سفارش تبلیغ
صبا ویژن

 

چند نکته در خصوص ماجرای قتل بابک خرمدین

ماجرای قتل بابک خرمدین توسط والدین خود همانند سایر پروند های جنایی اتفاق افتاده دردناک و رازآلود است و چندین روز هست که جامعه را به شوک عمیق فرو برده است.آنچه این پرونده قتل و جنایت فجیع را نسبت به سایر پروندهای جنایی،متمایز کرده، هدف قرار گرفتن کانون خانواده و کارکرد های آن است. کانونی که همه ی افراد و اعضای خانواده آن را معمن آرامش و تکیه گاه خود میدانند و در شرایط سخت زندگی به آن پناه می برند. هرچند که گمانه زنی های مختلفی این روزها در خصوص این پرونده در سطح جامعه و فضای مجازی مطرح شده و کماکان نیز ادامه دار میباشد. ولی کشف حقیقت ماجرا و دلایل بروز و ظهور این پرونده خانواده کش،برعهده مراجع قضایی و انتظامی است که امیدواریم هرچه زودتر به ایستگاه آخر خود برسد. اما در ارتباط با این ماجرای تلخ و باورنکردنی، ذکر چند نکته، مهم و ضروری بنظر میرسد:

1- جایگاه و مقام والای خانواده و در راس آن والدین هرگز با چنین اتفاقاتی تضعیف نشده و نخواهد شد. چرا که ایثارگری و از خود گذشتگی پدر و مادر در حق فرزندان خود اعم از دختر و پسرآنقدر بیشمار و غیرقابل اندازه گیری است که مقام و ارزش خانه و خانواده به هیچ عنوان با چنین وقایع و اعمال غیرانسانی  زیر سوال نخواهد رفت. نمونه های فداکاری و از خود گذشتگی والدین از صدر اسلام تاکنون برای همه خوانندگان واضح و روشن است و نیاز به توضیح بیشتر احساس نمی شود.

2- علیرغم اینکه والدین تحت هر شرایطی مدافع فرزندان خود بوده و هستند. ولی نباید از این مسئله مهم غافل شد که در سال های اخیر کارکرد و نقش والدین به جهت تغییرات بوجود آمده در جامعه از ابعاد مختلف اقتصادی،اجتماعی،فرهنگی نسبت به گذشته متفاوت شده است. به گونه ای که در شرایط کنونی جامعه، وظایف و کارکرد های خانواده های ایرانی بجای اینکه با بزرگتر شدن فرزندان کاهش یابد،شوربختانه در حال افزایش است. این ازدیاد نقش والدین در قبال فرزندان خود ازیک طرف و شرایط اقتصاد خانواده ها از سوی دیگر باعث افزایش فشار به والدین شده است. به عبارت دیگر شرایط حاد اقتصادی واجتماعی موجود در جامعه طوری است که خانواده ها بویژه آنهایی که در دهک های پائین جامعه زیر فشار اقتصادی شدید قراردارند مثل سال های گذشته ازآرامش و بهداشت روانی نسبی برخوردار نیستند. قطع به یقین چنین شرایطی در صورت استمرار باعث بروز زمینه های اختلافات خانوادگی خواهد شد که با توجه به متفاوت بودن تاب آوری و عکس العمل خانواده ها به این چالش ها، بروز و ظهور هرگونه رفتار و اقدام نابهنجار دور از انتظار نمیباشد.

3- زمانیکه نهادهای عمومی و دولتی در جامعه در انجام کارکرد ها و وظایف خود با چالش و مشکلات فراوانی روبرو و به درستی قادر به نقش آفرینی نیستند، ناخواسته کارکرد نامناسب نهاد های حاکمیتی بویژه در حوزه های آموزش و پرورش و اقتصاد  به خانواده ها منتقل و باعث ایجاد مشکلاتی دوچندان برای آنها میگردد.به عنوان مثال: وقتی که دولت ها به دلایل مختلف اقتصادی،توان و قدرت ایجاد فرصت های شغلی متناسب با عرضه نیروی کاررا ندارند،جامعه با پدیده بیکاری مواجه میشود. در چنین شرایطی فرزندان تا یافتن شغل و یا کار که زمان آن با توجه به اوضاع موجود کشور نیز طولانی می باشد به اجبار از بعد اقتصادی به خانواده های خود وابسته میگردند در نتیجه آن کارکرد و وظایف خانواده ها افزایش پیدا می کند. این یعنی افزایش هزینه خانواده در مقابل درآمد کم. حال اگر رفع مسائل ازدواج و تامین مقدمات مسکن که جزء وظایف حاکمیت نیز هست به کارکردهای دیگر خانواده ها اضافه گردد، مدیریت اینهمه فشار به والدین با شرایط اقتصادی خانواده ها که اکثرا مزد بگیر هستند بسیار سخت و گاها غیرممکن خواهدبود که میتواند زمینه پیدایش اختلافات و بگومگو های خانوادگی را بدنبال داشته باشد که با استمرا چنین شرایطی پیامد های خوبی برای جامعه در درازمدت پیش بینی نمی شود.

4- چنین اتفاقاتی بیشتراز آنکه برای خانواده ها زنگ خطر باشد،زنگ خطری است برای دولت ها برای انجام درست کارکرد های خود در زمینه های فرهنگی،اقتصادی واجتماعی در راستای بهبود شرایط اقتصادی و اجتماعی خانواده ها با هدف کاستن از کارکرد های خانواده در قبال فرزندان خود. هرچه دولت ها بتوانند با تورم و گرانی مبارزه کنند. هرچه دولت ها بتوانند با تسهیل شرایط اقتصادی فرصت های شغلی بیشتری در جامعه ایجاد کنند. هرچه دولت ها بتوانند مسکن ارزان قیمت ساخته ودر اختیار جوانان قرار دهند، ضمن اینکه آرامش به سطح خانواده ها باز میگردد تا حدود قابل توجهی از بروز اختلافات خانوادگی که میشود گفت زمینه ساز جرم و جنایت در جامعه هست به میزان قابل توجهی کاسته خواهد شد.

نباید فراموش کرد که بنابه گزارش سرپرست دادسرای جنایی تهران والدین بابک خرمدین هنگام قتل دارای جنون روانی و فکری نبوده اند( منبع خبرگزاری ایسنا) در صورت صحت کامل این موضوع میشود گفت: که زنگ خطر به آژیر خطر تبدیل شده است. فلذا تکرار چنین اتفاقاتی در آینده، دور از انتظار نخواهد بود. امیدواریم با کارکرد مناسب دولت ها و در ادامه خانواده ها، شاهد چنین مواردی نباشیم. 






تاریخ : پنج شنبه 100/2/30 | 6:36 عصر | نویسنده : اصغر مناف زاده | نظرات ()
.: Weblog Themes By SlideTheme :.

  • وب میوه ها
  • وب دختر تهرونی
  • وب دو دی ال
  • وب وب آنلاین