سفارش تبلیغ
صبا ویژن

 

درس انشاء فرصتی برای بروز استعدادهای درونی دانش آموزان

نقش و جایگاه درس انشاء در خصوص بروز استعدادهای درونی دانش آموزان در سطوح مختلف آموزشی بر کسی پوشیده نیست . اگر از این ظرفیت و ابزار آموزشی بدرستی و اصولی استفاده گردد، قطعاً خواهیم توانست دانش آموزانی را که دارای خلاقیت های خاصی هستند را شناسایی و اقدامات تکمیلی جهت پرورش استعدادهای آنها برنامه ریزی و عملیاتی کرد. برای اثبات این فرضیه که درس انشاء از مرتبه و جایگاه بالایی برخوردار میباشد تصمیم برآن شد به بهانه قرار گرفتن در هفته کار و کارگر در یکی از مدارس ابتدایی شهرستان اردبیل زنگ انشاء با موضوع کارگر اجرا گردد، این رویداد مهم در یک شرایط کاملاً کنترل شده و تصادفی بدون اینکه دانش آموزان از کسی یا فردی کمک بگیرند به قول معروف به صورت زنده برای 30 نفر از دانش آموزان شش ام ابتدایی مدرسه غیرانتفاعی جعفر اسلامی برگزار گردید. بعد از بررسی محتوای انشاء دانش آموزان مزبور نکات قابل توجهی از نوشته های دانش آموزان بدست آمد که اگر شرایط و فضای برگزاریی کنترل شده نبود، قطعاً نه بنده و نه هیچ کس دیگری باور نمی کرد که دانش آموزان شش ام بتدایی این مطلب و نکات جالب و زیبا را در شان و جایگاه کارگران نوشته باشند. در ادامه به تعدادی از متن های برگزیده اشاره میگردد:

1-    ما باید از کارگران کشور خود حمایت کنیم و نگذاریم کارگرهایمان در کشور بیکار باشند و اگر هر کارگر از کشور خودمان کم شود از کار و سرمایه ملی و تولیدات از بین خواهد رفت و باید محتاج کشورهای بیگانه شد. (عرفان یاری)

2-    زندگی بدون تحرک بی فایده است و اصلاًخیر و منفعتی ندارد. (محمدرضا ولیزاده مقدم)

3-    نباید کارگران که روی ساختمان کار میکنند یا کوچه ها را تمیز میکنند مسخره کنیم. (امیر حسین کارگر)

4-    پیامبر ما ، ما را به کار کردن دعوت کرده و ایشان با بزرگواریی شان دست کارگر بوسیده اند و از او تشکر کرده اند . (محمد رضا ولیزاده مقدم)

5-    در کل معنای کارگری این است که یا چیزی تولید کنیم یا خدماتی به جامعه ارائه دهیم. (امیر مهدی رجبی)

6-     ما باید همیشه دستبوس این کارگران محترم باشیم و از آنان کمال تشکر و قدردانی را داشته باشیم و سعی کنیم که همیشه با نخریدن کالاهای خارجی از این کارگران ایرانی پرتلاش حمایت کنیم تا آنها سربلند باشند. (محمد حمید زاده مقدم)

7-    اگر هر کارگر از کشورمان بیکار شود حمایت از کار و سرمایه ملی و تولیدات ملی نابود خواهند شد و باید محتاج کشورهای بیگانه شویم. (امیر رضا راثی)

8-    کشور ما در سایه این کارگران زحمتکش به مقام بالایی رسیده اند چون با تلاش آنان خیلی از افتخارات بزرگ برای ایران بدست آمده است. (عرفان ناصری منش)

9-    تمامی کسانی که به این جامعه خدمت میکنند به نوعی کارگر هستند. (علی جباری)

10-         در کشور عزیزمان ایران کارگر زیاد است خیلی از افراد فکر میکنند که کارگری شغل نیست چون خودشان زندگی راحتی دارند. (هادی اقبالی)

در پایان بنظر میرسد باید ترتیبی اتخاذ گردد که زنگ انشاء بیشتر از گذشته مورد توجه مسئولین آموزش و پرورش قرار گیرد تا بتوان دانش آموزانی که دارای استعدادهای بالقوه هستند را شناسایی و با اتخاذ تمهیداتی آنها را به بالفعل تبدیل کرد. امیدواریم روزی برسد که زنگ انشاء از حالت کلیشه ای خارج و بعنوان یک زنگ تفریحی قلمداد نگردد. انشاءالله

                                                            

 






تاریخ : سه شنبه 95/2/21 | 1:37 عصر | نویسنده : اصغر مناف زاده | نظرات ()

 

نیازواقعی کارگران، تعریف وتمجید نیست 

طبق روال سالهای گذشته با نزدیک شدن به یازدهم اردیبهشت ماه، مجدداً اسم و یاد کار و کارگر بر سر زبانها جاری و ساری میگردد. در طول هفته مزبور خواص جامعه از سطوح و طبقات مختلف از شان و جایگاه والا و پر اهمیت جامعه کارگری سخن میگویند.هرکدام از آنها متناسب با مقام و جایگاه اداری و غیر اداری خود تلاش میکنند نقش ارگران را در ابعاد و حوزه های مختلف سیاسی ، اجتماعی ، فرهنگی و اقتصادی پر اهمیت نشان دهند، بدون توجه بهمطالب تمجیدی گفته شده در این ارتباط، در شأن و منزلت کارگر همین بس که برطرف کردن تمام نیازهای اولیه و اساسی افراد جامعه بخصوص در زمینه مواد غذایی (سه وعده غذایی) مرهون زحمات و تلاش بخش عظیمی از کارگران تلاشگر میباشد. به عبارت دیگر اگر زحمات آنها (کارگران) نباشد به واقع سفره های تک تک ما خالی از برکت خواهد بود. حال این سؤال مطرح میگردد که آیا همین کارگران متناسب با همان شأن و جایگاهی که ما در سخنرانیها ، مقالات و یادداشتها به آنها منتسب میکنیم ، به همان اندازه قادر به تأمین نیازهای اولیه خود هستند و یا از امنیت شغلی و مالی کافی برخوردار میباشند یا خیر؟ متاسفانه با توجه به نوع ساختار قانونی که اکثریت کارگران عزیز و زحمتکش از آن تبعیت میکنند، همواره از نحوه پرداخت حقوق و سایر مزایای رفاهی گله مند هستند و از نداشتن امنیت شغلی ناله میکنند. چرا که پرداخت حقوق و مزایای کاری کارگران بر عهده فرد حقیقی و حقوقی بنام کارفرما میباشد و دولت بطور مستقیم همانند پرداخت حقوق به کارمندان خود در این موضوع دخالت ندارد. به نظر میرسد هرچه کارفرمایان بخش خصوصی بویژه آنهایی که در واحدهای تولیدی، نقش مدیریت واحدها را ایفا میکنند از دانش کافی و لازم در ارتباط با نوع تولید ومدیریت منابع انسانی برخوردار باشند ، صرف نظر از تلاطم اقتصادی که خارج از مدیریت آنها میباشد ، قطعاً تنشها و اختلافات کارگری و کارفرمائی که منشأ اکثریت آنها عدم پرداخت بموقع حقوق و دستمزد میباشد، کاهش یافته و کارگران حقوق و مزایای قانونی خود را دریافت و به تناسب آن از مزایای رفاهی نیز برخوردار خواهند بود. متاسفانه در شرایط فعلی اقتصاد و بازار کار کشور متاسفانه با هردو وجه منفی فوق (عدم اهلیت برخی از کارفرمایان و تلاطم اقتصادی)مواجه هستیم. یعنی از یک طرف اکثریت کارفرمایان نه همه آنها از اهلیت و توانمندی و تخصص مورد نیاز برای مدیریت یک واحد تولیدی برخوردار نیستند و همچنین اقتصاد کشور در شرایط بحرانی قرار گرفته است که اثرات منفی آنها نهایتاً دامن گیر کارگران شاغل در واحدهای تولیدی میگردد. بنابرین به منظور رفع تنشها و اختلافات کارگری و کارفرمایی و بهبود شرایط موجود دراین عرصه ضروریست دولت مردان و برنامه ریزان عرصه کارگری اقدامات ذیل را دراولویت کاری خود قرار داده و بطور جدی آنها را پیگیری و محقق سازند :

1-      تسهیل فضای کسب وکار در کشور و استانها بطور عملی

2-      پرداخت سهم تولید از هدفمندی یارانه در راستای کاهش قیمت تمام شده محصول از طریق کاهش هزینه حاملهای انرژی و مواد اولیه، نه دستمزد نیروی کار

3-       بستر سازی برای تحقق کار شایسته در واحدهای تولیدی در جهت افزایش امنیت شغلی ، رفاهی و معیشتی کارگران

4-       روان سازی جلب و جذب سرمایه گذاری خارجی

5-      مکلف نمودن سازمان تامین اجتماعی به استمرار حمایتهای قانونی خود در صورت عدم پرداخت حق بیمه کارگران بخصوص در واحدهای تولید راکد و نیمه فعال

6-      ارائه تسهیلات با یارانه سود کارمزد برای واحدهای نیمه فعال ، مشکلدار و در آستانه تعطیل جهت رونق تولید با شرایط متفاوت از شرایط گذشته از سوی بانکهای عامل

7-      تسهیل در فرایندپرداخت بیمه بیکاری با تغییرات در برخی از مواد فعلی قانون کار

8-      ارائه آموزشهای مدیریتی و بهبود فرایند تولید با رویکرد جدید با هدف خروج از تک محصولی شدن تولید برای کارفرمایان

9-      توجه به صدور مجوز تولید با رویکرد دانش بنیان جهت افزایش ماندگاری تولید

در پایان زمانی میتوان به نقش کارگران در سالی که از سوی مقام معظم رهبری مزین به نام (( اقتصاد مقاومتی ، اقدام و عمل )) گردیده، امیدوار بود که بخش قابل توجهی از بندهای مورد اشاره فوق بویژه آنهائی که بطور مستقیم با امنیت شغلی و رفاهی کارگران دخیل هستند عملیاتی و اجرائی گردد. در غیر اینصورت نخواهیم توانست در حوزه تولید و به تبع آن در حوزه نیروی انسانی (کارگران) تغییرات اساسی و مثبت در راستای بهره وری خلاقیت ایجاد

 

 






تاریخ : پنج شنبه 95/2/9 | 10:20 صبح | نویسنده : اصغر مناف زاده | نظرات ()
طول ناحیه در قالب بزرگتر از حد مجاز
.: Weblog Themes By SlideTheme :.

  • وب میوه ها
  • وب دختر تهرونی
  • وب دو دی ال
  • وب وب آنلاین