سفارش تبلیغ
صبا ویژن

آیاکاهش نرخ سود بانکی متناسب با نرخ تورم امکان پذیر است ؟

 

در روزهای اخیر سخن های زیادی درخصوص تغییر نرخ سود بانکی متناسب با نرخ تورم مطرح می شود و همه یعنی اکثر تولید کنندگان به نوعی خواستار کاهش نرخ سود بانکی متناسب با نرخ نرخ تورم هستند. باید پذیرفت، تصمیم گیری در این ارتباط مستلزم توجه به متغیرهای اقتصادی زیادی می باشد تا تصمیمی که اتخاذ می شود تصمیمی منطقی و کارشناسی شده باشد. به عبارت دیگر زمان تعیین نرخ دستوری متغیرهای اقتصادی از جمله نرخ سود بانکی به سرآمده است و تمام بلاهایی که بر سر اقتصاد کشور در سالهای ماضی آمده، همه ناشی از ملاحظات سیاسی و تصمیمات دستوری دولت قبل درحوزه متغیرهای اقتصادی بوده است. به نظر میرسد با توجه به شرایط اقتصادی کشور و هم چنین شرایط درونی خود نظام بانکی، انتظار کاهش نرخ سود بانکی به اندازه نرخ تورم موجود انتظاردست نیافتنی باشد . در ادامه به برخی از دلایل این مهم اشاره میگردد:

1-کاهش نرخ سود بانکی متناسب با نرخ تورم حاضر باعث خواهد شد. نرخ سود سپرده های مردمی نیز کاهش یابد در این حالت سپرده گذاران ، سپرده های خود را از بانک خارج و به سایر بازارهای موازی مانند طلا ، ارز و موسسات اعتباری گاها غیرمجاز سرازیر خواهند کرد. این شرایط توان وام دهی بانک هارا کاهش خواهد داد. این یعنی کاهش سرمایه گذاری تولید و اشتغال.

2-درحال حاضر اکثر بانک های اعم از دولتی و خصوصی به دلیل ساختارهای درون سازمانی و گستردگی واحدهای اجرایی خود، گران اداره می شوند . قطعا کاهش نرخ سود تسهیلات و سپرده ها باعث خواهد شد سیستم بانکی در تامین منابع لازم برای اداره کردن هزینه های جاری خود با چالش جدی مواجه گرددبه همین خاطر تمایلی به کاهش نرخ سود نشان نمی دهند.

3-عدم پایبندی برخی از بانکهای خصوصی بویژه موسسات مالی و اعتباری که برابر اعلام خود بانک مرکزی ، برخی آنها فاقد مجوزهای قانونی هستند وحتی دستورالعمل ها و بخشنامه های بانک مرکزی را نیز رعایت نمی کنند . این یعنی عدم امکان اجرای یک نرخ سودواحد اعم از تسهیلات و سپرده درنظام بانکی کشور . بنابراین ضروریست بانک مرکزی نسبت به مدیریت بازار پول و برخورد جدی با موسسات مالی و اعتبار مزبور اقدامات عملی نه ایذایی انجام دهد.

علی ایحال برابر معادلات اقتصادی، کاهش نرخ سود تسهیلات بانکی نقش مهم و اساسی در رونق تولید و اشتغالزایی دارد. ولی بعید به نظر می آید نرخ مزبور با توجه به شرایط اقتصادی موجود و هم چنین موارد اشاره شده فوق به شرایط قبلی خود یعنی 12، 11، 10درصد یا به اندازی تورم موجود کاهش یابد. در شرایط موجود دولت می تواند جهت کاهش هزینه تولید، بخشی از نرخ سود تسهیلات بانکی سرمایه گذاران را از طریق پرداخت یارانه سود از منابع در اختیار خود به صورت وجوه اداره شده تامین نماید. تا سرمایه گذاری برای کارآفرینان وسرمایه گذاران توجیه پذیربوده و مقبولیت لازم را داشته باشد . در این حالت میتوان به رونق تولید و سرمایه گذاری در کشور امیدوار بود.

 

 

 






تاریخ : دوشنبه 94/2/28 | 12:6 صبح | نویسنده : اصغر مناف زاده | نظرات ()
.: Weblog Themes By SlideTheme :.

  • وب میوه ها
  • وب دختر تهرونی
  • وب دو دی ال
  • وب وب آنلاین