سفارش تبلیغ
صبا ویژن

تعداد افزایش جمعیت با مابه التفاوت جدول شماره یک ، 763.499 نفر اختلاف نشان می دهد.

حال این سوال پیش می آید که اطلاعات کدام سامانه، یعنی سامانه ثبت و احوال کشور یا مرکز آمار ایران از صحت و دقت بیشتری برخوردار است. بدون پیش داوری دراین خصوص، این موضوع درذهن متبادل میگردد که نکند در سرشماری های مرکز آمار ایران به دلایل مختلف از جمله، عدم جمع آوری آمار و اطلاعات درست ،‌عدم مراجعه آمار گیران به برخی از مناطق، عدم تعهد آمارگیران و نبود تعهد و تخصص لازم در بین آنها چرا که اکثرا اینگونه از افراد تعهد لازم را برای اینکار نداشته و صرفا به دلیل نداشتن شغل به این کار روی آورده و به آن به عنوان شغل پایدار نگاه نمی کنند ونداشتن امنیت شغلی و حمایت های تامین اجتماعی این موضوع را تشدید می کند و نهایتا دستی بودن فرایند جمع آوری اطلاعات از خانوارها و از سوی دیگر نبود فرهنگ لازم در بین خانواده ها در پاسخگویی به سوال ها، با پدیده کم شماری جمعیت با توجه به اطلاعات ثبتی سازمان ثبت و احوال (‌نتایج جدول شماره 1) در کشور مواجه باشیم.هر چند که اشاره گردید قصد پیش داوری درخصوص صحت آمار و اطلاعات دو سامانه مذکور وجود ندارد. ولی به نظر می آید اطلاعات سازمان ثبت و احوال کشور با توجه به اینکه به صورت الکترونیکی صورت می پذیرد و اسناد و مدارکی رد و بدل میگردد.( شناسنامه و کارت ملی) و نهایتا ابطال میگردد ، جزء آمارهای ثبتی تلقی میگردد و نسبت به سامانه مرکز آمار ایران از دقت بالای برخوردار می باشد.

در ادامه، تحلیلی درخصوص چند گزارش مرکز آمار ایران درمورد استان اردبیل ارائه میگردد و قضاوت را درخصوص صحت و سقم اطلاعات دو سامانه مزبور را به خود خوانندگان واگذار می کنیم.

1-برابر نتایج جدول شماره 3، این چنین استنباط میگردد که بین سالهای 1390 الی 1391 تعداد 40.468 شغل در استان اردبیل ایجاد شده و جویندگان کار در آنها مشغول به کار شده اند . این موضوع از دو زاویه قابل قبول نمی باشد. اولا نتایج سرشماری سال 1390 نشان می دهد که در طول 5 سال گذشته از سال 1385 الی 1390 نه تنها شغلی در استان ایجاد نشده بلکه تعدادی از شغل ها نیز از بین رفته است . ثانیا در سالهای مورد بحث رشد اقتصادی کشور و به تبع آن استان ها منفی بوده بنابراین در چنین شرایطی امکان ایجاد شغل به تعداد 40.468 نفر غیرکارشناسی و غیرمنطقی به نظر می آید.

جدول شماره 3: روند تحولات عرضه و تقاضای نیروی کار بین سالهای 1390 و 1391

                             شاخص

سال

عرضه نیروی کار( جمعیت فعال)

تقاضای نیروی کار(شاغلین)

90

415.543

354.719

91

456.478

395.187

طی دو سال

40.935

40.468

ماخذ: سایت مرکز آمار ایران

2-جدول شماره 4 و5 به ترتیب نشانگر حضور جمعیت باتابعیت خارجی دراستان اردبیل می باشد .جدول شماره 4 گویای این واقعیت آماری است که ازکل جمعیت استان برابر سرشماری سال 1390 مرکز آمار ایران، تعداد 1783 نفر تابعیت خارجی دارند. اولا اینکه استان اردبیل جز مناطق ممنوعه برای حضور اتباع افغانی می باشد لذا حضور اتباع مزبور در استان و آن هم به تعداد قیدشده در جدول جای بحث و بررسی را دارد و با توجه به پیگیریهای صورت گرفته از مراجع ذیربط درخصوص صحت و سقم اطلاعات جدول شماره 4 تاکنون پاسخی ارائه نشده و حتی برخی از مراجع که به نوعی درگیر با اتباع مزبور می باشند به صراحت، صحت آمار مزبور را رد کرده اند. با توجه به ارتباط مستقیم باحوزه کاری بنده درخصوص نظارت بر اشتغال اتباع خارجی در ارتباط با ارقام مندرج در جدول شماره5، تاکنون برای تعداد 19 کارفرما، پروانه کار صادرنشده است و در مورد تعداد 91 نفر شاغل تبعه خارجی به عنوان مزد و حقوق بگیر بخش عمومی(دولتی) در استان اردبیل نیز تاکنون از سوی اداره کل تعاون،کارورفاه اجتماعی استان مجوزی برای اینگونه از افراد صادرنشده است.

کلیه اطلاعات موجود درنمونه های اشاره شده به نوعی توسط آمارگیران که به صورت شرکتی و حق الزحمه ای با دفاتر آمار و اطلاعات استانداری همکاری می کنند تهیه و نهایتا پس از جمعبندی به عنوان گزارش توسط مرکز آمار ایران منتشر و در تصمیم گیری و برنامه ریزی ها مورد استفاده قرار می گیرد.

جدول شماره 4: آمار جمعیت اتباع خارجی استان اردبیل برابر سرشماری سال 1390 :

استان

کل جمیعت با تابعیت خارجی

افغانی

عراقی

پاکستانی

ترکیه ای

سایر کشورها

اظهار نشده

اردبیل

1783

1111

125

67

13

151

316

ماخذ: سایت مرکز آمار ایران

 

جدول شماره 5: شاغلان خارجی بر حسب وضع شغلی سال 1390 :

استان

جمع کل

بخش خصوصی

مزد و حقوق بگیر بخش عمومی

اظهار نشده

کل

کارفرما

کارکن مستقل

مزد و حقوق بگیر

کارکن فامیلی

اردبیل

500

376

19

212

105

40

91

33

ماخذ: سایت مرکز آمار ایران






تاریخ : پنج شنبه 93/8/29 | 10:10 صبح | نویسنده : اصغر مناف زاده | نظرات ()
.: Weblog Themes By SlideTheme :.

  • وب میوه ها
  • وب دختر تهرونی
  • وب دو دی ال
  • وب وب آنلاین