سفارش تبلیغ
صبا ویژن

ارسال درخواست های اشتغال تا کی ؟!

 

یکی از شیوه های جستجوی کار توسط جویندگان کار در کشور ، ارسال درخواست های اشتغال به مراجع ذیربط از جمله دفتر مقام معظم رهبری ، نهاد ریاست جمهوری، ریاست مجلس شورای اسلامی، وزیر تعاون،کارورفاه اجتماعی و غیره می باشد. حتی برخی از آنها با صرف هزینه ی زیاد مستقیما به مراجع ذیربط مراجعه می کنند . وقتی به متن اکثردرخواست های مزبور نگاه می کنیم متاسفانه شاهد بکاربردن الفاظ و جملاتی می باشیم که ارسال کننده نام(جوینده کار) خود را در آن به پایین تر حد از بعد خانوادگی ، روحی و روانی معرفی و نشان می دهد تا بتوانداز این طریق نظر خواننده نامه را به سمت خواسته خود تحریک و جلب نماید. غافل از اینکه در کشور برای استخدام در بخش دولتی و خصوصی فرایند های خاصی لازم است که باید طی شود.فلذا نوشتن نامه و ارسال آن به مراجع اشاره شده چاره کار نبوده و نخواهد بود. بنابراین لازم است درسالی که بنام همدلی و همزبانی ملت و دولت نامگذاری شده است نسبت به شفاف سازی در این خصوص بین دولت و جویندگان کار با تدوین برنامه های تخصصی و عمومی اقدام تا جویندگان کار با نحوه و شرایط استخدام در بخش های دولتی و خصوصی آشنا و از هر گونه اقدام غیرمنطقی و خارج از چارچوب و رویه های معمول ازجمله ارسال درخواست های اشتغال که تاکنون نتیجه ی نداشته ودرصورت ادامه ی آن نیز نخواهد داشت، اجتناب نمایند.

 






تاریخ : دوشنبه 94/1/17 | 1:40 عصر | نویسنده : اصغر مناف زاده | نظرات ()

آرزوهای برای سال جدید

1- آرزو دارم، در سال جدید، شاهد هیچ گونه فساد در کشور نباشم.

2-   آرزو دارم در سال جدید، به نظرات کارشناسی در اجرای طرح ها اهمیت داده شود.

3-   آرزو دارم در سال جدید، رشته های دانشگاهی با شرایط بازار کار کشور مطابقت داشته باشد تا شاهد این همه فارغ التحصیل بیکار در کشور نباشم.

4-   آرزو دارم در سال جدید، تمامی والدین به این نتیجه برسند که باید فرزندان خود را به سوی کار آفرینی سوق دهند.

5-   آرزو دارم در سال جدید، سرانه امید به آینده در کشور بهبود یابد طوری که به پای اکثر کشورهای اروپایی برسد.

6-   آرزو دارم در سال جدید، شاهد هیچ گونه تبعیض پرداختی در بین کارکنان دولت نباشم و قانون مدیریت خدمات کشوری به طور کامل اجرا گردد.

7-   آرزو دارم در سال جدید، شاهد فرار مالیاتی از سوی برخی از شرکت های مهم نباشم.

8-   آرزو دارم در سال جدید، افرادی که برای انتخابات مجلس شورای اسلامی کاندیدا می شوند با مردم صادقانه و بدون هرگونه وعدهای غیر قانونی سخن بگویند.

9-   آرزو دارم در سال جدید، دانشگاه های کشور به هدف اصلی خود که همانا تولید علم می باشد حرکت نمایند.

10-                       آرزو دارم در سال جدید، حذف افراد پر درآمدها از دریافت یارانه عملیاتی گردد.

11-                       آرزو دارم در سال جدید، با حذف شبه دولتی ها، بخش خصوصی به جایگاه واقعی خود در اقتصاد برسد.

12-                       آرزو دارم در سال جدید، همه افراد جامعه با حقوق شهروندی خود آشنا گرددند.

13-                       آرزو دارم در سال جدید، آستانه تحمل مردم آنقدر بالا برود که بتوانند همدیگر را در بروز حوادث تلخ درک کنند.

14-                       آرزو دارم در سال جدید، به جای تکیه بر ایجاد شغل به تنهایی به سرمایه گذاری و تولید توجه گردد.

15-                       آرزو دارم در سال جدید، مذاکرات هسته ای به سرانجام نهایی خود برسد تا برکات آن نصیب کشور گردد.

16-                       آرزو دارم در سال جدید، تصمیم گیری ها،فارغ از ملاحظات سیاسی باشد.

17-                       آرزو دارم در سال جدید، شاهد دولت کار آفرینی، خانواده کار آفرینی، مدرسه و دانشگاه کار آفرینی باشم.

18-                       آرزو دارم در سال جدید، انتخاب مدیران اجرایی کشور بر اساس شایسته سالاری باشد نه وابستگی به جریان های سیاسی.

19-                       آرزو دارم در سال جدید، شاهد افزایش فرهنگ مصرف درست حامل های انرژی( آب، گاز و برق) در بین خانواده ها جهت مقابله با آزادسازی قیمت ها باشم.

20-                       آرزو دارم در سال جدید، همه ی بیماران سالم بشوند و افراد سالم به بیمارستان نروند و همیشه سلامت باشند.

21-                       آرزو دارم که همه ی آرزو های مورد اشاره محقق گردد.

در پایان از فرزند دلبندم حامد مناف زاده که از بند 17 به بعد یاری گر بنده بود و بند 20 راخودش نوشت تشکر می کنم و برای او آرزوی سلامتی و موفقیت دارم .

 

 

 






تاریخ : شنبه 94/1/15 | 10:59 عصر | نویسنده : اصغر مناف زاده | نظرات ()

 

با لبخند زدن از ابتلا به آنفولانزا جلوگیری کنید.به این دلیل عملکرد ایمنی بدن تقویت می شود که شما احساس آرامش بیشتری دارید.از مطالعه مطلب زیر که  در سایت  آقای اسلامی بود بهره مند شدم.

1. .لبخند جذابتان می کند..

همه ما به سمت افرادیکه لبخند می زنند کشیده می شویم. لبخند یک کشش و جذبه فوری ایجاد می کند. دوست داریم نسبت به آنها شناخت پیدا کنیم..

2. لبخند حال و هوایتان را تغییر می دهد..

دفعه بعدی که احساس بی حوصلگی و ناراحتی کردید، لبخند بزنید. لبخند به بدن حقه می زند..

3. لبخند مسری است..

لبخند زدن برایتان شادی می آورد. با لبخند زدن فضای محیط را هم شادتر می کنید و اطرافیان را مانند آهن ربا به سمت خود می کشید..

4. لبخند زدن استرس را از بین می برد.

وقتی استرس دارید، لبخند بزنید. با اینکار استرستان کمتر می شود و می توانید برای بهبود اوضاع وارد عمل شوید..

5. لبخند زدن سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند..

به این دلیل عملکرد ایمنی بدن تقویت می شود که شما احساس آرامش بیشتری دارید. با لبخند زدن از ابتلا .به آنفولانزا و سرماخوردگی جلوگیری کنید.

6. لبخند زدن فشارخونتان را پایین می آورد..

وقتی لبخند می زنید، فشارخونتان به طرز قابل توجهی پایین می آید. لبخند بزنید و خودتان امتحان کنید.

7. لبخند زدن اندورفین، سروتونین و مسکن های طبیعی بدن را آزاد می کند.

تحقیقات نشان داده است که لبخند زدن با تولید این سه ماده در بدن باعث بهبود روحیه می شود. می توان گفت لبخند زدن یک داروی مسکن طبیعی است.

8. لبخند زدن چهره تان را جوانتر نشان می دهد..

عضلاتی که برای لبخند زدن استفاده می شوند صورت را بالا می کشند. پس نیازی به کشیدن پوست صورتتان ندارید، سعی کنید همیشه لبخند بزنید.

9. لبخند زدن باعث می شود موفق به نظر برسید..

به نظر می رسد که افرادیکه لبخند می زنند اعتماد به نفس بالاتری دارند و در کارشان بیشتر پیشرفت می کنند..

10. لبخند زدن کمک می کند مثبت اندیش باشید..

لبخند بزنید.. حالا سعی کنید بدون از بین رفتن آن لبخند به یک مسئله منفی فکر کنید. خیلی سخت است. وقتی لبخند می زنیم بدن ما به بقیه بدن پیغام می فرستد که "زندگی خوب پیش می رود". پس با لبخند زدن از افسردگی، استرس و نگرانی دور بمانید. 

پس....همیشه لبخند بزنید.

 

 

 






تاریخ : سه شنبه 94/1/11 | 9:27 صبح | نویسنده : اصغر مناف زاده | نظرات ()

 

.

                        علل مطالبات معوق بانکها

 

نتایج یک تحقیق نشان می‌دهد 9 عامل در افزایش مطالبات معوق بانکی نقش دارد. بر اساس این تحقیق که در  پژوهشکده پولی و بانکی انجام شده شکل‌گیری مطالبات معوق معلول کاستی‌های درون سازمانی و برون سازمانی است. عوامل درون سازمانی به ضعف موسسه اعتباری در بخش نظارت بازمی‌گردد و عوامل برون سازمانی از نوسان متغیرهای کلان و سیاست‌گذاری دستور تاثیر می‌پذیرد. بر این اساس مجموعه عوامل تاثیرگذار در ذیل این دسته‌بندی کلان در 9 محور خلاصه شده است.

در حالی که بر اساس آخرین آمار ارائه شده از سوی رییس کل بانک مرکزی، مطالبات معوق بانک‌ها به نزدیک 90 هزار میلیارد تومان رسیده این تحقیق نشان می‌دهد جلوگیری از رشد مطالبات معوق، مستلزم به کارگیری راهکارهایی «ساده» اما «مهم» است.

در حال حاضر مطالبات معوق به شکل گیری «جریان مدوری» منجر شده که از یکسو به زیان‌ده شدن بانک‌ها انجامیده و از سوی دیگر رشد مطالبات معوق نیز تاثیر بسزایی در رکود و کاهش سرمایه‌گذاری، اشتغال و تولید در بخش‌های مختلف اقتصادی به همراه داشته است.

عوامل ایجاد مطالبات معوق

اما چه چیزی موجب ایجاد مطالبات معوق و انباشته شدن آن می‌شود؟ از یک منظر جامع، دلایل شکل‌گیری مطالبات معوق را می‌توان به علل اقتصادی، علل سیاستی و فرهنگی و علل خارج از نظارت سیستم بانکی تقسیم کرد. اما از منظر جزئی‌تر، عواملی که در شکل‌گیری مطالبات معوق در بانک‌ها، موسسات مالی و اعتباری تاثیرگذارند، در دو بعد درون سازمانی و برون سازمانی مورد بررسی قرار می‌گیرند. عوامل درون سازمانی بیشتر ریشه در ضعف نظارتی و ارزیابی مشتریان خلاصه می‌شود، اما عوامل برون سازمانی ناشی از سیاست گذاری دستوری است.

عوامل درون سازمانی

نبود سیستم مناسب ارزیابی و اعتبارسنجی: برخی کارشناسان «نبود سیستم مناسب ارزیابی و اعتبارسنجی مشتریان» در بانک‌ها را یکی از دلایل درون سازمانی رشد مطالبات معوق می‌دانند. از نظر آنها امروزه اکثر موسسات مالی تسهیلات‌دهنده از یک رویه ثابت جهت اعتبارسنجی مشتریان خود بهره می‌برند که معمولا در صورت کارمند بودن متقاضی، دریافت فیش حقوقی و گواهی اشتغال به کار؛ و در صورت داشتن شغل آزاد، ارائه جواز کسب و پرینت حساب جاری بانکی و سایر مدارک برای ارزیابی اعطای تسهیلات به مشتری ضروری است. کارشناسان معتقدند ضعف اصلی در فقدان یک سیستم جامع اطلاعاتی است که بتواند کلیه فعالیت‌های اعتباری، قضایی، حقوقی و مالی جامعه را ثبت و ضبط کند. سیستمی که در کنار ارتباط با بانک‌ها و موسسات مالی و اعتباری با سایر نهادهای ذی‌ربط شامل نهاد انتظامی، قوه قضائیه، اداره ثبت احوال، ثبت شرکت‌ها و حوزه مالیات مرتبط است و اطلاعات خود را به ازای هر شخص برای هر سازمان بر حسب نیاز تسهیم می‌کند. 

ضعف کیفی فرآیند و مراحل بررسی تسهیلات: از سوی دیگر «ضعف کیفی فرآیند و مراحل بررسی تسهیلات» نیز در تسهیلات‌دهی بانک‌ها دیده می‌شود. شیوه‌های اعتبارسنجی در اعطای تسهیلات تقریبا یکسان است، اما به دلیل فقدان یک بانک اطلاعاتی جامع، فرآیند اعطای تسهیلات بسیار زمانبر است. مدارک اعتباری متقاضیان، برای تسهیلات با ارقام بالا که هر کدام به نوبه خود به بازنگری نیاز دارد و هنوز سیستم بانکی جایگزین مناسبی برای آنها ارائه نداده است. در حقیقت تسهیلات گیرنده و ضامن وی از لحاظ اعتباری آن گونه که باید و شاید مورد بررسی قرار نمی‌گیرند.

عدم نظارت کافی در نحوه مصرف تسهیلات:تجربه نشان داده که در بیشتر پرونده‌های مطالبات معوق، شخص تسهیلات گیرنده نقشی به جز درخواست و ارائه مدارک اعتباری جهت استفاده از تسهیلات ندارد و همچنین تسهیلات دریافتی بابت آن نیاز مطرح شده خرج نمی‌شود. در اکثر موارد نیز در صورت صحت هر دو مورد فوق، کارشناسی و ارزیابی موسسه تسهیلات دهنده، در وقت کافی انجام نمی‌شود.

.

عوامل برون سازمانی: به اعتقاد کارشناسان تصمیم‌گیری‌ها و قوانین و رویه‌های اجرایی دولت، مجلس، قوه قضائیه و تمامی سازمان‌ها و نهادهایی که به هر دلیلی با نظام بانکی سر و کار دارند، می‌توانند به عنوان عوامل برون‌سازمانی در شکل‌گیری مطالبات معوق بانکی تاثیرگذار باشند. بنابر پژوهش‌های صورت گرفته حداقل 6 عامل کلان برون سازمانی در شکل گیری مطالبات نقش دارند.

فاصله نرخ سود بانکی از بهره بازار، تفاوت نرخ تورم و نرخ سود بانک‌ها، تغییرات نرخ ارز، ساختار اقتصاد دولتی و نگاه دستوری به بخش اعتباری، عدم ثبات سیاست‌های مالی و پولی و تغییرات مکرر قوانین و مقررات از جمله عوامل برون‌سازمانی رشد مطالبات معوق است.

راهکارها

حال برای اصلاح این رویه و جلوگیری از افزایش سهم مطالبات معوق در صورت‌های مالی بانک‌ها و موسسات مالی چه راهکارهایی می‌توان به کار گرفت؟

کارشناسان در پاسخ به این سوال به راهکارهایی اشاره می‌کنند که در نگاه اول ممکن است بسیار «ساده» به نظر برسد، اما از قدرت بازدارندگی برخوردار است. به گفته آنها، «توجه دقیق به صورت‌های مالی مشتریان هنگام اعطای تسهیلات و حصول اطمینان معقول از برگشت به موقع سرمایه و تناسب درآمد مشتری با مبلغ تسهیلات» از جمله اصلی‌ترین راهکارهایی است که در این مورد می‌توان به کار گرفت. تقویت کادر کارشناسی بانک‌ها یا اجازه استفاده از خدمات موسسات مشاوره‌ای مالی و سرمایه‌گذاری، نظارت دقیق بر مصرف تسهیلات اعطایی در بخش اقتصادی مربوطه و جلوگیری از جابه‌جایی آن به دیگر بخش‌ها، اجرای دقیق آخرین بخشنامه‌ها و دستورالعمل‌های صادره از سوی بانک مرکزی و نظارت بر اجرای آن از دیگر راهکارهایی است که در این مورد، مورد تاکید قرار گرفته است. کارشناسان توصیه می‌کنند بانک‌ها به هنگام گشایش اعتبارات اسنادی کنترل‌های لازم را به دقت انجام دهند و به منظور پیشگیری از ایجاد بدهی در این حوزه، اطلاعات لازم جهت شناسایی و اعتبارسنجی مشتریان را «قبل از گشایش اعتبار» صورت دهند. 






تاریخ : یکشنبه 94/1/9 | 12:54 عصر | نویسنده : اصغر مناف زاده | نظرات ()

جایگاه تولید در مناطق آزاد، موانع و مشکلات

آن گونه که از عنوان مناطق آزاد تجاری و صنعتی برمی آید تولید و صنعت اهمیت بسزایی در مأموریت ها و کارکردهای مناطق آزاد دارد. در تدوین قوانین مرتبط با مناطق آزاد نیز صنعت به عنوان یکی از محورهای توسعه اقتصادی در کنار تجارت مورد تأکید قرار گرفته است و بخش مهمی از قوانین به تصویب رسیده درباره مناطق آزاد ناظر به تسهیل تولید و ایجاد مزیت های تولیدی و صنعتی است. معافیت های گمرکی در واردات مواد اولیه و ماشین آلات، معافیت مالیاتی 20 ساله، بهره مندی از مزایای نظیر قانون ارزش افزوده، قانون کار، بیمه و قوانین بانکی ویژه مناطق آزاد از جمله مزیت های در نظر گرفته شده برای فعالیت های تولیدی در مناطق آزاد به شمار می رود. مجموعه این قوانین قریب به 20 سال از تصویب آن می گذرد و علی القاعده نیازمند بازبینی و بروزرسانی هستند.

از سوی دیگر سایت ها و نواحی صنعتی بخش های مهمی از مساحت و وسعت مناطق آزاد کشور را به خود اختصاص داده اند. در سه منطقه آزاد طبق آمار اراضی صنعتی بیش از 50 درصد از مساحت کل منطقه را شامل می شوند. همان گونه که ملاحظه می شود. بیشترین تخصیص اراضی به بخش صنعت در منطقه آزاد چابهار با 73 درصد و کمترین آن در منطقه آزاد ماکو با کمتر از 1 درصد است و در کل مناطق آزاد این میزان به 5.6 درصد می رسد.

علاوه بر این تولید کنندگان و صنعتگران یکی از مهمترین فعالان اقتصادی مناطق آزاد هستند که نقش مهمی در ایجاد اشتغالزایی، درآمد زایی و توسعه اقتصادی در مناطق آزاد ایفا می کنند. در کل مناطق آزاد کشور نزدیک به 700 واحد تولیدی در حال فعالیت داریم. البته بسیاری ار این واحدها به دلیل مشکلات عدیده بخش تولید با ظرفیت های حداقلی مشغول به فعالیت هستند و در سال های اخیر به موجب همین مشکلات بسیاری دیگر به حالت غیر فعال درآمده اند.

در کنار همه این ها بخش مهمی از مزایای قانونی مناطق آزاد مرتبط با بخش تولید و صنعت است که با هدف مزیت آفرینی و تشویق و جذب سرمایه گذاری های صنعتی تدوین و تصویب شده اند. مزیت های قانونی موجود در رابطه با معافیت های مالیاتی، تخفیفات گمرکی در واردات مواد اولیه و ماشین آلات و قانون ارزش افزوده، مشخصا به منظور توجیه پذیر کردن مناطق آزاد برای فعالیت های تولیدی بوده است.

 

 

منطقه آزاد

تعداد واحدهای فعال

سهم هر منطقه از کل واحدها(درصد)

ارس

70

10

قشم

155

22

کیش

254

36

چابهار

43

6

اروند

68

11

انزلی

50

7

ماکو

50

7

جمع

690

100

 

 

 

مسائل و مشکلات:

واقعیت آن است که واحد های تولیدی در مناطق آزاد با موانع و مشکلات اجرایی بسیاری مواجه هستند. برخلاف تصور مشکلات پیش روی صنعت در مناطق آزاد گاه حتی پیش از مشکلات صنایع فعال در سایر نقاط کشور است. طبق بررسی های بعمل آمده در معاونت اقتصادی و سرمایه گذاری دبیرخانه شورای هماهنگی مناطق آزاد و برگزاری جلسات تخصصی با صاحبان صنایع و تولید کنندگان، عمده مشکلات و موانع تولید کنندگان در مناطق آزاد در دو دسته کلی قرار می گیرند.

دسته اول مشکلات و موانع مربوط به سایر ارگانها و سازمان هاست که به طور خلاصه در محورهای ذیل می گنجد:

1-    مشکلات مربوط به نظام بانکی، تأمین سرمایه در گردش، امور ارزی و تبادلات مالی

2-    مسائل و مشکلات مربوط به امور گمرکی

3-    مشکلات مربوط به معافیت های مالیاتی

4-    مشکلات ناشی از چگونگی اجرای نظام ارزش افزوده

5-    مسایل مربوط به بیمه و تأمین اجتماعی

6-     مسایل مرتبط با نحوه اجرای قانون کار

متأسفانه بسیاری از مشکلات ناشی از نوع نگاه و عدم التزام به اجرای قانون مناطق آزاد از سوی سایر ارگانها و نهادهای دولتی است، برای مثال بی هیچ دلیلی هزینه ارزی در مناطق آزاد بیشتر از سرزمین اصلی است. اگر گازوئیل در کشور لیتری 120 تومان به تولید کنندگان اختصاص می یابد در مناطق آزاد 350 تومان عرضه می شود.

تصور سازمان های دولتی این است که واحدهای مستقر در مناطق آزاد از هرگونه حمایتی بی نیاز هستند به همین دلیل مثلاً یارانه انرژی به آنها تعلق نمی گیرد یا سود بانکی تسهیلات مورد نیاز آنان بیشتر از داخل کشور تعیین می شود. این قبیل مشکلات در صورت همکاری مناسب و التزام سازمان ها به رعایت قانون مناطق آزاد به ویژه ماده 11 و ماده 27 قابل رفع اند.

اما دسته دوم مشکلات تولید به سازمان های مناطق آزاد مرتبط است. حقیقت آن است که تاکنون سازمان های مناطق آزاد به وظایف حمایتی خود در حوزه تولید عمل نکرده اند.

بخش های سرمایه گذاری در مناطق آزاد، کارآفرین و سرمایه گذار را جذب می کنند، اما در میانه راه با انبوهی از مشکلات و موانع تنها یش می گذارند. واحدهای تولیدی مناطق آزاد به درستی از سازمان های مناطق آزاد انتظار حمایت و تسهیل در فرایندهای اجرایی را دارند. در این راستا اقدامات ذیل می تواند در دستورکار دبیرخانه هماهنگی مناطق آزاد قرار بگیرد:

v    تأمین زیرساخت های مورد نیاز

v    آماده سازی مناسب اراضی صنعتی

v    به روز رسانی قوانین و رفع موانع قانونی مرتبط با فعالیت های صنعتی

v    استقرار نظام استاندارد و کنترل کیفیت محصولات تولیدی در مناطق آزاد

v    تمرکز بر جذب واحدهای تولیدی صادرات محور

v    کمک در تأمین برنامه بخشی از سرمایه ثابت به کارآفرینان و تولید کنندگان جوان

v    تدوین برنامه راهبردی توسعه صنعت در مناطق آزاد با توجه به مزیت های رقابتی و صادراتی هر منطقه

مناطق آزاد تنها و تنها برای تولید صادرات محور در نظر گرفته شود. واقعیت آن است که مناطق برای آن دسته از تولید کنندگان که بازار مصرف آنها عمدتاً داخل کشور است مزیتی ندارد. از این رو مناطق آزاد باید به سمت جذب تولید کنندگانی که بازار صادراتی دارند حرکت نماید. این مهم جز از طریق تحول در مناطق آزاد و پویایی بیشتر آنها و در اولویت قرار دادن تولید و رفع موانع آن امکان پذیر نخواهد بود

 

 






تاریخ : شنبه 94/1/8 | 11:53 صبح | نویسنده : اصغر مناف زاده | نظرات ()

داستان های کوتاه و آموزنده

1- همه مهم اند :

زمانی که دانشجوی سال دوم دانشگاه بودم یک روز سر جلسه امتحان وقتی چشمم به سؤال آخر افتاد، خنده ام گرفت فکر کردم استاد حتماً قصد شوخی کردن داشته است، چون سؤال این بود:

-نام زنی که محوطه دانشگاه را نظافت می کند چیست؟

من آن زن نظافتچی را بارها دیده بودم، زنی قد بلند، با موهای جو گندمی و حدوداً شصت ساله، اما نام او را از کجا باید می دانستم؟!

من برگه امتحانی خودم را تحویل دادم و سؤال آخر را بی جواب گذاشتم. درست قبل از آن که از کلاس خارج شوم، دانشجویی از استاد سؤال کرد: آیا سؤال آخر هم در بارم بندی نمرات، محسوب می شود؟

استاد گفت: حتماً

و ادامه داد: شما در حرفه خود با آدم های بسیاری ملاقات خواهید کرد. همه آن ها مهم هستند و شایسته توجه و ملاحظه شما می باشند، حتی اگر تنها کاری که می کنید لبخند زدن و سلام کردن به آن ها باشد.

2- هوشمندانه احمق باشید:

ملانصرالدین هر روز در بازار گدایی می کرد. مردم با نیرنگی، حماقت او را دست می انداختند. دو سکه یکی طلا و دیگری نقره به او نشان می دادند. اما ملانصرالدین همیشه سکه نقره را انتخاب می کرد!

 این داستان در تمام منطقه پخش شد. هر روز، گروهی زن و مرد آمدند و دو سکه به او نشان می دادند و ملانصرالدین همیشه سکه نقره را انتخاب می کرد.

تا این که مرد مهربانی از دیدن این صحنه ناراحت شد. در گوشه میدان به سراغ ملا رفت و گفت: هر وقت دو سکه به تو نشان دادند، سکه طلا را بردار این جوری هم پول بیشتری گیرت می آید و هم دیگر دستت نمی اندازند.

ملانصرالدین به آن مرد لبخند مهربانی زد و پاسخ داد: ظاهراً حق با شماست، اما اگر سکه طلا را بردارم، دیگر پول به من نمی دهند تا ثابت کنند که من احمقم! شما نمی دانید تا به حال با این تظاهر چه قدر پول گیر آورده ام!

نتیجه:

اگر کاری که می کنید هوشمندانه باشد، اشکالی ندارد که شما را احمق بدانند!

منبع: کتاب تو، تویی؟! 1- جلد دوم- امیر رضا آرمیون

 

 

 

 

 






تاریخ : جمعه 94/1/7 | 10:17 صبح | نویسنده : اصغر مناف زاده | نظرات ()

 

                                                                                                         

بعضی از آدمها را باید چند بار خواند تا معنی آنها را فهمید و بعضی از آدمها را باید نخوانده دور انداخت.

بعضی آدمها جلد زرکوب دارند? بعضی جلد ضخیم، بعضی جلد نازک و بعضی اصلا جلد ندارند.

بعضی آدمها با کاغذ کاهی نامرغوب چاپ می شوند و بعضی با کاغذ خارجی.

 بعضی آدمها ترجمه شده اند و بعضی تفسیر می شوند.

بعضی از آدمها تجدید چاپ می شوند و بعضی از آدمها فتوکپی آدمهای دیگرند.

بعضی از آدمها دارای صفحات سیاه و سفیدند و بعضی از آدمها صفحات رنگی و جذاب دارند.

بعضی از آدمها قیمت پشت جلد دارند. بعضی از آدمها با چند درصد تخفیف به فروش می رسند.

بعضی از آدمها بعد از فروش پس گرفته نمی شوند.

بعضی ازآدمها را باید جلد گرفت.

بعضی از آدمها را می شود توی جیب گذاشت و بعضی را توی کیف.

بعضی از آدمها نمایشنامه اند و در چند پرده نوشته و اجرا می شوند.

بعضی از آدمها فقط جدول سرگرمی اند و بعضی ها معلومات عمومی.

بعضی از آدمها خط خوردگی و خط زدگی دارند و بعضی از آدمها غلط های چاپی فراوان.

ازروی بعضی از آدمها باید مشق نوشت و از روی بعضی آدمها باید جریمه نوشت. به راستی ما کدامیم؟

 

از نوشته های مرحوم قیصر امین پور

 

 

 

 

 






تاریخ : پنج شنبه 94/1/6 | 11:22 صبح | نویسنده : اصغر مناف زاده | نظرات ()

نکاتی چند در خصوص طرح اشتغالزایی مناطق روستایی و مرزی

 

اخیرا در سطح کشور و استان ها طرحی جهت اشتغالزایی در مناطق روستایی و مرزی با هدف جلوگیری از مهاجرت روستائیان به شهرها و بسترسازی لازم جهت مهاجرت معکوس ، کلید خورده است . در این باب نکات کارشناسی ذیل در راستای هر چه بهتر اجرایی شدن طرح مزبور ارائه میگردد:

1-به نظر می آید طرح مزبور بدون اخذ مجوز شورای عالی اشتغال کشور به عنوان تنها نهاد رسمی و قانونی درخصوص سیاستگذاری اشتغالزایی در کشور می باشد، مطرح شده است . دلیل آن عدم بی اطلاعی اکثر دستگاههای اجرایی در سطح استان می باشد. چرا که در سطح کلان موضوعی در این خصوص مطرح نشده و به تبع آن به استانها منعکس نشده است . در حال حاضر با توجه به شرایط حاد در زمینه بیکاری درکشور، متاسفانه اکثر وزارتخانه ها و دستگاههایی اجرایی دخیل در این خصوص بدون هماهنگی با شورای عالی اشتغال اقدام به تهیه و تدوین طرحهای اشتغالزایی می کنندودر تلاش هستند آن را دربین جامعه هدف خود اجرا کنند که قطعا موثر نخواهد بود. نکته حائز اهمیت در این ارتباط این است که حتی طرحهای که از سوی شورای عالی اشتغال مجوز اجرا گرفته اند نیز به دلیل شرایط اقتصادی موجود در کشور و همچنین عدم همکاری بانک مرکزی با شورای مزبور تاکنون به صورت کامل اجرا نشده اند و فرایند اجرای طرحها نیز به کندی پیش می رود.

2-در شرایط و ضوابط اعطاء تسهیلات در دستورالعمل اجرایی طرح مذکور متناسب با شرایط مختلف ،‌انواع و اقسام نرخ سود از 0 تا 12 درصد پیش بینی شده است. حال این سوال پیش می آید آیا با توجه به شرایط حاکم در سیستم بانکی و خصوصی شدن اکثر بانکها و عملکرد آنها درطول برنامه چهارم و پنچم ، آیا پرداخت تسهیلات با نرخ سود تسهیلات ذکر شده امکان پذیر می باشد ؟ هر چند که مقرر گردیده از محل هدفمندی یارانه ، منابع تسهیلات این طرح به صورت مستقیم یا از طریق کاهش نرخ سود(غیرمستقیم) تامین گردد. موضوعی که به دلیل شرایط موجود دراقتصاد کشور بعید به نظر میرسد و نیازمند اخذ مجوز از مجلس شورای اسلامی می باشد. و تا آنجائیکه بنده اطلاع دارم در لایحه قانون بودجه1394 تنها مبلغ 10000 میلیارد ریال از محل هدفمندی جهت اجرای طرحهای شورای عالی اشتغال، برای وزارت تعاون،کارورفاه اجتماعی پیش بینی شده که طرح مورد بحث جزء آن نمی باشد.

3-دردستورالعمل اجرای طرح عنوان شده که کلیه طرحهای ایجاد شده از محل این تسهیلات به مدت 10 سال از پرداخت مالیات معاف هستند. موضوع معافیت مالیاتی از موضوعات مهم در کشور می باشد و نیازمند اخذ مجوز مجلس شورای اسلامی می باشد. و دقیقا مشخص نشده که آیا برای معافیت پیش بینی شده در این طرح مجوز قانونی وجود دارد یا خیر؟

4-در دستورالعمل اجرایی طرح مذکور ، بانک عامل پرداخت کننده تسهیلات مشخص و معین نشده است . در برخی از جلسات عنوان شده که صندوق مهر امام رضا(ع) عامل پرداخت تسهیلات طرح مزبور می باشد. هر چند که مسئولین صندوق از وجود چنین طرحی اظهار بی اطلاعی می کنند که در صورت صحت موضوع با توجه به اینکه صندوق مزبور متولی پرداخت تسهیلات خوداشتغالی ودر مقیاس محدود طرحهای کارآفرینی می باشد. بنابراین آیا صندوق مورداشاره توان کارشناسی و منابع مالی لازم جهت پرداخت تسهیلات بامبالغ بالای 2000 میلیون ریال را دارد؟

5-مقرر گردیده در صورتی که طرح تولیدی بامشارکت جمعی اهالی روستا اجرا گردد،کارت های یارانه آنها به عنوان تضمین مورد قبول قرارگیرد . موضوعی که در دولت نهم و دهم مصوب ولی به دلایلی از سوی سیستم بانکی اجرایی نشد. به نظر نمی رسد با توجه به بافت فرهنگی و اجتماعی حاکم در روستا قابلیت اجرایی داشته باشد و در صورت اجرا مشکلات اجتماعی حاد دور از انتظار نمی باشد. و نبود فرهنگ کار دسته جمعی و تعاونی را نیز باید به این موارد اضافه کرد.

 

 

 






تاریخ : چهارشنبه 94/1/5 | 11:31 صبح | نویسنده : اصغر مناف زاده | نظرات ()

                        چرا ادامه تحصیل نمی دهی؟

گاه گداری از طریق ایمیل با دوستم که خارج از کشور هستند واین روزها برای خودش کارشناس خبره برق و الکترونیک محسوب می شود درارتباط هستم. دوستم دریک شرکت کوچک دانش بنیان SME مشغول به کار می باشد. هفته گذشته سوالی ذهنم را حسابی مشغول کرده بود حالا که ده سالی ازاقامت دوستم درخارج از کشور می گذرد چرا تحصیلات خودرا ادامه نمی دهد. چرا تلاش نمی کند دکترا بگیرد سوالم را مکتوب برایشان ایمیل کردم جواب دوستم بسیار تامل برانگیز بود:

- در شرکتی که کار می کنم تابلویی در واحد اداری نصب شده است که درآن نوشته است این شرکت به مقاطع تحصیلی بالاتر از لیسانس نیاز ندارد. و همه پرسنل شرکت با تعهد به این شرط درشرکت شاغل شده اند .درصورت ادامه تحصیل توسط هرفرد بدون چون وچرا از شرکت اخراج خواهم شد.

دوستم اضافه کرده است حقوق و مزایای خیلی خوبی دریافت می کنم که به عملکرد و تخصصم مربوط است لذا لزومی برای ادامه تحصیل نمی بینم. از طرفی صعود به سمت های مدیریتی به موفقیت های شغلی بستگی دارد. تحصیلات عالی دراین مورد زیاد موثر نمی باشد. اما آموزش های کاربردی توسط شرکت برای پرسنل برگزار می شود که درجریان آخرین تغییرات و پیشرفتهای حوزه تخصصی قرار می گیریم.

دو نکته دراین پیام دوستم جلب نظر می کند:

1- یک بنگاه تولیدی با شفاف سازی شرط استخدام – این شرکت به تحصیلات بالاتراز لیسانس نیازی ندارد - توانسته چشم اندازی برای خود را ترسیم کند که تضمین کننده موفقیت های آینده آن می باشد.

2- برگزاری آموزشهای کاربردی پرسنل شرکت را توانمند نموده که جایگزین مناسبی برای تحصیلات عالی محسوب می شود.

این روزها که موج گرفتن فوق لیسانس در اداره جات دولتی و شرکتهای تولیدی باب روز شده است. سوالی که مطرح است آیا اخذ مدرک بالاتر می تواند گره از انواع مشکلات شرکت ها و ادارات و موسسات کم بهره و نا کارا بگشاید؟ چیزی که برهمگان واضح و مبرهن است مسابقه ای درگرفته است به نام اخذ مدرک بالاتر تا از قافله عقب نمانیم. جریانی است برآمده از همان چشم هم چشمی ایرانی که چرا من فوق لیسانس نباشم و ...

                                                                                       

 

 

 

 

 






تاریخ : دوشنبه 94/1/3 | 10:9 صبح | نویسنده : اصغر مناف زاده | نظرات ()

                                                          تبریک عید نوروز سال 1394

باز عالم و آدم و پوسیده گان خزان و زمستان خندان و شتابان به استقبال بهار میروند تا اندوه زمستان را به فراموشی سپارند و کابوس غم را در زیر خاک مدفون سازند و آنگه سر مست و با وجد و نشاط و با رقص و پایکوبی با ترنم این سرود طرب انگیز نو روز و جشن شگوفه ها را بر گذار می نمایند ـ

جشن فـــرخنده فـــرودیـن است
روز بازار گـــل و نسرین است

و باز گرمای ملایم و فرحبخش روز های آفتابی بهار در باغ و راغ و کشتزار ها به سبزه و گلها و درختان بشارت میدهد تا از خواب سنگین زمستان بیدار شوند و روح تازه بخود گیرند و آنگاه این نوای جانبخش را ساز بدارند ـ

دی شد و بهمـــن گذشت فصل بهاران رسید
جلوهء گلشن به باغ همچو نگاران رسیـــــد

و باز نسیم گوارای گیسوان مشک بوی بته های گلاب را با آهنگ موزون تکان میدهد تا با لالهء خوش عذار و نرگس و ریحان و گل های دشتی همزمان جوانه زنند و ترانه عشق را به گوش عشاق برسانند و آنگاه در چمنها و دشت و دمن طوفان برپا کنند ـ

فروردین است و روز فـــرودین
شادی و طــرب را کنــد تلقیــــن
ای دو لب تو چو مــی مـــرا ده
کان باشــد رسم روز فـــرودیــن

و باز هوای شاداب به عشرتگاه باغ و لاله زار ها راه میگشاید و گلهای سرخ و زرد و نیلوفری را که در سبزه زار ها می رویند نوازش میدهد و آنگاه پربار چمن را به نظاره می نشیند و همین که در مرغزاران حریر پوش به میزبانی مردان پاکدل دشت می شتابد نالهء نی را می شنود و وظیفه دار این پیام میگردد ـ

رونق عهـــد شبابست دگــر بوستان را
میرسد مـــژده گل بلبل خوش الحان را
ای صبا گر به جوانان چمـن بـاز رسی
خدمت ما برسان سرو گل ریحـــان را

و باز فرزندان خورشید در دره ها وادی ها کوهپایه ها و باغ های خندان به بشارت عید بهار و خوشحالی جوانه زدن شاخه های پر نقش و نگار فاخته ها و کبک دری و عتدلیان را به نغمه سرایی می طلبد و پروانه ها را به پذیرایی عطر شگوفه ها دعوت می نماید و غزلان دلفرین را که عشاق سرگردان به یاد چشم مست معشوقه بی وفا و دل آزار خودشان بیابان در بیابان می پرستند فرا میخواند تا سختی های زمستان را به فراموشی بسپارند و عید رابا دیدار دو باره با فصل باران تجلیل کنند و با شنیدن این سرود دلنشین همراز و هم صحبت با آنهای گردند که دل به عشق زنده دارند ـ

ای نو بهار خنـــدان از لامکان رسیـــــدی
چیزی به یار مانی از یـــار ما چه دیـــدی
خندان و تازه رویی سر سبز و مکشبویی
همرنگ یار مایی یا رنگ از او خریــدی


بلبلا مــژدهء بهـــار بیــار

خبر بد به بوم و باز گذار






تاریخ : شنبه 94/1/1 | 12:21 صبح | نویسنده : اصغر مناف زاده | نظرات ()
<      1   2      
طول ناحیه در قالب بزرگتر از حد مجاز
.: Weblog Themes By SlideTheme :.

  • وب میوه ها
  • وب دختر تهرونی
  • وب دو دی ال
  • وب وب آنلاین