سفارش تبلیغ
صبا ویژن

 

 "خدا علی را نیامرزد"

این جمله را معاویه برای زنی که با او سر موضوع خاصی بحث و جدل داشت،بکار برده است. حال سوالی که پیش می آید این است که چرا معاویه علیرغم اینکه میدانست علی حق است ولی همواره تلاش میکرد او را فردی هنجار شکن معرفی کند. در آن زمان معاویه به وضوح میدانست و ایمان داشت که:

-)"علی" مرد عدالت  است و برای گستراندن عدالت اجتماعی و سیاسی در جامعه مسلمین حاضر بود خودش را فدا کند.

-) "علی" از فساد در سیستم حکومت نفرت دارد و در خرج کردن بیت المال حساس و در این خصوص با کسی تعارف ندارد حتی با نزدیکان خود.

-) "علی" حاضر و مشتاق است به شنیدن حرف و سخنان مخالفان خود در مقابل دیدگان دیگران،آنهم در مسجد خانه خدا.

-) معاویه میدانست "علی" مخالف جنگ و خونریزی است و تلاش میکند ابتدا با بحث،مجادله و جدل از جنگ کردن بپرهیزد ولی در میدان جنگ همانند شیر ژیان می جنگد و فرماندهی می کند.

-) او یعنی معاویه ایمان داشت که "علی" به معنای واقعی کلمه عاشق خداست و او را پرستش میکند بدور از نیرنگ، ریا و ظاهرسازی آنهم در اوج قدرت و دیگران را نیز به این مسیر هدایت می کند برای خروج از جهالت که بزرگترین ابزار حکومت داری خودش بود(معاویه).

و هزاران ویژگی برحق دیگر که معاویه خود نیز به آن اذعان داشت. فلذا به خاطر ثروت طلبی، جاه طلبی، ضعف ایمان بخدا و قدرت طلبی حاضر نبود حقانیت "علی" را بپذیرد و بخاطر ترس از نفوذ این مرد بزرگ و تاریخ ساز در قلب مسلمین، "علی" را فردی هنجار شکن معرفی میکرد و هر جایی که در مباحث و جدل ها کم میآورد، این جمله را بکار می برد که " خدا علی را نیامرزد" که مردم جامعه را تحریک می کند که با حاکمان خود گستاخانه سخن برانند و از دستورات آنها سرپیچی کنند.

بهتر است در این شبها بجای فرق شکافته "علی" به احوالات خودمان گریه کنیم که هنوز  نتوانسته ایم ذره ای از افکار،اعتقادات و رفتار آن یگانه مرد بزرگ تاریخ را در افکار،اعتقادات و رفتارهایمان  جاری و ساری کنیم که اگر بود احوالاتمان چنین نبود!!!!!

التماس دعا






تاریخ : چهارشنبه 100/2/15 | 11:55 صبح | نویسنده : اصغر مناف زاده | نظرات ()
.: Weblog Themes By SlideTheme :.

  • وب میوه ها
  • وب دختر تهرونی
  • وب دو دی ال
  • وب وب آنلاین