سفارش تبلیغ
صبا ویژن

 

خبر خوش یا ناخوش؟ 

برابر سایت خبری تجارت نیوز،دولت ماهانه بیش از 6هزار میلیارد تومان بابت یارانه نقدی و یارانه معیشتی هزینه می‌کند. این رقم در سال نزدیک به 75هزار میلیارد تومان است. با توجه به خبر معاون اقتصادی رییس جمهور مبنی دو برابر شدن میزان یارانه نقدی از دی ماه سال جاری، میزان 3هزارمیلیارد تومان دیگر ماهانه به میزان یارانه پرداختی به مردم اضافه خواهد شد. به عبارتی  مبلغ میزان یارانه نقدی و معیشتی پرداختی به 9هزار میلیارد تومان در هر ماه  خواهد رسید. یعنی در سال 1401با توجه به گزارش پایگاه خبری تجارت نیوز،نزدیک به 100هزار میلیارد تومان یارانه نقدی و یارانه معیشتی برای پرداخت به مشمولین این دو طرح نیاز خواهد بود. با این اوصاف و شرایط،  سوالاتی  در ذهن متبادر میگردد که با توجه به اینکه  دولت اعلام کرده مهمترین هدفش مبارزه با تورم است و از سویی با کسری بودجه شدید دست و پنجه نرم میکند:

1- آیا این حجم وارد کردن نقدینگی به جامعه تورم  ایجاد نمی کند؟

2-  چرا دولت به جای اصلاح پرداخت یارانه از شرایط فعلی که در قانون هدفمندی  یارانه نیز به آن اشاره شده است، مجددا بر استمرا شرایط فعلی با افزایش مبلغ یارانه تاکید دارد. نباید فراموش کرد که اگر تورم کنترل نگردد بعد از چند سال آینده میزان یارانه پرداختی جدید نیز به جهت افت ارزش پول ملی،قدرت خود را از دست خواهد داد و دولت دوباره مجبور به افزایش میزان یارانه خواهد شد. اگر اراده ای برای جراحی تدریجی اقتصاد کشور نباشد این دور تسلسل ادامه دار خواهد بود.

3از آنجا که در تبصره 14 لایحه قانون بودجه سال 1401 در مورد پرداخت یارانه نقدی و معیشتی تغییری از حیث منابع نسبت به گذشته دیده نشده  و در مجموع همانند سال گذشته نزدیک  73 هزار میلیارد تومان برای این امر در نظر گرفته شده است. بنظر میرسد  دولت در سال آینده بخش عمده ای از منابع حاصل از حذف ارز4200 را که می بایست در امر سرمایه گذاری تولید و توسعه زیر ساخت ها هزینه نماید، صرف تامین پرداخت یارانه ها خواهد کرد؟

4- با توجه به اینکه برابر خبر معاون اقتصادی دولت، مقرر شده افزایش مبلغ یارانه از دی ماه سال1400 به حساب خانوارهای مشمول دریافت یارانه اعمال گردد،  کل مبلغ  یارانه سه ماه سال جاری نزدیک به 30 هزار میلیارد تومان است که در قانون بودجه سال جاری نیز دیده نشده است. حال دولت مبلغ مذکور را از کدام منبع و به چه طریق تامین خواهد کرد تا به این لحظه معلوم نشده است ؟

جناب رضایی تا تورم در اقتصاد این کشور کنترل نگردد و پرداخت یارانه ها به معنای واقعی هدفمند نگردد،منابع کشور به جای تزریق در زیرساخت ها صرف کارهای غیر اقتصادی و غیر مولد، خواهد شد‌.  آقای رضایی هرچند که بعد از خبر به قولی خوب شما،خبری با مضمون متفاوت در فضای مجازی به نقل از وزیر اقتصاد دست به دست شد، مبنی بر اینکه فعلا زمان پرداخت یارانه جدید مشخص نیست. به فرض صحت خبر شما،  با توجه به شرایط اقتصادی حاکم بر کشور، خبر خوش جنابعالی با توجه با تورم بالا در کشور در کمترین زمان  به خبر ناخوش با عنوان افزایش تصاعدی تورم  تبدیل خواهد شد. جناب معاون بهترین راهکار کنترل تورم و نظارت مستمر و با کیفیت بر قیمت ها در بازار است.






تاریخ : پنج شنبه 100/10/2 | 8:16 صبح | نویسنده : اصغر مناف زاده | نظرات ()
.: Weblog Themes By SlideTheme :.

  • وب میوه ها
  • وب دختر تهرونی
  • وب دو دی ال
  • وب وب آنلاین