سفارش تبلیغ
صبا ویژن

بررسی وضعیت چند شغله ها در کشور

بر اساس آخرین پیمایش میدانی صورت گرفته در کشور از مجموع 21 میلیون نفر شاغل در سال 1392، بیش از 400 هزار نفر از شاغلان اظهار نمودند که بیش یک از شغل داشته اند که 15 درصد آنان، شغل اصلی شان مزد و حقوق بگیر بخش عمومی و 19.4 درصد مزد و حقوق بگیر بخش خصوصی بوده و 65.6 درصد در سایر بخش ها( کار کن مستقل، کارفرما و کار کن فامیلی بدون مزد) مشغول فعالیت بوده اند. نکته قابل توجه آن است که بیشترین درصد چند شغله ها در گروه کارکنان مستقل قرار داشته اند.

مشکلات اقتصادی و تلاش برای تأمین هزینه های زندگی مهمترین دلیلی است که افراد ناچارند به شغل دوم روی آورند. همچنین پایین بودن دستمزد در شغل اول و یا نگرانی از به خطر افتادن امنیت شغلی، افراد را ترغیب به کسب درآمد بیشتر با انجام شغل دوم می نماید. دو شغله یا چند شغله بودن افراد هر چند ممکن است وضع معیشتی خانواده را بهبود بخشد، اما بر میزان بهره وری، سلامت جسمی و روحی افراد، میزان تعامل با اعضای خانواده و ... تأثیر گذار خواهد بود. از سوی دیگر انجام چندین شغل توسط یک فرد، می تواند سلب فرصت های شغلی از افراد فاقد کار شود. به نظر می رسد تعادل میان درآمد و نرخ تورم و پایداری شغلی تا حد زیادی مانع روی آوردن افراد به انجام چندین شغل گردد.

-) 2.1 درصد کل شاغلان 10 ساله و بیشتر کشور دارای دو شغل و بیشتر می باشند.

-) 9120 نفر از چند شغله ها که شغل اصلی آن ها در بخش عمومی است، در شغل دوم خود نیز در بخش عمومی مشغول به کارند( به عبارتی دیگر هر دو شغل آن ها در بخش عمومی است) قابل توجه دستگاه های نظارتی.

-) 14484 نفر از چند شغله ها که شغل اصلی آنها در بخش عمومی است، در شغل دوم خود در بخش خصوصی مشغول به کارند. به نظر می رسد علت این امر می تواند ناشی از عدم کفاف مخارج زندگی با حقوق دریافتی در شغل اول باشد.

-) 42411 نفر از چند شغله ها که شغل اصلی آن ها در بخش عمومی است، در شغل دوم خود به عنوان کار مزد، کار کن فامیلی بدون مزد مشغول فعالیت هستند.

-)2204 نفر از چند شغله ها که شغل آن ها در بخش خصوصی است، در شغل دوم خود در بخش عمومی مشغول به کارند.

-) 22460 نفر از چند شغله ها که شغل اول آن ها در بخش خصوصی است، در شغل دوم خود نیز در بخش خصوصی مشغول فعالیت هستند.

-) 60500 نفر از چند شغله ها که شغل اصلی آن ها در بخش خصوصی است، در شغل دوم خود به عنوان کار کن مستقل با کارفرما و یا کار کن فامیلی بدون مزد مشغول فعالیت هستند.

 

 






تاریخ : چهارشنبه 94/2/30 | 12:10 صبح | نویسنده : اصغر مناف زاده | نظرات ()
.: Weblog Themes By SlideTheme :.

  • وب میوه ها
  • وب دختر تهرونی
  • وب دو دی ال
  • وب وب آنلاین