهیلات پرداخت شده در جای خود هزینهگردیده و در حال حاضر چند درصد از متقاضیان بهره مند از این تسهیلات مشغول فعالیت در طرح خود هستند. در دستور کارقرار بگیرد تا در خصوص اصلاح یا حذف طرح مزبور تصمیم گیری گردد.نه اجرای پایلوت آن بعد ازگذشت پنج سال ازاجرای قانون آن در کشور.

 

 






تاریخ : چهارشنبه 93/12/27 | 9:44 عصر | نویسنده : اصغر مناف زاده | نظرات ()

                                زنگ ها کی به صدا در می آیند ؟

 

همه ساله با فرا رسیدن روزهای پایانی سال ، بین کارمندان دولت بویژه در استانها زمزمه پرداخت پاداشهای پایان سال به اوج خود میرسد. متاسفانه تاکنون به جزء عیدی مبلغ دیگری به کارمندان، حداقل در شهرستانها پرداخت نشده است . هراز گاهی خبرهایی از پرداخت مزایابین کارمندان برخی از دستگاههای اجرایی استان درست یا غلط به گوش می رسد و ما خوشحال می شویم که دیگر این بار نوبت اداره ماست وقتی از امور مالی پیگیری می کنیم می گویند متنظر تلفن خزانه استان هستیم و نمیدانیم که زنگ ها کی به صدا در می آیند .

جناب دکتر نوبخت ریاست محترم سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور، آیا همکاران شما و کارمندان نهادمحترم ریاست جمهوری و سایر ارگانها که در پایتخت فعالیت می کنند نیز هنوز منتظر صدای تلفن خزانه هستند یا خیر؟ ما که دیگر خسته شده ایم از این همه انتظار، شما را نمی دانم . راستی جناب دکتر نکند خزانه دار استان ما به دلیل اینکه شما خزانه او را پر نکرده اید تلفن خود را از سیم کشیده تا شرمنده این همه کارمند در دم عید نباشد.

اگر اینطور است لطف و محبت کنید با همان صدای آرام و ملایم همیشگی خود اعلام کنید (البته صادقانه) که همه کارمندان سراسر کشور حتی.......، به جز حقوق اسفندماه و عیدی پایان سال ،‌مزایای دیگری دریافت نکرده اند . دیگر ما نیز اینقدر انتظار نکشیم و با خانواده های خودمان صادقانه صحبت کنیم که امسال از خرید، مسافرت خبری نیست البته مسافرت نه به خارج کشور ،بلکه به دیار اجدادیمون که هر چند شبیه کشورهای خارجی نیست ولی درآنجا محبت ، صداقت و راستگویی حرف اول و آخر را می زند ، چیزی که مسئولین کشور ما این روزها بیش از پیش به آن نیازمند هستند.آقای دکتر در ضمن اگر زنگ ها به صدا در بیایند نیز دیگر فایده و ثمر ندارد چرا که ما امسال شرمنده عزیزترین کسان زندگیمان شدیم و تا عید سال دیگر کی زنده است کی مرده ؟؟...

 






تاریخ : سه شنبه 93/12/26 | 11:44 صبح | نویسنده : اصغر مناف زاده | نظرات ()

 

 1- آرزو دارم روزی این حقیقت به واقعیت مبدل شود که همه‌ی انسان‌ها برابرند. (مارتین لوتر‌کینگ)

2- بهتر است روی پای خود بمیری تا روی زانو‌هایت زندگی کنی. (رودی)

3- قطعاً خاک و کود لازم است تا گل سرخ بروید. اما گل سرخ نه خاک است و نه کود (پونگ)

4- بر روی زمین چیزی بزرگتر از انسان نیست و درانسان چیزی بزرگتر از فکر او. (همیلتون)

5- عمر آنقدر کوتاه است که نمی‌ارزد آدم حقیر و کوچک بماند. (دیزرائیلی)

6- چیزی ساده تر از بزرگی نیست آری ساده بودن همانا بزرگ بودن است. (امرسون)

7- به نتیجه رسیدن امور مهم ، اغلب به انجام یافتن یا نیافتن امری به ظاهر کوچک بستگی دارد.

(چاردینی)

8- آنکه خود را به امور کوچک سرگرم می‌کند چه بسا که توانای کاهای بزرگ را ندارد. (لاروشفوکو)

9- اگر طالب زندگی سالم و بالندگی‌رو می باشیم باید به حقیقت عشق بورزیم. (اسکات پک)

10- زندگی بسیار مسحور کننده است فقط باید با عینک مناسبی به آن نگریست. (دوما)

11- دوست داشتن انسان‌ها به معنای دوست داشتن خود به اندازه ی دیگری است. (اسکات پک)

12- عشق یعنی اراده به توسعه خود با دیگری در جهت ارتقای رشد دومی. (اسکات پک)

13- ما دیگران را فقط تا آن قسمت از جاده که خود پیموده‌ایم می‌توانیم هدایت کنیم. (اسکات پک)

14- جهان هر کس به اندازه ی وسعت فکر اوست. (محمد حجازی)

15- هنر کلید فهم زندگی است. (اسکار وایله)

16- تغییر دهنرگان اثر گذار در جهان کسانی هستند که بر خلاف جریان شنا می‌کنند. (والترنیس)

17- اگر زیبایی را آواز سر دهی ، حتی در تنهایی بیابان ، گوش شنوا خواهی یافت. (خلیل جبران)

18- روند رشد، پیچیده و پر زحمت است و در درازای عمر ادامه دارد. (اسکات پک)

19- در جستجوی نور باش، نور را می‌یابی. (آرنت)

20- برای آنکه کاری امکان‌پذیر گردد دیدگان دیگری لازم است، دیدگانی نو. (یونک)

21- شب آنگاه زیباست که نور را باور داشته باشیم. (دوروستان)

22- آدمی ساخته‌ی افکار خویش است فردا همان خواهد شد که امروز می‌اندیشیده است. (مترلینگ)

23- اگر دریچه های ادراک شسته بودند،انسان همه‌ چیز را همان گونه که هست می‌دید:بی‌انتها.

(بلیک)

24- برده یک ارباب دارد اما جاه‌طلب به تعداد افرادی که به او کمک می‌کنند. (بردیر فرانسوی)

25- هیچ وقت به گمان اینکه وقت دارید ننشینید زیرا در عمل خواهید دید که همیشه وقت کم و کوتاه

است. (فرانکلین)

26- نباید از خسته بودن خود شرمنده باشی بلکه فقط باید سعی کنی خسته آور نباشی. (هیلزهام)

27- هر قدر به طبیعت نزدیک شوی ، زندگانی شایسته تری را پیدا می‌کنی. (نیما یوشیج)

28- اگر زمانی دراز به اعماق نگاه کنی آنگاه اعماق هم به درون تو نظر می‌اندازند. (نیچه)

29- زیبائی در فرا رفتن از روزمره‌گی‌هاست. (ورنر هفته)

30- برای کسی که شگفت‌زده‌ی خود نیست معجزه‌ای وجود ندارد. (اشنباخ)

31- تفکر در باب خوشبختی ، عشق ، آزادی ، عدالت ، خوبی و بدی، تفکر درباره‌ی پرسش‌هایی که

بنیاد هستی ما را دگرگون می‌کند. (ادگارمون)

32- «عقلانیت باز» آن عقلانیتی است که فراموش نمی‌کند که «یکی» در «چند» است و «چند» در

«یکی». (ادگارمون)

33- آرامش،زن دل‌انگیزی است که در نزدیکی دانایی منزل دارد. (اپیکارموس)

34- هیچ چیزدر زیر خورشید زیباتر از بودن در زیر خورشید نیست. (باخ‌من)

35- تنها آرامش و سکوت سرچشمه‌ی نیروی لایزال است. (داستایوفسکی)

36- با عشق،زمان فراموش می شود و با زمان هم عشق.

37- علت هر شکستی،عمل کردن بدون فکر است. (الکس‌مکنزی)

38- من تنها یک چیز می‌دانم و آن اینکه هیچ نمی‌دانم. (سقراط)

39- دانستن کافی نیست،باید به دانسته ی خود عمل کنید. (ناپلئون هیل)

40- تپه‌ای وجود ندارد که دارای سراشیبی نباشد! (ضرب‌المثل ولزی)

41- خداوند،روی خطوط کج و معوج، راست و مستقیم می‌نویسد. (برزیلی)

42- تو ارباب سخنانی هستی که نگفته‌ای،ولی حرفهایی که زده‌ای ارباب تو هستند. (ضرب‌المثل تازی)

43- تا زمانیکه امروز مبدل به فردا شود انسان‌ها از سعادتی که در این دم نهفته است غافل خواهند بود.(ضرب‌المثل چینی)

44- بهتر است ثروتمند زندگی کنیم تا اینکه ثروتمند بمیریم. (جانسون)

45- اگر می‌بینی کسی به روی تو لبند نمی‌زند علت را در لبان فرو بسته ی خود جستجو کن. (دیل

کارنگی)

46- شیرینی یکبار پیروزی به تلخی صد بار شکست می‌ارزد. (سقراط)

48- ضعیف‌الاراده کسی است که با هر شکستی بینش او نیز عوض شود. (ادگار‌ آلن‌پو)

40- به جای اینکه به تاریکی لعنت بفرستی یک شمع روشن کن. (ضرب‌المثل چینی)

50- برای اینکه بزرگ باشی نخست کوچک باش. (ضرب‌المثل هندی)

51- برای اینکه پیش روی قاضی نایستی، پشت سر قانون راه برو. (ضرب‌المثل انگلیسی)

52- به کارهای زشت عادت مکن زیرا ترک آن دشوار است. (ضرب‌المثل فارسی)

53- مانند علما بنویس و مانند توده مردم حرف بزن. (ضرب‌المثل هندی)

54- بزرگترین عیب برای دنیا همین بس که بی‌وفاست.(حضرت علی علیه‌السلام)

 

 






تاریخ : دوشنبه 93/12/25 | 8:45 عصر | نویسنده : اصغر مناف زاده | نظرات ()

 

به پسرم درس بدهید. او باید بداند که همه‌ی مردم عادل و همه‌ی آنهاصادق نیستند. اما به پسرم بیاموزید که به ازای هرشیاد، انسان صدیقی هم وجود دارد.به او بیاموزید که به ازای هر سیاستمدار خودخواه،رهبر جوانمردی هم یافت می‌شود.به او بیاموزید که در ازای هر دشمن دوستی هم هست. می‌دانم وقتگیر است اما به او بیاموزید اگر با کار وزحمت خویش یک دلار کاسبی کندبهتر از آنست که جایی روی زمین پنج دلار بیابد. به او بیاموزید که از باختن پندبگیرد. از پیروزی لذت ببرد. اورا از غبطه برحذر دارید. به او نقش و تاثیر مهم خندیدن را یادآور شوید. اگرمی‌توانید به او نقش موثر کتاب در زندگی را آموزش دهید. به اوبگوئید تعمق کند، به پرندگان در حال پرواز در آسمان دقیق شود. به گل‌های درون باغچه و زنبورها که در هوا پرواز می‌کنند دقیق شود. به پسرم بیاموزید که در مدرسه بهتر اینست که مردود شود اما با تقلب به قبولی نرسد. به پسرم یاد بدهید با ملایم‌هاملایم و با گردن‌کش‌ها گردن‌کش باشد. به او بگویید به عقایدش ایمان داشته باشد حتی اگر برخلاف مردم حرف بزند. به پسرم یاد بدهید همه‌ی حرف‌ها رابشنود و سخنی را که به نظرش درست می‌رسد انتخاب کند. ارزش‌های زندگی را به پسرم آموزش دهید اگرمی‌توانید به پسرم یاد بدهید در اوج اندوه تبسم کند. به اوبیاموزید که از ریختن اشک خجالت نکشد. به او بیاموزید که می‌تواند برای فکر و شعورش مبلغی تعیین کند اماقیمت‌گذاری برای دل بی‌معناست. به او بگویید که تسلیم هیاهونشود و اگر گفته‌ای رابرحق می‌داند پای سخنش بایستد و با تمام قوا بجنگد. در کارتدریس به پسرم ملایمت به خرج دهید و اما از او یک نازپرورده نسازید. بگذارید که اوشجاع باشد . به اوبیاموزید که به مردم اعتقاد داشته باشد. توقع زیادی است اماببینید که چه می‌توانیدبکنید، پسرم کودک کم‌سال بسیار خوبی است.

اما به دلیل ساختار نامناسب وزارت آموزش وپرورش(ایران)، متاسفانه به جای پرداختن به مسایل مهم آموزشی،پرورشی وتربیتی کودکان این مرزوبوم، سالهاست با تمام قوا درگیر رفع مشکل به حق معیشتی معلمان هستیم که به نظر حل شدنی نمی آید.باید یکبار برای همیشه نسبت به حل این معضل اقدام گردد،تا فرصتی برای توانمند سازی کودکان متناسب با متن فوق در کشور فراهم گردد.

 






تاریخ : یکشنبه 93/12/24 | 10:42 عصر | نویسنده : اصغر مناف زاده | نظرات ()

 

دولت تدبیر و امید، سیاست های اشتغالزایی دولت گذشته را تکرار نکند.

مقدمه:

بنگاههای کوچک و متوسط امروز به عنوان محل رشد ساختار اقتصادی بسیاری کشورها محسوب می شوند و این گونه صنایع برای بسیاری از کشورهای در حال توسعه که درصدد احیای ساختار اقتصادی خود هستند، حائز اهمیت است. امروزه مشخص شده است که برای سرعت بخشیدن به روند صنعتی شدن، اولویت باید به رشد صنایع کوچک و متوسط داده شود و نه صنایع بزرگ. معمولاً صنایع را به لحاظ تعداد کارکنان به صنایع کوچک و بزرگ تقسیم می کنند. بنگاههای اقتصادی که تعداد کارکنان آنها از 50 نفر کمتر است به عنوان مؤسسات و صنایع کوچک تلقی می شوند. البته میزان سرمایه گذاری و گردش مالی می تواند معیار مناسب تر و دقیق تر برای این تقسیم بندی باشد.به صنایعی که حداقل 50 نفر و حداکثر 250 نفر شاغل داشته باشند، صنایع متوسط و از این حجم بیشتر هم از نظر میزان سرمایه گذاری و هم از نظر حجم تولید و شاغلان فعال را صنایع بزرگ می گویند.

استراتژی"کوچک زیباست" ابتدا توسط شوماخر اقتصاددان آلمانی در ادبیات اقتصادی مطرح گردید. در این استراتژی بطور خلاصه براین امر تأکید می شود که مهمترین مسأله کشورهای جهان سوم، بیکاری و افزایش مهاجرت روستاییان به شهرهاست. لذا برنامه ها و سیاست های صنعتی می بایست در راستای کاهش بیکاری و بهبود وضع اکثریت مردم باشد. با توجه به این هدف وی معتقد است که اولاً) فرصت های اشتغال باید در مناطق روستایی و شهرهای کوچک به وجود آید. ثانیاً) به طور متوسط این فرصت ها باید به اندازه کافی باشند. ثالثاً) با توجه به اینکه جمعیت کشورهای در حال توسعه از آموزش کافی برخوردار نیستند و نرخ بی سوادی بالاست روش های تولید باید نسبتاً ساده باشد. خامساً) روش های تولید باید به صورتی باشد که از منابع محلی استفاده کند و در نهایت وی معتقد است که اهداف فوق از رهگذر ایجاد صنایع کوچک قابل تحقق است.

با این تفکر دولت نهم و دهم، آئین نامه گسترش بنگاههای کوچک اقتصادی زود بازده و کارآفرین را از زمستان سال 1384 به مرحله اجرا گذاشت تا با بهره گیری از تسهیلات مالی و در پی آن ایجاد فرصت های شغلی جدید و تثبیت آن، نرخ بیکاری در کشور را کاهش دهد.

مشکلات اجرای طرح بنگاههای زودبازده و کوچک

طرح بنگاه های زود بازده و کارآفرین فی نفسه طرح خوب و دارای پشتوانه علمی بود و حتی در اکثر کشورهای جهان سوم بخصوص در حال توسعه اثرات مثبتی ازخود بجا گذاشته است. و به نوعی یک طرح اقتباسی از کشورهای آسیا جنوب شرقی بود.

بطور کلی 4 موضوع مهم و اساسی در فرایند اجرا باعث گردید طرح مزبور به یکی از طرح های بحران ساز اقتصادی کشور تبدیل گردید:

1-    تفکر ایجاد و توسعه اشتغال بدون توجه به خود تولید و فرایندهای آن

2-    تعجیل در اجرا طرح و به راه انداختن مسابقه جذب اعتبار بین استانها و شهرستان ها

3-    عدم توجه به اهلیت و توان مالی مجریان طرح ها(ادامه مطلب در صفحه بعد)

 






تاریخ : شنبه 93/12/23 | 11:30 عصر | نویسنده : اصغر مناف زاده | نظرات ()

 

(ادامه مطلب صفحه قبل)1-    عدم توجه به راتباط بین صنایع(خوشه صنعتی)

اگر بخواهیم صرفاً به متغیر اشتغال نگاه کنیم ضرورت وجود چنین طرحهای که به نحوی به افزایش اشتغال کمک می کند بر کسی پوشیده نیست. اما یک طرح در صورتی میتواند به تحقق هدف مورد نظر نائل گردد که در چارچوب یک سیستم جامع و عمیق کارشناسی و با در نظر گرفتن تأثیر آن بر سایر اهداف و مؤلفه های مهمی از جمله حجم نقدینگی، تورم، بهره وری، ارزش پول ملی، کارایی منابع بانکی ... تدوین و به مرحله گذاشته شود. با عنایت به این مسئله اگر چنانچه طرحهای زود بازده بر اساس مطالعات و ارزیابی های صحیح و دقیق کارشناسی، اجرایی و مدیریتی و همراه با نظارت مالی، فنی و سرمایه گذاری بانک های تأمین کننده اعتبار به کارآفرینان و مجریان اهلیت دار واگذار میشود میتوانست واجد تأثیرات مثبتی بر اقتصاد باشد، اما متاسفانه واگذاریها واقدامات خارج از این دایره انجام پذیرفت و نتیجه ای جزء به هدر دادن سرمایه های ملی، ناپایداری شغلی، ترویج رانتخواری ، فعالیتهای دلالی و توسعه بخش های غیر رسمی در اقتصاد و افزایش حباب گونه دارایی ها واقعی نداشت، ضمن اینکه در سطح کلان نیز به افزایش بی قاعده نقدینگی و تورم دامن زد، یعنی آن چیزی که متأسفانه در غالب گزارشات موجود در زمینه عملکرد طرح بنگاههای زودبازده آمده است.

نگاه تحلیلی به میزان اشتغالزایی طرح بنگاههای کوچک اقتصادی زودبازده و کارآفرین:

برابر گزارش های ارائه شده در جلسات کارگروه اشتغال و سرمایه گذاری استان از تعداد کل طرح های عقد قرارداد شده از تسهیلات بنگاه های زود بازده و کارآفرین (25882 طرح)، 21548 طرح مربوط به خود اشتغالی و 4334 طرح مربوط به کارآفرینی می باشد. از کل طرح های کارآفرینی تعداد 545 طرح مربوط به طرح های بالای 2000 میلیونی ریال با اشتغالزایی 9478 نفر می باشد.

 از آمار ارائه شده چنین استنباط می گردد که با احتساب طرح های خوداشتغالی و اشتغالزایی طرح های بالای 2000 میلیون ریالی، تعداد 31026 شغل بین سال های 1385 تا اوایل سال 1387 که اوج پرداخت تسهیلات بنگاههای زودبازده بوده، در سطح استان ایجاد شده است. اما نتایج سرشماری سال 1390 مرکز آمار ایران، بیانگر این موضوع است که بین سالهای 1385 تا 1390 نه تنها شغلی در استان ایجاد نشده، بلکه تعدادی از شغلها نیز از دست رفته است، بطوریکه تعداد شاغلان استان از 361805 نفر در سال 1385 به تعداد 354719 نفر در سال 1390 رسیده است.

 

            شاخص

استان

تعداد طرحهای عقد قرارداد شده

خود اشتغالی

کارآفرینی

تعداد شاغلین برابر نتایج سرشماری های 1390

1385

1390

اردبیل

25882

21548

4334

361805

354719

 

 

این آمارها گویای واقعیت های مهم زیر می باشد:

1-    اکثر. فرصت های شغلی ایجاد شده از محل تسهیلات بنگاههای زودبازده و طرحهای خود اشتغالی صوری بوده و اصلاً فرصت شغلی ایجاد نشده است.

2-    با توجه به اینکه در آن زمان توجیه مالی، فنی و اقتصادی اکثر طرحها با توجه به فشارهای سیاسی مقامات استانی به صورت کامل و دقیق از سوی بانک های عامل بررسی نگردیده. بنابراین طرحها بعد از بهره برداری و فعالیت کوتاه مدت تعطیل ودر نتیجه شغالهای آنها ازبین رفته است.

3-    با توجه به ایجاد شرایط رکود تورمی ناشی ازاجرای سیاستهای اشتغالزایی غلط دولت گذشته وتصمیمات اقتصادی کارشناسی نشده، باعث گردید تعدادی از واحدهای تولیدی که حتی از اجرایی تسهیلات بنگاه های زودبازده و کارآفرین نیز استفاده نکرده بودند به دلیل رکود به وجود آمده از این شرایط، از ادامه فعالیت بازبماندن یا با حداقل نیروی کارخود فعالیت نمایند.

در پایان امیدواریم با توجه به اینکه در لایحه بودجه سال آینده مبلغ 1000 میلیاردریال از محل هدفمندی یارانه برای اجرای طرحهای اشتغالزایی پیش بینی شده است. دولت یازدهم با تدبیر و کارشناسی دقیق و اخذ بازخورد از اجرای طرحهای اشتغالزایی دولت گذشته، نسبت به اتخاذ سیاستهای اشتغالزایی اقدام و از هرگونه شتابزدگی در اجرای آنها خودداری نماید. موضوعی که اکثر مدیران اجرایی در استانها با اتکاء به این رویه( تعجیل در کارها) و فشار بر کارشناسان در تلاش هستند با ارائه آمارهای صوری چند صباحی نیز در مسند مدیریت باقی بمانند. بنابراین تا این تفکر در بین مدیران ارشد و اجرایی وجود داشته باشد قطعاً هر طرحی هر چند کامل و دقیق نیز باشد منجر به نتیجه نخواهد شد. چرا که در این حالت مدیران به خاطر تعجیل در کار در همان شروع طرح به دنبال نتیجه یا خروجی آن هستند وفرایند اجرای طرح را فراموش می کنند. موضوعی که در حال حاضر آفات مدیریت استان است.

 

 






تاریخ : شنبه 93/12/23 | 11:27 عصر | نویسنده : اصغر مناف زاده | نظرات ()

به مناسبت سالگرد ابلاغ سیاست های کلی اقتصاد مقاوَمتی

آقای کوئین یکی از شخصیت های مهم و تأثیرگذار در طراحی ساختار تحریم های ظالمانه علیه کشورمان می باشد. او معتقد است ایران با سه مشکل اساسی رو بروست 1- وابستگی اقتصاد کشورمان به درآمدهای نفتی 2- کاهش رو به رشد و فزایند منابع آبی 3- بیکاری فارغ التحصیلان دانشگاهی. او به واسطه این امر، نشان درجه دوم اداری کشور آمریکا را دریافت کرده است.

اگر درست و بدون غرض ورزی به شرایط اقتصادی موجود کشورمان نگاه کنیم، می بینیم که واقعاً نیز همین طور است و کشور با سه معضل مورد اشاره روبرو و دست به گریبان می باشد.

مقام معظم رهبری به منظور مبارزه با تحریم ها و به حداقل رساندن اثرات آن بر اقتصاد کشور، سیاست های کلی اقتصاد مقامتی را ابلاغ فرمودند. اگر به کلیات و جزئیات این سیاست های ابلاغی نگاه کارشناسی و دقیق داشته باشیم به این نتیجه خواهیم رسید که این فرمان اقتصادی در کل بر شش اصل مهم و نجات بخش برای مقابله با تحریم ها تأکید دارد:

1- جدا شدن اقتصاد کشور از درآمدهای نفتی و تأکید بر مالیات با رویکرد شفاف سازی در این زمینه.

2- مدیریت مصرف در کلیه زمینه به ویژه حاملهای انرژی.

3- حمایت از تولیدات داخلی.

4- افزایش بهره وری.

5- توجه به شرکت های دانش بنیان.

6- افزایش کیفیت محصولات تولیدی داخل.

حال این سؤال مطرح می شود که آیا با تشکیل سمینار، همایش جلسه، کارگروه های تخصص و نشست های اقتصادی در سطح کشورو استان ها و گاهاً در ادارات دولتی در خصوصی اقتصاد مقاومتی، می توانیم به منویات مد نظر مقام معظم رهبری در این ارتباط نایل آییم؟ همان طور که خود ایشان نیز در زمان ابلاغ سیاست ها به مسئولین سه قوه، تأکید داشتند از حرکات و گفتار صرف پرهیز کنید و به طور عملی و کارشناسی شده به این قضیه اهتمام به ورزید. بنابراین پاسخ سؤال مطرح شده با توجه به دیدگاه معظم له، معلوم می باشد.

برای اجرایی کردن و رسیدن به شش(6) اصل ذکر شده در مطالب فوق در کشور می بایست در دو بخش فعالیت و تحرکاتی در صورت بگیرد:

1- تغییر برخی از قوانین و اتخاذ سیاست ها و تصمیمات جدید در سطح کلان کشوربویژه درحوزه اقتصاد.

2- فرهنگ سازی، تغییر رفتار و نهادینه کردن دانش شش مقوله مورد اشاره در بین افراد جامعه جهت ایجاد نگرش مثبت نسبت به این موضوعات و نهایتاً تغییر رفتار فردی و گروهی .بنابراین تا زمانی که در 2 بند مورد اشاره جهت نهادینه کردن جایگاه اقتصادی مقاومتی در جامعه اقدامی صورت نپذیرد، قطعاً تصمیمات و فعالیت ها نتیجه بخش نخواهد بود. نکته دیگر اینکه این موضوع( اقتصاد مقامتی) کار 1 سال و 2 سال نیست و نیازمند زمان می باشد. اگر به صورت منطقی و با برنامه ریزی در چهارچوب موارد اشاره شده حرکت صورت پذیرد می توان امیدوار بود در کوتاه ترین زمان ممکن نتایج قابل قبولی به دست آید.

برای ایجاد تغییر در رفتار یک فرد در جامعه در خصوص یک موضوع خاص، باید طبق تئوری تغییر عمل شود. بدین طریق ابتداباید دانش موضوع مدنظرما ایجادوسپس دانش از طریق آموزش های رسمی و غیر رسمی به افراد جامعه منتقل گردد. به طور طبیعی دانش انتقال یافته در نگرش افراد تغییر به وجود می آورد. این به طور طبیعی در رفتار فردی و در نهایت رفتار جمعی اعضاء نظام اجتماعی اثر می گذارد.

بنابراین، همان طور که گفته شد برای کاهش اثرات تخریب کننده تحریم ها باید در شاخص های مدیریت مصرف، مالیات، بهره وری و کیفیت محصولات داخلی و حمایت از آنها که ازشاخص های مهم اقتصاد مقاومتی هستند، نسبت به وضعیت موجود تغییرات اساسی بوجود آید. لذا تا زمانی که دانش این مقوله ها در نگرش افراد رسوخ نکند و به واسطه آن در رفتار فردی و رفتار گروهی افراد جامعه نمایان نشود، نمی توان به بهبود شاخص های مزبور امیدوار بود و در نتیجه تحقق اقتصاد مقاومتی با چالش جدی مواجه خواهد شد.

در پایان امیدواریم به جای تشکیل جلسات و همایش ها و کارگروه های اقتصاد مقاومتی، شاهد برنامه ریزی مدون به صورت کوتاه مدت ، میان مدت و بلند مدت جهت تغییر رفتار افراد جامعه در ارتباط شاخص ها مهم اقتصاد مقاومتی از سوی مسئولین کشوری باشیم. انشاء الله

 

 






تاریخ : جمعه 93/12/22 | 11:9 عصر | نویسنده : اصغر مناف زاده | نظرات ()

قالب های ذهنی منفی

 

در اکثر خانواده ها بویژه خانواده های سنتی ودر ایام خاص، منجمله عید نوروز و چهارشنبه سوری، عقاید ،تفکر و رفتارهای خاصی(بین زنان) ساری وجاری میشود که ازجمله آن میتوان به :

-پختن غذای خاص در شب چهارشنبه سوری و عدم تغییر آن غذا به هیچ عنوان(شگون).

-ندادن نان به همسایه و هر کسی که در روز چهارشنبه سوری درخواست نان داشته باشد به دلیل رفتن روزی ازخانه

-خرید جارو و سفره جدید در عید برای خانه

-بیرون کردن دختران دم بخت در روز چهارشنبه سوری جهت بازشدن بخت آنها در سال نو و دیگر موارد مشابه اشاره کرد. وقتی علت این اعمال از فرد انجام دهنده سوال می شود جواب منطقی و قانع کننده ی، جز اینکه از اول این کارها و اعمال را انجام داده و نمی تواند آنها را ترک و تغییر دهد، شنیده نمیشود. به این عقاید و تفکر فرد که بدون تحقیق و یا آگاهی ایجاد شده باشد، قالب های ذهنی گفته می شود.

 

تعریف قالب های ذهنی منفی:

قالب های ذهنی منفی از نوع بالا که مورد بحث یادداشت ما است به مفروضات و عقایدی گفته می شود که بدون آگاهی، تعمق یا تفکر، درذهن ایجاد شده اند و همراه به طور ناخودآگاه بر ذهن،عقل ، منطق و توجه انسان تاثیر می گذارند. بنابراین مفروضات پایه و حک شده در ذهن که در تعریف فوق آمده است ، زمانی قالب ذهنی منفی شناخته می شوند که اولا بدون دلیل و ناخودآگاه در ذهن وحافظه قرار گرفته باشند، ثانیا این مفروضات به طور ناخودآگاه در رفتار و تصمیمات یا حالات ما تاثیر بگذارند.

 

خلاقیت و قالب های ذهنی منفی:

اما قالب های ذهنی منفی چگونه مانع خلاقیت می شوند ؟ به طور مشخص و مبین می توان گفت قالب های ذهنی از 5 طریق مانع خلاقیت می شوند که عبارتند از :

1-قالب های ذهنی اجازه نمی دهند مشکل به صورت واقعی و درست شناسایی شود.

2-قالب های ذهنی اجاره نمی دهند مشکل درست تعریف شود.

3-قالب های ذهنی اجازه نمی دهند راه حل های مختلف را ایجاد کنیم.

4-قالب های ذهنی اجازه نمی دهند بهترین راه حل انتخاب شوند.

5-قالب های ذهنی اجازه نمی دهند راه حل های جدید به اجرا در آید.

 

·       دوستان جهت آشنایی بیشتر با مقوله قالب های ذهنی میتوانند به کتاب خلاقیت جوهره کارآفرینی،تالیف آقای جلیل صمدی از انتشارات دانشگاه تهران مراجعه نمایند.

 

 

 






تاریخ : چهارشنبه 93/12/20 | 11:2 عصر | نویسنده : اصغر مناف زاده | نظرات ()
   1   2   3      >
طول ناحیه در قالب بزرگتر از حد مجاز
.: Weblog Themes By SlideTheme :.

  • وب میوه ها
  • وب دختر تهرونی
  • وب دو دی ال
  • وب وب آنلاین