سفارش تبلیغ
صبا ویژن

قرنطینه و عدم تاب آوری کسب و کارهای کوچک

با توجه به رشد سریع شیوع ویروس کرونا در استانها و عدم همکاری و رعایت موازین بهداشتی از سوی برخی از شهروندان،مسئولین استانی درگیر با این ویروس، علیرغم میل باطنی و در راستای حفظ سلامت تک تک افراد جامعه مجبور به تشدید محدودیت فعالیت اکثر کسب و کارهای کوچک ،هتل ها و آبدرمانی ها کرده و این تعطیلی های قطره چکانی روز به روز در حال افزایش می باشد و میتوان گفت:در روزها و هفته های آتی به جزء فعالیت کسب وکارهایی که مایحتاج ضروری مردم را تامین می کنند، این شرایط دامن همه ی صنوف دیگر را خواهد گرفت. موضوعی که نگرانی کاسبان و مغازه داران را سبب شده و با توجه به تقارن این امر(محدودیت ها) با فروش های پایان سال این نگرانی ها به دلهره واسترس شدید تبدیل شده که از باب جامعه شناختی امری مهم تلقی میگردد که در صورت عدم توجه به تبعات آن و همچنین عدم ارائه راهکارها و بسته های جبرانی برای کاسبان،میتواند فضای کسب وکار در جامعه را ملتهب و موجی از نارضایتی ها را بوجود آورد. به واقع هم همینطور می باشد. چرا که اکثر مغازداران و کاسبان اصناف چه آنهایی که در سطح خیابان ها و محلات فعال هستند وچه آنهایی که به صورت متمرکز در پاساژها فعالیت می کنند.همه ساله چشم دوخته اند به دو ماه پایانی سال و ماهها قبل با اخذ وام و کشیدن چک های بانکی، اجناسی را خریداری کرده اند تا با فروختن آنها در روزهای پایانی سال، هم بتوانند سودی کسب کنند و هم بدهی های خود را صاف نمایند. ولی به یک دفعه به علت شیوع ویروس منحوس کرونا و به جهت کنترل آن در سطح شهر،ورق برگشت و همانطور که اشاره شد اکثر صنوف تعطیل شده و یا در حال تعطیل شدن می باشند. اصناف و کسب و کارهای کوچک تعطیل شده به جهت شرایط اقتصادی جامعه با توجه به پائین بودن قدرت خرید مردم قبل از موضوع کرونا و هم بعد از شیوع این ویروس شوم،تاب آوری خود را از دست داده اند یا نفس های آخر خود را می کشند.در صورت ادامه دار بودن این شرایط(قرنطینه اصناف)فضای کسب وکارها به هم خواهد خورد و شاهد افزایش مشکلات حقوقی و اجتماعی از جمله چک های برگشتی، به تعویق افتادن بدهی های کاسبان،عدم تامین زندگی روزمره مغازداران بویژه آنهایی که مستاجر هستند. از همه مهمتر سلامت روانی صاحبان صنوف به شدت به هم خواهد ریخت و این موضوع قطعا در روابط خانوادگی آنها نیز تاثیر گذار خواهد بود. فلذا نیاز است در این ارتباط به منظور به حداقل رساندن نگرانی های صاحبان صنوف و همراهی و همدلی با آنها، بسته های حمایتی و کارشناسی شده پیش بینی و عملیاتی گردد تا بتواند بخش عمده ای از چالشهای کاسبان را ترمیم نماید. از جمله این حمایت ها وکمک ها میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

-) پرداخت بیمه بیکاری به کارگران واحد های تعطیل شده برای مدت 3تا 4 ماه تا کنترل بیماری.

-) ارائه تسهیلات ارزان قیمت(قرض الحسنه)به صاحیان صنوف ضرر دیده از شیوع کرونا ویروس.

-) اتخاذ تدابیر حقوقی لازم از سوی دادستانی کل کشور برای جلوگیری از برگشت خوردن چک های صادره از سوی صاحبان اصناف و تقسیط بندی مبلغ چک ها با تعیین مکانیزم خاص حقوقی.

-) امهال وام های بانکی افرادی که به جهت تعطیلی اجباری متحمل خسارت شده اند، از سوی بانک مرکزی.

-) تمدید دفترچه های تامین اجتماعی صاحبان اصناف تعطیل شده به مدت 6ماه و دریافت حق بیمه این مدت در اقساط بلند مدت.

-) استفاده از ظرفیت خیرین استان در کمک به صاحبان صنوف بویژه مغازداران جوان که تازه به عرصه کسب وکار وارد شده اند از طریق دادگستری های همان شهرستان.

پیش بینی چنین راهکارهای نهایی شده و اعلام آنها به اصناف و صنوفی که می بایست برای مدتی تعطیل گردند در راستای کاستن از استرس و فشار روحی آنها موثر  وتاثیر گذار خواهد بود. در چنین شرایطی به راحتی و با کمترین مشکل امنیتی میتوان مشارکت این عزیزان زحمت کش را در مبارزه با بیماری کرونا، جلب کرد و آنها نیز در چنین فضای مشارکتی و همدلی با تاب آوری مطمئنی از این دوران عبور خواهند کرد. انشاءا.......






تاریخ : دوشنبه 98/12/19 | 1:21 عصر | نویسنده : اصغر مناف زاده | نظرات ()
.: Weblog Themes By SlideTheme :.

  • وب میوه ها
  • وب دختر تهرونی
  • وب دو دی ال
  • وب وب آنلاین