سفارش تبلیغ
صبا ویژن

هفت بی نظمی شهری در هفت روز

با آغاز رسمی تبلیغات کاندیدهای تائید صلاحیت شده از روز پنجشنبه مورخ 1394/11/29 به مدت هفت روز کاری، همانند ادوار گذشته در این دوره نیز شاهد انواع و اقسام شیوه های تبلیغاتی از سوی نامزدها در سطح شهر می باشیم. هر چند که قبل از شروع قانونی تبلیغات نیز کم و بیش ناظر بر تبلیغات نامزدها با متدهای پنهانی بودیم. متاسفانه در طول هفت روز مهلت قانونی تبلیغات همانند دوره های ماضی، خواهیم دید که چطور کاندیدها به هر وسیله ای جهت اخذ رای متوسل میگردند. این یادداشت به دنبال تحلیل محتوایی تبلیغات کاندیدها که در جای خود قابل تامل می باشد، نیست. بلکه به دنبال ترسیم بی نظمی های شهری است که مسبب و دلیل اصلی آن، علیرغم تذکرات و صدور اطلاعیه های مختلف از سوی فرمانداری و مراجع ذیربط مبنی بر عدم راه اندازی ستادها در خیابانهای اصلی و پررفت و آمد،و شیوه های تبلیغاتی ستادهای مرکزی کاندیداها که در خیابان های اصلی شهر دایرمیشوند، برمی گردد.

برابر شواهد و بررسی های انجام یافته در زمان تبلیغات دوره های قبلی و این چند روز که از تبلیغات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی می گذرد به نوعی با هفت بی نظمی عمده شهری که از سوی ستادهای تبلیغاتی کاندیداها سرمی زند، مواجه هستیم . این هفت بی نظمی شهری عبارتند از :

1-آلودگی صوتی: شاهد هستیم که اکثر ستادهای تبلیغاتی بویژه آنهایی که در خیابانهای اصلی و پررفت و آمد شهر قرار دارند در طول شبانه روز اقدام به پخش سرودها و آهنگ ها انقلابی و شاد از طریق بلندگوها به بیرون ازستاد می کنند . این نوع رفتار باعث اذیت و ناراحتی رهگذران و همسایگان تجاری و مسکونی همجوار ستادها، می گردد . نکته جالب اینکه برخی از این ستادها در کنار بیمارستان، منازل مسکونی و مراکز آموزشی قرار گرفته اند و با نزدیک شدن به اتمام زمان تبلیغات میزان آلودگی صوتی نیز به اوج خود خواهد رسید.

2-ایجاد ترافیک شهری: معمولا در اوقات شبانگاهی ستادهای مرکزی و فرعی شاهد حضور طرفداران و هواداران کاندیداها می باشد. این افراد به اجبار ماشین های خود را در طول و عرض خیابان به دلیل محدودیت و نبود فضای کافی پارک می کنند. حتی برخی از هواداران با شکل و شمایل خاص در وسط خیابان با توقف کردن ماشین های در حال حرکت و تبلیغ کاندیدای مورد نظر خود باعث ایجاد ترافیک سنگین درمعابر اصلی میشوند. وچون خیابان های مرکزی شهر اردبیل در حالت عادی از ترافیک سنگین شبانگاهی برخوردار می باشد ، این اقدامات باعث استمرار و طولانی شدن ترافیک در سطح خیابان های پر رفت وآمد می گردد.

3-ریختن زباله در معابر: ستادهای تبلیغاتی از هواداران خود و بعضی وقت ها از رهگذران درخارج از ستاد بویژه درمناطق محروم اقدام به پذیرایی و پخش مواد غذایی بسته بندی شده می کنند که متاسفانه بعد ازمصرف،زباله ها توسط افراددرخیابان و پیاده روی رها می شوند و مناظر غیربهداشتی و ناخوشایند ی را بوجود می آورند.

4-برهم زدن نظم و آرامش جامعه: گاهی اوقات هواداران و طرفداران دو کاندیدا به دلایلی که خود آنها نیز عملا به آن واقف و آگاه نیستند و از روی احساس بر سر موضوعی خاص به درگیری لفظی و فیزیکی رو می آورند که در این حالت نظم و آرامش جامعه به هم می خورد . بنده به شخصه در ادوار گذشته به نوعی شاهد این نوع رفتارهای ضد اجتماعی وغیر اخلاقی از سوی طرفداران بوده ام که حتی کار به استفاده از سلاح سرد نیز کشیده شده است.در این دوره نیز با توجه به نوع استقرار وهمجواری ستادهای کاندیداها و حضور جوانان و نوجوان با روحیه ی ماجراجویی ، وقوع چنین رفتارهای ضد اجتماعی دور از ذهن نمی باشد.

5-حرکات ناموزون هواداران: همانطور که همه خوانندگان در جریان هستند . اکثریت هواداران کاندیدادها را جوانان و نوجوان تشکیل می دهند که چرایی حضور آنها در ستادهای انتخاباتی خود مقوله ای جداست که پرداختن به آن در مجال این یادداشت نمی گنجد. هواداران مورد نظر به منظور گرم کردن تنور انتخابات و جوسازی علیه ستاد انتخاباتی رقیب، اقدام به حرکات ناموزون در وسط خیابان و پیاده روها می کنند . این نوع رفتارها بویژه در روزهای پایانی تبلیغات شدت می یابد و در صورت پیروزی کاندیدا مورد نظر به اوج خود میرسد.

6-برهم زدن چهره شهر : هر چند که برای تبلیغات دیواری کاندیداها در اکثر نقاط شهر جایگاههای خاصی از سوی شهرداری تعبیه شده است ولی باز هم می بینیم که طرفداران کاندیداها بدون توجه به آن پوسترها و بنرها را در هر جا که می توانند نصب و پخش می کنند . بطوریکه در یک دیوار عکس چندین کاندیدا نصب می گردد. حتی بعضی از افراد توزیع کننده پوسترها که از این بابت حق الزحمه دریافت می کنند برای اینکه زودتر توزیع پوسترهای را تمام کنند آنها را به صورت دسته جمعی در کوچه ، خیابان ها و منازل افراد رها می کنند و عکس های تبلیغاتی هم زیر پای من و شما می ماند. این نوع شیوه تبلیغ کاغذی مدیریت نشده، چهره شهر را برای چندین ماه  ناخوشایند نشان می دهد.

7-افزایش زباله ها ی کاغذی در شهر : بعد از پایان مراسمات اعم از جشن ها و عزاداری ها شاهد هستیم که کارگران زحمت کش شهرداری چندین روز وقت خود را جهت جمع آوری ضایعات و کاغذهای باطله ها از سطح معابر صرف می کنند . متاسفانه به دلیل عدم رعایت طرفداران و هواداران در نصب تبلیغات دیواری و مدیریت این موضوع از سوی ستادهای مرکزی نامزدها در دوران تبلیغات نیز شاهد افزایش زباله ها ی کاغذی در سطح شهر حتی بعد از پایان انتخابات نیز می باشیم که ترافیک کاری شهرداری را افزایش می دهد.

 

 






تاریخ : سه شنبه 94/12/4 | 12:0 صبح | نویسنده : اصغر مناف زاده | نظرات ()
.: Weblog Themes By SlideTheme :.

  • وب میوه ها
  • وب دختر تهرونی
  • وب دو دی ال
  • وب وب آنلاین