سفارش تبلیغ
صبا ویژن

 

مهارتهای چندگانه زندگی

 

انسان ها در طول زندگی خود دوره های مختلفی را اعم از نوزادی ، کودکی ، نوجوانی ، جوانی ، بزرگسالی و نهایتا پیری و سالخوردگی را سپری می کنند. برای گذراندن هر کدام از مراحل مورد اشاره بطور صحیح و مناسب ، طوری که مشکلات و خطرات آنها به حداقل ممکن خود برسد نیازمند این مقوله مهم است که فرد و خانواده او از مهارت های مختص آن دوره ، مطلع و آگاه باشند تا بتوانند با استفاده از دانش اندوخته خود و به کمک اطرافیان مرحله ای را که در آن قرار گرفته اند را سپری و با نشاط و روحیه مضاعف وارد دوره های دیگری از زندگی خود شوند. به عنوان مثال زمانی فرد چه بخواهد و چه نخواهد به مرحله ای از زندگی خود می رسد که می بایست شغلی را برای خود دست و پا کند تا بتواند از طریق عایدات آن ، اقتصاد زندگی خود را بچرخاند. برای اینکه فرد در این برهه از زندگی خود بتواند نقش آفرینی کند و شغل مناسبی را متناسب با روحیات خود انتخاب یا ایجاد نماید، مستلزم داشتن اطلاعات در خصوص شرایط استخدام ، شیوه های شغل یابی ، زمینه های کسب و کار ، فرایند ایجاد کسب و کار و سایر اطلاعات دیگر می باشد که قبل از ورود به این مرحله از زندگی می بایست از آنها مطلع گردد تا بتوانند با بکارگیری آنها فرصت شغل مناسبی را انتخاب یا ایجاد و در آن مشغول بکار گردد. البته ذکر این نکته مهم ضروری است که ارائه آموزش و مهارت های چندگانه زندگی می بایست مدت ها قبل با برنامه ریزی اصولی و از طریق آموزش های رسمی و غیررسمی به فرد یا افراد جامعه منتقل گردد تا به نتیجه مثبت و اثربخش منجر شود. نمونه دیگری که در حال حاضر ضروری به نظر میرسد افراد جامعه قبل از ورود به آن از مهارت لازم و کافی برخوردار باشند ، دوران سالخوردگی و پیری است، با توجه به وضعیت سنی جامعه که رو به پیری است، در سالهای پیش رو با انبوهی از افراد سالخورده در جامعه روبرو خواهیم بود که نه تنها می طلبد فرد و اطرافیان او مهارت های مربوط به این مقطع سنی را فرا بگیرند بلکه ضرورت دارد جامعه از الان و شاید پیش تر از اینها زیرساختهایی جهت حمایت از افراد سالخورده آماده میکرد، تا افراد بتوانند این دوران حساس را بدون نگرانی سپری کنند، حساس از این باب که این مرحله از زندگی را به مثابه بازگشت فرد به دوران کودکی از لحاظ رفتار و خلق و خوی نام می برند. لذا برای گذراندن مناسب و مطلوب این دوران نیز می بایست فرد و اعضای خانواده از مهارت ها و دانش لازم در خصوص شیوه تغذیه ، ارائه کمک های اولیه به بیمار ، نحوه و چگونگی برخورد با یک سالمند ، بیمه های درمانی و ... قبل از ورود به این دوره تجهیز گردند، و نهایتاً در صورت عدم ناتوانی افراد خانواده در نگهداری از سالمندان، جامعه امکان نگهداری بدون مشکل این افراد را داشته باشد.

رصد شرایط موجود در جامعه ( ارائه آموزش ها و مهارت های چندگانه ، زیرساختها و امکانات رفاهی)در سطوح مختلف بیانگر این موضوع است که در این باب خوب عمل نکرد ه ایم. چرا که در حال حاضر افراد جامعه در سپری کردن دوران حیاتی و حساس زندگی خود از جمله ازدواج، تحصیل، شغل یابی، دوست یابی، دروان کاری، میانسالی و پیری با مشکلات عدیده ای دست و پنجه نرم می کنند و با توجه به شرایط سنی پیش رو در جامعه در آینده ای نزدیک هم در دوران جوانی و اشتغال و هم در پیری این مشکلات بیشتر خواهد بود. که بخش عمده ای از آن به عدم ارائه آموزش های مهارتی و همچنین عدم وجود انگیزه در افراد برای کسب مهارت های چندگانه زندگی در سطوح مختلف، بر میگردد.

علی ایحال به منظور داشتن جامعه ی سالم و با نشاط ارائه مهارت های چند منظوره به افراد جامعه از طرق رسمی و غیر رسمی از ضروریات می باشد که امید است متولیان امر با جدیت هر چه تمام تر در این حوزه با برنامه ریزی اصولی، مستمر و عملیاتی وارد عمل شوند. هرچند که تاکنون در این راستا به طور سیستماتیک رفتار نشده ولی بقول معروف (( ماهی را هر وقت از آب بگیری تازه است)) به امید آن روز.

 

 






تاریخ : شنبه 95/12/7 | 7:19 عصر | نویسنده : اصغر مناف زاده | نظرات ()
.: Weblog Themes By SlideTheme :.

  • وب میوه ها
  • وب دختر تهرونی
  • وب دو دی ال
  • وب وب آنلاین