سفارش تبلیغ
صبا ویژن

 

اجرای کامل سند ملی کار شایسته مطالبه دوم جامعه کارگری

5تا 11اردیبهشت ماه هرسال هفته کار وکارگر نامگذاری شده است. به مناسبت این هفته برنامه های متنوعی از سوی متولیان و دست اندرکاران  برنامه ریزی و اجرا میگردد. از برنامه های اجتماعی و فرهنگی گرفته تا مسابقات ورزشی و دیدار با کارگران در محل کار. البته چند سالی است به دلیل شیوع ویروس کرونا در کشور گرامیداشت برنامه های هفته کار وکارگر عمدتا به صورت مجازی برگزار می گردد. ضمن تبریک این هفته به تمامی کارگران زحمت کش در عرصه کار و تولید با توجه به شرایط اقتصادی و نیاز مبرم و ضروری به تولیدات رقابت پذیر در کشور و همچنین ایجاد فرصت های شغلی جدید، باید هر روز را روز کارو کارگر بدانیم و این مقوله مهم را در یک روز یا یک هفته خاص خلاصه نکنیم. به عبارت دیگر هر روز را باید روز کار وکارگر تلقی و مسئولین امر می بایست مدام در کنار کارفرمایان و کارگران در جهت حل مشکلات آنها به معنای واقعی کلمه و جهاد گونه آنهم با تصویب و اجرای طرح ها و برنامه های کاربردی در کنار اجرای سایر برنامه های سرگرم کننده، تلاش نمایند. یکی از این برنامه ها اجرای کامل "سند ملی کار شایسته" استکه بعد از قانون کار، جزء مطالبات دوم جامعه کارگریمحسوب می شود. سند مزبور با توجه به نقش و اهمیت آن در ایجاد تحول در جامعه کارگری که از برنامه سوم توسعه کشور مغفول مانده بود و عین توپ فوتبال بین دولت،مجلس و کمیسیون های اجتماعی دولت و مجلس شورای اسلامی، پاس کاری می شد. نهایتا بعد از گذشت 15 سال در اردیبهشت ماه سال 1398در هیات دولت مورد تصویب قرار گرفت. هرچند که باید متذکر شد مفاد سندی که با عنوان کارشایسته در هیات دولت تائید شد با  آنچه که مورد تاکید سازمان بین المللی کار در این موضوع بود،تفاوت های محتوایی و ماهوی دارد که پرداختن به آنها در مجال این یادداشت نمی گنجد. سند ملی کار شایسته که مفهومی چند بعدی دارد و علاوه بر کمیت اشتغال به کیفیت آن نیز توجه دارد نه تنها به کار بیشتر، بلکه به کار بهتر و با کیفیت تر نیز توجه دارد که یک بعد آن شغل و بعد دیگر آن سرمایه انسانی (شاغل) است. کار شایسته در برگیرنده چهار محور استراتژیک می باشد که عبارتند از:

-) استانداردها و مولفه های حقوق بنیادین کار.

-) اشتغال

-) حمایت اجتماعی

-) گفتگو های اجتماعی

به عبارت دیگر اگر بخواهیم به زبان ساده و عام پسند،کارشایسته را توصیف و تعریف کنیم، میشود گفت: سند ملی کار شایسته بدنبال این است که یک فرد در شرایط مساوی و بدون تبعیض، شغل دلخواه خود را انتخاب کند. هدف کار شایسته این است که فرد در شغل و کار خود بتواند آزادانه و بدون سخت گیری و با حفظ کرامات انسانی، فعالیت نماید. طبق سند ملی کار شایسته، کارگر می بایست از حمایت های مالی و اجتماعی مناسب و استاندارد برخوردار باشد و همچنین کارگران بدون ترس از اخراج شدن بتوانند مطالبات به حق خود را در قالب گفتگو های اجتماعی، مطرح نمایند.

 قطع به یقین اجرای سند ملی کارشایسته و از همه مهمتر نظارت بر نحوی اجرای مفاد آن توسط ارگان های ذی مدخل، منجر به افزایش بهره وری و راندمان تولید و ایجاد بستر مناسب برای جذب، تربیت و حفظ نیروی انسانی کارآمد در چرخه تولید از طریق حمایت های مالی و اجتماعی، خواهد شد. حال سوال اینجاست که مسئولین امر تا چه حد توانسته اند در پیاده سازی و عملیاتی کردن مفاد سند ملی کارشایسته در محیط های کارگری بویژه در بحث حمایت های مالی و اجتماعی، موفق عمل کنند؟ به عبارت دیگر آیا کارگران عزیز و زحمت کش با توجه به دریافتی های فعلی خود میتوانند امورات زندگی خود را مدیریت کنند؟ آیا کارگران فعال در بخش خصوصی از حمایت های اجتماعی بخصوص از دریافت خدمات تامین اجتماعی (درمان) رضایت نسبی دارند؟ آیا کارگران میتوانند بدون ترس و واهمه از اخراج شدن مطالبات به حق و قانونی خود را با کارفرمایان خود در میان بگذارند؟ و از همه مهمتر آیا از زمان تصویب سند ملی کارشایسته، پایش های میدانی در خصوص میزان اجرای مولفه ها و شاخص های سند مزبور،صورت گرفته است یا خیر؟ با توجه به نقشی که سند ملی کار شایسته در ارتقاء جایگاه کارگران در ابعاد مختلف دارد امید میرود تا هفته کارو کارگر سال آینده ضمن توجه جدی به اجرای مفاد سند کار شایسته، گزارشی از میزان اثربخشی آن به جامعه کارگری از سوی متولیان امر گزارش گردد. در پایان بنظر میرسد بهترین هدیه برای کارگران در هفته کارو کارگر،پی گیری اجرای دقیق و کامل مفاد سند ملی کار شایسته در محیط های کارگری از سوی مجریان امر می باشد که در این صورت میتوان لبخند ها و خنده های کارگران عزیز را با دادن گل های قرمز ماندگار و همیشگی کرد. به امید چنین روزی

 







تاریخ : سه شنبه 100/2/7 | 11:27 عصر | نویسنده : اصغر مناف زاده | نظرات ()
.: Weblog Themes By SlideTheme :.

  • وب میوه ها
  • وب دختر تهرونی
  • وب دو دی ال
  • وب وب آنلاین