سفارش تبلیغ
صبا ویژن

حاشیه های غلط در دل آیین ها و رسوم کهن

امروزه شاهد حمله به اعتقادات مسلمانان از سوی اکثر کشورهای اروپایی با موضوع اسلام ستیزی یا اسلام هراسی در سراسر دنیا هستیم. از جمله آن می توان به تمسخر پیامبران الهی، زیر سؤال بردن معجزات الهی، ایجاد شک و تردید در اصل تاریخ نگاری دینی و تدوین متون متجدّد که مهمترین عنوان آنهاهمان کتاب آیات شیطانی است. که می توان همه ی آن ها را در راستای اسلام هراسی تعبیر کرد. بنابراین با توجه به شرایط به وجود آمده در فضای بین المللی نسبت به مسلمانان و اعتقادات آنهاو ایجاد فرقه های منحرف مخالف با اسلام ناب محمدی، ضروری است که از هر گونه عمل و رفتاری که فاقد پشتوانه منطقی، علمی و دینی می باشد به شدت پرهیز گردد تا زمینه جو سازی برای دشمنان علیه مسلمانان به وجود نیاید.

متأسفانه در شروع سال جدید نیز باز هم شاهد برخی از اعمال و حرکاتی از سوی برخی از افراد در حاشیه اجرای آئین و رسوم ملی این مرز و بوم بودیم که از جمله آن می توان به موارد زیر اشاره کرد:

1-      برابر آئین و رسوم کهن، آخرین شب چهارشنبه سال، ایرانیان آتش روشن کرده و از روی آن می پرند و جشن و شادی می کنند. در جنب این آئین که نشانگر نور الهی و یادآور معجزه بزرگ الهی ( انداختن ابراهیم (ص) در آتش) در کنار اعیاد دینی بزرگ همچون عید قربان و کریسمس، شاهد برخی از رفتارهای غیر متعارف از جمله بر پا کردن آتش های آنچنانی و استفاده از انواع بمب های خطرناک که شب چهارشنبه سوری آخر سال را تبدیل به صحنه جنگ داخلی می کند هستیم ودر این بین متاسفانه تعدادی از هموطنان کشته ، نقص عضو ویا دچار سوختگی های شدید میشوند. که می تواند ریشه و اهداف شب چهارشنبه سوری را به حاشیه بکشاند و این ان چیزی است که دشمنان به دنبال آن هستند تا مسلمانان را افرادی جنگجو و خطرناک نشان بدهند که علیرغم وجود نصایح و توصیه های بزرگان الهی و متون دینی خود که جسم انسان امانت الهی است و باید در حفظ آن کوشید، توجه نمی کنند و به خود آسیب می رسانند.

2-      در استان اردبیل برابر رسم و آئین قدیمی، دختران و بانوان به نیت برآورده شدن آرزوهای خود، روز پس از چهارشنبه سوری در کنار رودخانه ها حاضر می شوند و دعا و قرآن می خوانند. این اعمال پسندیده بوده و نشانگر مقدس بودن آب به عنوان مهمترین نعمت خداوند بزرگ وهمچنین ترویج مقوله دعا به درگاه خداوند متعال به عنوان پل ارتباطی با آفریننده همه ی جهان و طبیعت زیبا می باشد. متأسفانه این آئین کهن نیز با حرکاتی همچون پرتاب کفش کهنه به رودخانه و شکستن کوزه های پر آب و قیچی کردن آب رودخانه، زیر سؤال می رود. هر چند که در سراسر دنیا شاهد اعمال و حرکاتی بدتر از مصادیق عنوان شده در متن یادداشت در برنامه های مختلف تلویزیونی هستیم که کل آن ها به دلیل نداشتن پشتوانه علمی و منطقی اشتباه و خرافه می باشد ولی چون از سوی مسلمانان سر نزده،از سوی رسانهای غربی بزرگ نمایی نمی گردد. لذا می طلبد مسئولین فرهنگ عمومی در کشور و استان در سال جدید با تدوین برنامه ها و طرح های متنوع فرهنگی نسبت به آگاه سازی افراد جامعه در راستای پرهیز از حرکات و اعمال غیر متعارف که جز خرافی گرایی و تنزل جایگاه رسوم و آئین کهن نتیجه دیگری ندارد، اقدام نمایند.

بیایید درست فکر و عمل کنیم و آئین و رسوم کهن خود را بدون مسائل حاشیه ای بر پا کنیم، تا بدون حاشیه ماندگار شوند.

 






تاریخ : سه شنبه 94/1/18 | 12:3 صبح | نویسنده : اصغر مناف زاده | نظرات ()
.: Weblog Themes By SlideTheme :.

  • وب میوه ها
  • وب دختر تهرونی
  • وب دو دی ال
  • وب وب آنلاین