سفارش تبلیغ
صبا ویژن

 

انفجاربیروت 

 انفجار شب گذشته بیروت به اندازه‌ای مهیب بود که بیروت و حتی بخش‌هایی از کشورهای همسایه را لرزاند. لحظاتی بعد رسانه‌ها گزارش دادند که این انفجار ناشی از یک آتش‌سوزی در انبار شماره 12 بندر بیروت بوده است.طبق اطلاعات اداره گمرک لبنان عامل این آتش سوزی 2750 تن ماده نیترات آمونیوم بوده است.شدت انفجار ایجاد شده در بیروت معادل انفجار 600 تا 800 تن ماده تی ان تی برآورد شده است، تا جایی که کارشناسان اعتقاد دارند انفجار به وجود آمده بیشتر شبیه انفجار یک بمب هسته‌ای کوچک است، درست است که این انفجار تشعشعات مضر نداشت، اما حجم بالای آن خسارات بسیار شدیدی به بیروت وارد کرده است. کارشناسان معتقدند که این انفجار بزرگترین انفجار غیر هسته ای صورت گرفته بر روی زمین بوده است. منازلی که در نتیجه این انفجار دچار خسارت‌های کلی و جزئی شده‌اند، در برخی موارد ده‌ها کیلومتر با مرکز انفجار فاصله دارد. 

انفجار صورت گرفته در بیروت اولین انفجار از این نوع نبود، بلکه انفجارهای مشابهی نیز در شهر اوبباو در آلمان یا بندر تگزاس آمریکا صورت گرفته است. در انفجار صورت گرفته در سال 1921 در شهر اوبباو در آلمان 4500 تن مواد مخلوط آمونیوم سلفیت و آمونیوم نیترات منفجر شد که به کشته شدن 500 تا  600 آلمانی منجر شده و خسارت‌های مالی آن بالغ بر 7 میلیون دلار( بنا به هزینه‌های آن زمان) بود. در این حادثه 80 درصد از منازل شهر ویران شده و  6500نفر آواره شدند.حادثه مشابه دیگری نیز در سال 1947 در بندر تگزاس به وقوع پیوست. این انفجار یکی از بزرگترین انفجارهای غیر هسته ای تاریخ به شمار می‌رفت و  بعد از آن روی داد که یک کشتی فرانسوی حاوی بیش از 2000 تن نیترات آمونیوم آتش گرفت. در این انفجار بلافاصله 581 نفر جان خود را از دست دادند.در حالی که برخی منابع مقدار نیترات آمونیوم انبار شده در این مخازن را بالغ بر 2750 تن ارزیابی کرده اند، سوالی که در محافل دولتی لبنان مطرح شده، این است که چرا این مقدار از نیترات آمونیوم که در ساخت کودهای شیمیایی یا مواد منفجره به کار می‌رود، به صورت غیر استاندارد نگهداری می‌شده است و مسئولیت این اقدام خطرناک با چه کسانی است؟

 ضروری است دولت لبنان در راستای پاسخ به شانتاژهای مطرح شده در این خصوص در رسانه های داخلی و خارجی با انجام تحقیقات شفاف و جدی در این خصوص، شانتاژ تبلیغاتی رسانه‌های مذکور را با شکست مواجه کند. درپایان باید پذیرفت که این انفجار مهیب و  ویرانگر اولین و آخرین مورد نخواهد بود. لذا می طلبد همه ی کشورهای جهان منجمله کشور خودمان در جهت پیشگیری از وقوع چنین حوادث ناگوار، اقدامات لازم را از همین ساعت در دستور کار خود قرار دهد. چرا که اگر خدای ناکرده مشابه اینگونه حوادث در کشورمان اتفاق بیافتد با توجه به نوع ساختمان سازی ها و زیر ساخت ها موجود با فاجعه انسانی روبرو خواهیم شد. امیدواریم موضوع انفجار بیروت درس بزرگی برای کشورها و مسئولین آنها باشد.



 






تاریخ : چهارشنبه 99/5/15 | 9:56 عصر | نویسنده : اصغر مناف زاده | نظرات ()
.: Weblog Themes By SlideTheme :.

  • وب میوه ها
  • وب دختر تهرونی
  • وب دو دی ال
  • وب وب آنلاین